Upgraden of niet?

Hallo allemaal, zoals vele van jullie heb ik ook de presentatie aandachtig zitten kijken. Nu lees ik hier mensen met ruim 200 devices, zelf heb ik er zo rond de 50… ( zie foto, rest zit aan mn hue hub ) en meer gaan het er helaas niet worden, dan wordt de vrouw boos.

Ik heb net sinds een jaar de homey pro 2019.

Is het het nou waard om te upgraden?

Ik bedoel, zelfs advanced flows zijn af en toe nog moeilijk te begrijpen voor me.


Heb deze opmerking ook al in het speciale Homey Pro 2023 topic geplaats.
Je kunt geen backup van de huidige Homey Pro (2019) overzetten naar de nieuwe (2023).
Dus dat betekend dan je alles opnieuw moet gaan installeren en koppelen met de nieuwe Homey.
Dus alle ingebouwde modules moet je uitbouwen, daarna koppelen aan de nieuwe Homey en dan weer inbouwen. En dat dus voor alle modules.
Ook de Flows moet je dus allemaal opnieuw in de nieuwe Homey zetten.
Je kunt zelf wel uitrekenen hoeveel tijd je daarmee kwijt bent.
Homey heeft op dan punt een grote steek laten vallen.

Bedankt voor je reactie, het is namelijk dat ik niet 100 flows heb lopen, en ik vraag me dan echt ten zeerste af of ik de upgrade nu moet gaan maken. ( zie mn apparaten ) enige waarom ik nu zou upgraden is omdat ik gek wordt van flows die niet goed starten of bij meerdere slimme lampen er soms 1 of 2 gewoon niet aan of uit gaan etc…

Maar als ik het geheugen bekijk lijk ik niet aan de max te zitten. Erg leuk de upgrades, maar met deze apparaten. Ik vind het erg moeilijk om te bepalen wat het extra bied, ik bedoel het lijkt nu ook te werken op de dingen die ik hierboven beschreef na, maar daar zal vast een oplossing voor komen, en is voor een ander topic.

48 flows, waarvan de meeste zijn bijvoorbeeld kantoor aan kantoor uit etc… nog niet bekend of ik deze in 1 flow kan zetten.

En dat je niets over kan zetten, ja daar zou ik nu bijna geen moeite mee hebben omdat ik het idee heb dat ik mn zigbee netwerk toch moet gaan resetten om bovenstaande fouten te stoppen.

Maargoed, gaat het in dit geval een meerwaarde hebben?

Als je nu flows hebt, die niet goed werken, dan zal dat met een nieuwe Homey zeer waarschijnlijk ook niet werken.
Er die moet je dus oplossen. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Er zijn verschillende forums hier waar je dit soort vragen kunt stellen,.
Bovendien moet je wel oppassen dat je niet teveel in 1 flow zet. Dat zorgt voor vertraging bij de verwerkinging.
Probeer maar eens een flow te maken die alle lampen die je hebt aangesloten, in 1 keer aanzet.
Je zult zeer waarschijnlijk merken dat dit even duurt…

Dat lijkt inderdaad met teveel in 1x sturen over het zigbee netwerk. Als je veel aan of uit wil zetten kan je het beste vertragingen gebruiken.

Gaat Athom dit echt niet fixen?
Ik kan het me niet voorstellen en wacht daarom nog even.

Juist het gemakkelijk overzetten was voor mij een reden om te gaan betalen voor de backup dienst.
Wanneer Athom dit niet mogelijk maakt ga ik toch echt rondkijken naar andere gateways aangezien het overstappen dan net zo (ontzettend) veel werk zal zijn.

Heel tevreden verder met mijn Homey (uit 2016!), maar dit is wel echt super jammer. Gaat ze een hoop klanten kosten denk ik.

Ja, want die gaan dan allemaal overstappen naar welk ander systeem?

Athom heeft dit al grotendeels opgelost zoals in andere topics te lezen is. Migratie is mogelijk. Alleen Zigbee devices moeten handmatig een re-pair krijgen.

1 Like

Naar Home Assistant op een mini PC bijvoorbeeld? Dat zou ik tenminste overwegen.

Maar ik lees inderdaad dat er aan gewerkt wordt. Fijn!

Q: Will I be able to migrate from my current Homey Pro (2016 — 2019) to the new Homey Pro (Early 2023)?
A: This was planned to become available after launch. But reading the comments, maybe we should prioritise that

Krijg je geen mail van Athom?
Zoals Jo_San al schreef (en dat is van de januari update):

Deze in ieder geval niet. Mooi, dan ga ik t.z.t. over! Zigbee zou heel fijn zijn, maar is voor mij geen showstopper.

1 Like

Oh, da’s apart. Op https://homey.app > Support > Blog staat het laatste blog nieuws iig :wink: