Velux Integra (NL)

Ja, dat is mogelijk. Je kunt een flow laten starten zodra er een specifiek scherm van positie veranderd. In diezelfde flow zou je dan je variabele op 0 kunnen zetten en, met 30 minuten vertraging, weer op 1.
Let er wel op dat deze flow niet waterdicht is: als je na 29 minuten nogmaals een handmatige wijziging doorvoert, zal de “autosturing” na 1 minuut gewoon weer geactiveerd worden door die eerste flow.
Mocht dat niet wenselijk zijn, kun je deze logica toepassen:

  • Maak een numerieke variabele “stopAutosturingRuitX”, met waarde 0.
  • Maak een flow die getriggerd wordt bij het wijzigen van de positie van het zonnescherm in ruit X, en zorg dat die de variabele “stopAutosturingRuitX” op 30 zet.
  • Laat elke minuut een flow starten en zet in de aanvullende voorwaarden dat “stopAutosturingRuitX” hoger moet zijn als 0. Laat deze flow vervolgens 1 van de waarde halen. (= stopAutosturingRuitX - 1)
  • Wijzig de flows die zich met de zonwering van ruit X bezig houden. Zet in de aanvullende voorwaarden dat “stopAutosturingRuitX” gelijk moet zijn aan 0.

Wil je weten wanneer de automatische besturing weer hervat wordt, zodat je eventueel een notificatie naar je telefoon kunt sturen?

  • Maak een flow die getriggerd wordt zodra de waarde van “stopAutosturingRuitX” veranderd.
  • Zet in de aanvullende voorwaarden dat de waarde gelijk moet zijn aan 0.
  • Zet in de actie een notificatie o.i.d.

Ik gebruik deze logica op mijn buitenlamp bij de voordeur. Die is standaard gedimd en gaat bij beweging 5 minuten feller branden. Alleen toen ik een keer een half uur met de buren stond te praten, leek het net een discotheek. Nu blijft de lamp constant branden en gaat pas weer dimmen als er 5 minuten lang niemand bewogen heeft.

Als je er niet uitkomt hoor ik het graag. Succes! :slight_smile:

Bedankt voor de zeer gedetailleerde en heldere uitleg. Ik ging inderdaad de eerste manier geprogrammeerd hebben en een tijdje gevloekt hebben😋. Mijn programeerkennis nu ligt voornamelijk in ladder en stl, dus ik ging ervan uit dat de timer mee gereset ging worden als zijn voorwaarde wegviel. Ik ga sowieso je 2de manier gebruiken vanwege de overzichtelijkheid. Toch nog een vraagje puur om de homeylogica beter te doorgronden: Zou het probleem met de eerste manier opgelost zijn als je standaard eerst de variabele op 1 zet, daarna op 0 en dan na een half uur terug op 1?

Ik wacht nog steeds op mijn veluxen en somfyrolluiken (nog 3 weken… Door coronaOmstandigheden). Daarna kan ik eindelijk echt starten.

Nee, dat geeft geen verschil. Het probleem zit hem in de instructie zelf, en het feit dat die gewoon heel letterlijk wordt opgevolgd.

Als de variabele op 1 staat, en de flow start om 11:00u, krijg je deze instructies:

  • zet de variabele om 11:00u op 0
  • zet de variabele om 11:30u op 1

Start ik diezelfde flow nogmaals om 11:15u, krijg ik deze instructies:

  • zet de variabele om 11:15u op 0
  • zet de variabele om 11:45u op 1

Die tweede flow doet het wel, alleen lijkt het alsof hij het niet doet. Om 11:15u was de variabele namelijk al 0, dus er veranderd gewoon niets. En om 11:45u was de variabele inmiddels ook al gelijk aan 1, dus er veranderd alsnog niets.
Een beetje hetzelfde als tegen een lamp zeggen “ga aan” terwijl die al aan staat. Dan werkt je commando wel, maar zie je gewoon geen verschil.

De enige manier om dit te voorkomen, zou zijn als je die geplande taak (de opdracht met 30 minuten vertraging) kon annuleren op het moment dat de flow nogmaals zou worden uitgevoerd. Dan voorkom je dat de variabele om 11:30u naar 1 wordt gezet, zodat die tweede flow hem om 11:45u alsnog naar 1 kan zetten.

Bedankt,

Deze info gaat me denk ik veel tijd besparen

Hoi Eternity,

Ik weet dat dit al een wat ouder topic is en bericht maar wilde niet een nieuwe beginnen.
Binnenkort krijg ik 6 somfy io rolluiken geïnstalleerd.
Deze worden met een 5 kanaals afstandsbediening geleverd en een aantal ramen worden gekoppeld aan 1 kanaal zodat het past op 5 kanalen.
Jij geeft aan dat je ze eerst heb moeten ontkoppelen.
Hoe heb je ze daarna gekoppeld als ik vragen mag?

Het is alweer een tijdje geleden. Moet even diep graven…

Ik heb 3 dakramen io. Deze hebben alledrie een eigen afstandbediening. Een van die ab’s heb ik aangeleerd om twee ramen tegelijk te kunnen bedienen. Dat alles werkte prima.

Daarna heb ik een Connexoon gekocht. Die moet de code van de ab inleren. De ab met ‘dubbele code’ lukte niet. Ik moest dus echt de ab per raam inlezen in Connexoon. Toen dat was gelukt kon ik connexoon toevoegen in Homey via de App (hier een link naar de App test versie).

ik heb sinds deze week 8 somfy iorolluken, en ik heb geopteerd voor de nina-afstandsbediening (kun je eerst koppelen met je rolluiken en daarna met je connexoon) dan kun je ze manueel ook apart bedienen (eis van mijn vrouw…) voordeel is wel dat mijn veluxen er dan ook zichtbaar/bedienbaar op zijn.

er is echter iets fout gelopen zijdens het koppelen (nina was nieuw voor de instalateur, en connexoon had ie nog maar 1 keer gedaan, en omdat ik er op die moment zelf niet bij was zijn mijn veluxen uit de connexoon verdwenen.(hij had om ze af te stellen ze eerst op zijn eigen afstandsbediening gezet en die loskoppelen zorgde voor rare situaties) ik wacht geduldig op somfy om mijn connexoon te resetten.

als je de nina en connexoon wilt koppelen aan ruiten raad ik aan om eerst alles in ofwel de connexoon of de nina te stopppen. daarna ga je via geavanceerde instellingen en stuur je de io-sleutel van de ene naar de andere. is de makkelijkste methode met de minste kans op mijn problemen :wink:

Hallo Eternity,

zou je nog weten hoe je die koppeling ongedaan hebt gemaakt?
bij mij werkte allles goed, tot de instalateur nieuwe rolluiken beneden kwam plaatsen.
nu zit ik dus ongewild ook met zo’n groep.

Ik heb de koppeling van de afstandsbediening aan twee ramen niet ongedaan gemaakt…

Ik neem aan dat de ab toch wel te resetten is. Heb dat zelf dus niet gedaan. Wellicht moet je het via de reset van de rolluiken doen.

op de afstandsbedieinging vind ik geen resetknop.
maar ik kan inderdaad proberen dat enen rolluik te resetten (de reset van het 2de is de oorzaak van mijn problemen, dus stond hier wat weigerachtig tegenover:p)

Hey Frans, ik ben volledig nieuw met Homey, ik heb momenteel 2 Velux Integra. Wat moet ik allemaal kopen om deze slim te maken?

Thx,
Jukka

Enkel homey en connexoon. Dat is de goedkoopste oplossing. Nadien kun je er vanalles aan verbinden (tv, zonnepanelen,…)

Voor de liefhebbers=>

Somfy rolluiken zijn resetbaar via de 3-8-3regel (3seconden geen stroom, 8 seconden wel stroom en opnieuw 3 seconden zonder stroom zetten).

Als je een veluxraam zo reset dan “vergeet” het wel de afstandsbediening, maar staat het niet in fabrieksinstelling. Je moet nog 7 seconden op de progtoets in het veluxraam duwen.

Dit stond helaas nergens in mijn handleidingen…

Ondanks je zeer duidelijke uitleg wil bij mij de Somfy Connexion Window app het dakraam niet vinden als ik op dezelfde knop op de afstandsbediening druk. De app blijft maar zeggen dat er geen nieuwe toepassingen zijn gevonden.

Ik sta op het punt een Connexion io te kopen, maar ben wel benieuwd hoeveel afstand hij kan overbruggen en of dit goed gaat met mijn Velux raam op het dak. Iemand daar ervaring mee? (Bijv kan je 3 verdiepingen overbruggen?)

Bedankt!

1 Like

Volgens mijn handleiding 200-300m in buitenlucht, 20-30m in een 3verdieping tellend betonnen gebouw. Je kan natuurlijk je connexoon op de middelste verdieping plaatsen. Bij mij staat hij helemaal vooraan links in mijn huis, en de velux helemaal rechtsachter heeft heel sporadisch wat vertraging (1 keer per 2-3 maand). Ik vermoed dat dit komt doordat het signaal er net niet raakte, en de connexoon het dan nogmaals stuurt.

Dat raam zit wel rond de 20m van mijn connexoon af, en er zitten wel enkele muren tussen. Ik zie dat somfy ook een io repeater verkoopt. Somfy Repeater Box IO, thers also this i found =>https://www.aisance-domotique.fr/produit/interface/extension-io-homecontrol

Dank je Dracoignis. Goede tip, die connexoon ga ik ergens in het midden van het huis plaatsen!

Ik heb ook een vraagje over de somfy Connexoon i.c.m elekrische uitzet tuimelvensters met regen sensors en rolluiken ( als die eens binnenkomen, zucht) de gene die de dakramen heeft geplaatst zei dat dat je ze idd op somfy kon aansluiten, maar dat als het niet meer werkt, de afstandsbedieningen, of als alles ontregeld is, je niet meer gratis Velux kan inschakelen om het te herstellen. Dit omdat Velux en somfy concurrenten zijn, en het de bedoeling is dat het geheel op Velux active aangesloten word. Iemand ervaring er mee of meer info?

En dan had ik nog een vraag, als je connectcoon gebruikt, werkt dat dan ook in Google home?

Alvast bedankt voor de reacties.

Dat klinkt spannender dan het is hoor, gewoon een kwestie van goed de handleiding lezen en kijken welke stappen je moet volgen in om het gewenste resultaat te behalen. Vaak is dat het protocol voor het toevoegen van een extra afstandsbediening.
In mijn geval werken de originele afstandsbedieningen van Velux nog steeds en is Somfy gewoon een soort extra afstandsbediening.

En ja, dit werkt ook i.c.m. Google Home. Daar kun je een directe verbinding mee maken zonder tussenkomst van Homey, maar als je je Homey al synchroniseert met Google hoeft dat uiteraard niet meer.

Bedankt voor uit antwoord. Ik zag al weer problemen. Straks werken ze niet meer als het net regent ofzo :rofl:. En is het niet beter om een tahoma hub te halen inmiddels? Volgens mij is de Connexoon inmiddels een beetje verouderd. Of zie ik het verkeerd,?