Licht aan als het donker wordt en uit als het weer licht wordt

Naast dat mijn lampen aan gaan bij het invallen van de avond (gewoon op zoveel minuten voor zonsondergang) wil ik ze ook aan laten gaan als het donker wordt tgv bv een bui. Dat zou kunnen door een lichtsensor. Maar ik wil ze ook weer uit laten gaan als het licht genoeg is (na de bui). Kan dat met één lichtsensor? En hoe voorkom je dat de lichten weer gelijk uit gaan. Immers na inschakelen is het niet meer donker?? Of is de oplossing lichtsensor buiten de invloedsfeer van de lampen (dus bv buiten?)

Ik gebruik de bewegings melder van ikea. Hierin zit ook een lichtsensor.
Als je hem binnen ophangt op een plek die niet beïnvloedt wordt door kunst licht, dan laat je hem de verlichting aan schakelen als het te duister wordt.
Om het weer uit te schakelen zal je de combinatie moeten programmeren van : lichtsensor komt boven de laten we zeggen 40 lux EN het is nog geen zonsondergang DAN schakel verlichting weer uit.

OK, dank. Ik heb de Klikaanklikuit sensor ABST-604; ik vermoed dat daar alleen een signaal komt bij het behalen van één enkele waarde. Als ik in Homey kijk zie ik geen lux waarden; alleen sigbaal “het wordt nacht”

De KaKu sensor kan inderdaad maar op 1 lichtwaarde ingesteld worden.
Die kan heel vaak schakelen in het overgangsgebied van aan/uit.
Daar moest ik een toen een vertraging in de Domoticz voor maken.

Met een lichtsensor zijn er ook andere zaken waar je voor moet op letten.
Een vergrendeling maken op het in- en uit-schakelen van de verlichting.

Licht niet uitschakelen bij een feestje 's avonds.

Bij onweer of vals licht door hoge wolken die door de zon worden aangestraald van onder de horizon.
Dan wil het in- en uit-schakelen voorkomen. Dat kan met zon op/onder tijden.

Niet inschakelen, met name in de zomer, als je naar bed wilt gaan.
Jij doet het licht uit en Homey doet het weer aan. :wink:

Ook de Lux waarden zijn verschillend bij het in- en uit-schakelen.
Onze ogen wennen langzaam als het donker wordt. De Lux waarde kan dan lager zijn.
Bij het licht worden zal diezelfde waarde een schok geven omdat het donker wordt.

De oplossing is, nu even snel gezegd, om ook bij het inschakelen de betreffende variabele op de uitschakelwaarde en v.v.

Tot zover voor nu.

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

1 Like

Ik gebruik een vermenigvuldigingsfactor om te voorkomen dat het licht direct weer uit gaat.
(Je kan ook optellen, maar als je nog gaat experimenteren met de juiste luxwaarde werkt vermenigvuldigen beter)

KK is donker Lux is een variabele die ik heb aangemaakt (dat experimenteerd makkelijker)

Buiten heb ik het anders aangepakt.
Ik heb daar sensoren in de voortuin en achtertuin.

Ik heb een group van deze sensoren gemaakt.

Dan kan je het maximum en het minimum van de group gebruiken voor aan en uit

Directe waardes zijn toch beter, die kan je vergelijken met de Lux van de sensor.

Duidelijk een aanpak die me aanspreekt. Welke sensor gebruik je?

Als ik naar het forum ga zie ik niet ergens een taal selectie. Wat doe ik fout?

Latest Questions & Help topics - Homey Community Forum

Hue buitensensor.
Die schakelt zo 3 devices.

Ik doe iets gelijkaardigs met mijn jaloezieën. Als het licht te fel wordt, gaan de jaloezieën dicht (en bij donker weer open)(Switchbot Blind Tilt), in combinatie met een Hue bewegingssensor. De sensor meet ook lux-waarden.

De sensor is direct achter het raam geplaatst, dus geen last van verlichting binnen.

Ik heb een aantal getal-variabelen aangemaakt, zoals ‘jaloezieën -open’ en ‘jaloezieën -dicht’. (ik gebruik deze waarden in meerdere flows).

Dat is het uitgangspunt voor wat begint als een simpele flow. Als de lux-waarde lager wordt dan ingesteld, gaan ze open (in jouw geval: licht aan) en als de waarde hoger wordt dan ingesteld gaan ze dicht (licht uit).

Vervolgens kun je daar allerlei voorwaarden aan gaan hangen, over wanneer, etc. Bij mij zijn de open/dicht uren in het weekend bijvoorbeeld afwijkend. En ik heb een variabele ingebouwd, waarmee ik alle flows tijdelijk kan stoppen. Tevens voegde ik een timer toe, die werkt als een ‘afkoelperiode’ voor als er kortstondig (wolk schuift voor de zon) een fluctuatie in de lux-waarde is. Maar dat kun je voor jezelf wel bedenken. Leef je uit :grinning:

.

Dank voor je helder uitleg. Nog een meer algemenere vraag: Een flow loopt die altijd of moet die eenmalig of dagelijks gestart worden?

In principe ‘loopt’ een flow altijd, dwz dat de Homey deze continu blijft monitoren. Je kunt dan het veranderen van de status van een sensor als 'trigger’ gebruiken voor een actie.

De Als… kaart is in dit geval “De helderheid is veranderd”.

Met een En… kaart voeg je daar voorwaarden aan toe. En… De lux waarde overschrijdt een bepaalde drempel (in zeg het even algemeen). Daar gebruik ik een Logica kaart voor.

Daar ‘hang’ je dan de gewenste actie aan. Dan… Doe het licht aan/uit. (zie voorbeeld).

In de En… categorie kun je meerdere voorwaarden aan elkaar koppelen (zie voorbeeld 2).

Ik hoop dat je er zo uit komt. Succes!

Ik heb ook een soort gelijke flow maar nu zou ik graag willen als mijn sensor Lux aangeeft zodat de verlichting uit moet wil ik soms een lamp aan doen
Dit kan nu niet omdat hij daarna ook weer uit gaat

Omgekeerd zou ik ook graag willen als alles aanstaat maar soms wil je een lamp even uit doen (leeslamp) bijv
Dit kan nu ook niet omdat het Lux aangeeft donker dus weer aan gaat
Ik doe dit met remotes van hue of middels Google home stem

Je zal dan toch eens moeten afvragen waarom je een lamp tegenovergesteld wil hebben.
Moeten ze dan wel meegenomen worden op de Lux waarden.

Neem de leeslamp die is er juist voor om alleen aan te staan.
Moet je overdag vaak een lamp aan doen zet deze dan bepaalden tijden uit de Lux groep.
Misschien wel in de IN groep laten maar niet in de UIT groep van het Lux gebeuren.

Je informatie is wat summier. Er vanuit gaande dat in beide gevallen het om een tijdelijk aan of uit gaat, tegenovergesteld aan wat je flow op basis van de sensor uitvoert , kun je de flow “pauzeren”.
Hiervoor maak je een kleine extra flow, waarin naast de ‘zet aan (uit) kaart’ je de flow kaart ‘Schakel flow (naam) uit’ opneemt. En vice versa als de lamp weer uit doet.

Ik heb zelf een weerstation met lichtsensor en ik heb een flow dat als het donker wordt schakelt deze de verlichting aan. Ik had ook schakeling met zonsondergang maar die heb ik nog als backup en doet het eigenlijk niet. Om het weer aan te laten gaan heb je een nieuwe flow nodig.

Ik gebruik mijn zonnepanelen als lichtsensor :slight_smile:

Ik liet eerst ook lampen 60, 45, 30 en 15 minuten voor zonsondergang inschakelen.
Op een sombere dag als afgelopen woensdag zit je dan regelmatig in het ‘donker’.
Daarom heb ik een Aqara lichtsensor buiten op een kozijn geplakt, zodanig dat er geen regen (want eigenlijk voor binnengebruik) opvalt en er ook geen direct (zon-)licht opvalt.

Diverse lampen gaan aan zodra de helderheid onder hun waarde daalt. Op een sombere dag zoals afgelopen woensdag gaan er ook overdag lampen aan: eerst de ‘lampjes’, daarna boven het aanrecht enz. enz.

Om voortdurend in- en uitschakelen te voorkomen tel ik 50 (variabele ‘stap’) op bij de lux bij inschakelen en trek er weer 50 af bij uitschakelen.
Dus de Chivallo’s schakelen in onder120 lux en pas weer uit boven 170 lux.