Verbruik perilex (WTW) meten

Hoe kan ik het verbruik van een WTW unit meten? Bestaat er een inbouwmodule of eventueel een plug of moet ik een module installeren in de stoppenkast?

Ik schakel mijn ventilatie via een Shelly op de perilex. Dat werkt perfect, maar geen meting helaas… :frowning:
Ben dus wel benieuwd!

zou je daar voor geen shelly 1pm kunnen plaatsen voor puur de meting?

Hangt erg af van hoeveel stroom er gemeten moet worden en over hoeveel fasen.

Die ruimte heb ik helaas niet in de doos. Moest nu al een opbouw perilex plaatsen op een inbouwdoos.
Er is een nul, een fase en 2 230V schakeldraden.
Vermoed dat vermogen alleen van de gewone fase getrokken wordt en dat over de schakeldraden geen vermogen loopt.
Zou dus eigenlijk een Shelly 3.5 nodig hebben of zo… :slight_smile: 3 inputs, 3 outputs.

Poeh, ik heb nauwelijks verstand perilex… maar het is een interessant idee

Ik ga er van uit dat de WTW unit gewoon op 230V werkt. Ergens zal de voeding vandaan komen en de schakeldraden zullen ergens naar een meerstanden schakelaar gaan zodat de WTW op meerdere standen kan draaien. Je zou kunnen kijken of je ergens in de voedingsleiding een stekker en stopcontact combi kan plaatsen (zal ergens in de meterkast zijn) en daar een normale smart-plug plaatsen.

Ja klopt, 230v. Het is een Zehnder dus op de L3 zit de spanning. L1 en L2 zijn schakeldraden . Theoretisch gezien zou je de fase en de nul kunnen onderscheppen.

precies, mocht je deze fase en null kunnen onderscheppen voldoet een shelly 1 pm alleen al als stroommeting, deze zou door de weerstand verandering ook meten welke stand deze staat door de veranderde stroom die gaat lopen.

De wtw zit op een aparte groep, de shelly past niet bij de perilex in dus dan maar in de stoppenkast. Enig idee hoe aan te sluiten?

In een ander topic kreeg ik de volgende reactie: Screenshot 2020-07-22 at 10.30.31
De L en SW niet aansluiten.

correct, deze zijn ervoor mocht je een puls drukker/schakelaar bij in het circuit wil hebben.
je sluit dan je fase aan op de L1, vanuit de 0 ga je verder met die fase ( dit was dat die schakelt of meet)

de null ligt hier aan elkaar, je komt maar met 1 null omhoog, dus ik zou deze door halen en doormiddel van Wago klemmetje weer terug leiding naar boven.

dus de null die aankomt doorknippen, deze in een Wago lasklem, vanuit hier naar de N poort op de Shelly en vanuit de Wago lasklem door naar boven met de fase uit de 0 mee.