Homey Pro 2023 - Velux en Buitenjaloezieën

Hi Homeys!

Ik ben een kersverse gebruiker van een Homey Pro 2023, super leuk om mee bezig te zijn maar loop wel tegen wat dingen aan waar ik wat hulp bij kan gebruiken.

Ik probeer onze velux dakramen en rolgordijnen te koppelen. Via apparaat toevoegen, kies ik Velux en krijg dan de melding Failed to list deviced. Please make sure you have entered the correct credentials. Dit terwijl ik nergens de mogelijkheid krijg om iets van login gegeven in te voeren. Ik las op het forum wel eea over Velux integra maar gezien dit topic al wat ouder is, vroeg ik me af of dit ook voor de Homey pro 2023 van toepassing is. Zou het jammer vinden als ik net 400 heb uitgegeven aan een HP en dan nu meteen dik 100 moet neerleggen voor een Connexoon om dit werkend te krijgen. Hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen.

Dan heb ik ook onze buitenjaloezieën nog niet in de HP kunnen krijgen. Deze zijn van Hella en gebruiken een app genaamd Onyx. De AB werkt via 868mhz. Hier heb ik me eerlijk gezegd nog niet in verdiept maar nu ik toch bezig ben met een post kunnen jullie me wellicht meteen in de goede richting wijzen om deze toe te voegen.

Dank alvast!

Gr, Jake

Homey werkt niet met de 868 mHz. Ook ik was op zoek om mijn velux ramen en gordijnen te laten samenwerken met Homey Pro. Bij de aanschaf van een Somfy screen, bleek de Tahoma Connexoon te moeten worden aangeschaft om dit scherm te bedienen via wifi.

De Tahoma hub is ook aan te koppelen in Homey, en de raam en gordijn bediening gaat dan via Homey, en er zijn flows voor te maken. Helaas Hub is dus nodig voor de 868 mHz.

Aangezien mij Velux ramen een afstandsbediening heeft, en zijn langste tijd heeft gehad, zijn de kosten voor een Tahoma gelijk aan een afstandsbediening.

Hoi Jake,

Je hebt ietwat teveel aannames gedaan. Voor Velux Integra heb je een additionele hub nodig.
Volgens deze Velux eigenaar werkt het ook met de Somfy connectivity kit, deze is aanzienlijk “minder duur” (€70 of zoiets).

Helaas vragen Velux en Somfy erg veel euri’s voor hun waar.

De connectivity kit heeft natuurlijk nadelen t.o.v. de *kuch* €130 duurdere duurdere Tahoma hub. Het is bijv. cloud afhankelijk, wat, imho, nooit een goed idee is.

Bron

Dank voor de snelle reactie! Denk dat ik de Tahomahub maar ga aanschaffen. Toch nog even voor de zekerheid, deze werkt dan ook met 868mHz als dit niet van Somfy is?

Hi Peter,

Thanks, ja misschien was ik in mijn enthousiasme te kort door de bocht en dacht ik dat de Homey echt alles aankon (wellicht ook gevoed door de positieve reviews op YT :wink: ).

Balen dat ik de Tahoma hub alsnog moet aanschaffen maar ik heb A gezegd en wil het nu goed hebben ook. Ook met je eens om niet cloud afhankelijk te zijn dus dan wordt het wel de hub. Alleen nog even uitzoeken of deze ook met de 868mHz (niet somfy) om kan gaan.

Ha ja, je bent niet de eerste hoor;
In de reclame en marketing wereld wordt is dat wel het beeld.
YT is in mijn ogen een 'ik hoop rijk te worden met publiceren van filmpjes" platform geworden, dus heel veel onzin.

In de echte wereld is Homey is gewoon een leuke, prijzige gadget, wat best veel kan MITS je de “juiste” apparaten selecteert → dat wil zeggen apparaten die zonder externe hubs werken, in de app store zijn vermeld, en hier (forum) niet massaal worden afgeraden.
Want met al die draadloze techniek, bij de één werkt een bepaald apparaat slecht, terwijl het bij een ander probleemloos werkt.

Voor gecertificeerde Matter apparaten is een app optioneel, dus die zouden moeten werken. Maar Matter apparaten koppelen (in het algemeen) is erg complex vind ik. ‘Houtje touwtje’ is de term die bij mij opkomt.

Met Velux / Somfy io grijp je nu nét mis, zonder de pinpas wederom te moeten trekken.
Maar Somfy RTS werkt bijv. wél rechtstreeks (maar met beperkt bereik).

.

Ik kan zo snel niets vinden. Wat voor 868MHz apparaten heb je dan (buiten z-wave apparaten)?

Het gaat om buitenjaloezien van het merk Hella, zij hebben dan weer een eigen bridge en app die Onyx heet. Is wel compatible met IFTT, Alexa en Google assistant.
Dan hebben we ook nog een buitenjaloezie op solar. Die heeft echt alleen een AB die op 868 werkt.

Ah okee.
Als je Google home gebruikt, dan kun je in theorie Onyx/Hella aansturen vanuit Homey (afhankelijk welke opdrachten je kunt kiezen).
Als je nl. een virtuele kettle (waterkoker) aanmaakt binnen Homey, is deze beschikbaar in Ghome, en, je kunt er automatiseringen mee aansturen.

Vraag in het Somfy Tahoma/Connexoon topic van Adrian even of de Tahoma hub 868MHz signalen kan inleren: