Verlichtingen schakelen op aanwezigheid en lux

Ik heb in mijn werkkamer een Xiaomi bewegingssensor om de verlichting te schakelen.

De flow is als volgt:
Zodra er beweging is en lux is lager dan 70 dan gaat de verlichting aan en wordt een timer gevuld.
Als ik aanwezig ben werkt dit prima en de verlichting blijft ook aan als de lux laag genoeg is.

Als er voldoende daglicht is gaat de verlichting ook uit.

Alleen in de praktijk zakt na het uitschakelen van de verlichting de lux in de ruimte en gaat de verlichting weer aan bij de volgende beweging van de Xiaomi omdat dan de lux waarde weer geupdate wordt.
Oftewel er is een periode van verlichting kort uit (max 1 min dus) en vervolgens weer aan.

Iemand hier praktische tips of oplossingen voor?

Twee mogelijkheden

  • Hysterese tussen het aanschakel niveau en het uitschakel niveau

  • De lux waarde in tijd middelen

Hoe doe je dat precies?

Het probleem is denk ik dat je niet precies weet wat de lux is zonder het licht tussendoor uit te schakelen…

Zie drie voorbeeld flows. de variabelen drempel en hysterese zijn vaste waarde. De exacte waarde daarvan vind je door een beetje experimenteren tot dat het naar teveredenheid werkt

Denk dat het woordje “AAN” hier is weg gevallen? Anders begrijpen we je misschien verkeerd.

Komt het niet gewoon doordat de Aqara’s pas lux meten bij beweging? Dus niet constant.
Dan zul je dus inderdaad eerst moeten bewegen voor de lux weer gemeten wordt.

Je kan deze sensor eenvoudig hacken, waardoor je de resettijd verkort. Misschien dat dat e.e.a. wat verbetert? Zie:

Oké bedankt, daar ga ik even mee aan de slag. Dat zal even wat tijd kosten want je kan maar zoveel keer testen op een dag totdat het helemaal licht.

Klopt, ik heb de zin aangepast.

De hack had ik wel gezien, alleen ik denk niet dat dat het probleem oplost. Het licht zal dan alleen max 5 sec uit zijn om vervolgens weer aan te gaan.

Het probleem zit het hem in dat het als je het licht uit gaat de kamer donkerder wordt, bij de volgende meeting is het weer een lagere lux dus wordt het licht weer aan gezet. Dit blijft gebeuren totdat het voldoende daglicht is.

Ik heb mijn sensor dusdanig gepositioneerd dat hij niet het volle licht van mijn lampen meepakt. Daarnaast een hogere lux voor uitschakelen, dan voor inschakelen.

Een beetje spelen met die parameters, vooral het goede verschil in lux waardes kiezen zorgt dat het bij mij prima werkt zonder bijzondere flows.

Voor de duidelijkheid, licht inschakelen bij bijvoorbeeld 20lux, en pas weer uit bij 25lux. dit verschil is bij mij net genoeg (weet zo de exacte waardes niet, zal je een beetje moeten proberen).

Ik heb inmiddels een aardig werkbare oplossing gevonden.

Flow 1, bij beweging en lux 80 of lager, licht aan en timer vullen
Flow 2, bij beweging en lux tussen 80 en 100 timer opnieuw vullen
Flow 3, timer leeg dan licht uit.

Flow 2 zorgt er dus voor dat het licht langer blijft branden, maar niet aan gaat bij voldoende licht.

Ik zal nog wel iets met de waardes spelen, ik denk vooral dat de timer langer moet, soms zit je toch 5 min iets te stil.