Hoe migreren van Homey Pro 2019 naar Homey Pro 2023

Hoi allen,

Eindelijk de nieuwe Homey Pro 2023 binnen.
Als ik hem installeer dan krijg ik geen mogelijkheden om een backup terug te lezen of op een andere manier een migratie vanuit mijn oude Homey Pro 2019 te starten.

Ook vind ik in de support artikelen hier verder ook niet over beschreven.
Wie kan uitleggen op welke wijze dit zou moeten functioneren?
Graag ook even stap-voor-stap.

Alvast bedankt !!

Hoi Perry,
Ik kreeg tijdens de installatie wel de keuze om een backup te gebruiken of een nieuwe installatie te doen.

Ik vraag me alleen af of er al iemand een volledige migratie heeft uitgevoerd en hoe dat is gegaan.

Stap voor stap kan ik je niet geven, maar ik denk dat je de nieuwe Homey aan hetzelfde account moet toevoegen als je oude. Dus in de app ingelogd zijn op je oude Homey en dan de nieuwe toevoegen.
Uiteraard heb je ook een backup abonnement nodig voor je oude Homey, ook weer via hetzelfde account natuurlijk.
Daarbij kreeg ik tijdens de setup inderdaad ook vanzelf vanzelf de vraag of ik een backup wilde migreren.

Vreemd dan.
Ik heb een backup abonemment.
Ik heb de nieuwe Homey Pro 2023 geĂŻnstalleerd vanuit hetzelfde account als mijn oude Homey Pro 2019 en middels de Beta versie 7.0 van Homey app.
Maar op geen enkel moment krijg ik de optie om te migreren.
Hij start op ; Connectie via Bluetooth met de app; Update firmware ; Zoekt WiFi en connect ; Daarna kom ik in het scherm in mijn Huis in te richten met aantal verdiepingen en het aanmaken van de kamers.
Installatie compleet met 0 apparaten zoals normaal als he een nieuwe Homey Pro voor het eerst installeert.

Ik zal nog even wachten tot er meer mensen zijn die dit eventueel wel goed hebben kunnen doorlopen. Ik heb het inmiddels 2 keer geprobeerd met ertussen een factory reset.

In de Facebook groep al diverse berichten over een geslaagde migratie gezien.

2 Likes

Vandaag mijn homey pro 2023 binnen. Direct alles gereed gebracht voor een migratie van Pro 2016 naar Pro 2023. Homey eerst naar setup mode gebracht, daarna de nieuwe beta ios app geinstalleerd.
In de app in het beginscherm linksboven op home drukken en daarna de homey pro 2023 toevoegen.
Hierna kun je het wifi netwerk toevoegen of the ethernet kabel. Dan wordt er gevraagd of je een bestaande backup wilt terugzetten. Tot hier ging het bij mij goed. Alle devices en variabelen en apps werden netjes terug gezet, behalve de flows. Alleen de advanced flows die ik had aangemaakt werden teruggezet. Alle andere (Bij mij de meeste flows) kreeg ik niet terug. Dit meermaals geprobeerd met 4 verschillende backups en helaas geen resultaat. Wel een ticket naar Athom gestuurd met diagnostic

Hallo allemaal ben al jaren de tevreden bezitter van de “oude homey pro”. Gisteren de nieuwe binnen gekregen. Maar klinkt misschien heel dom hoe installeer je deze? Kom wel tot een homey toevoegen maar daar staat deze niet bij. En wanneer ik homey pro kies komt er geen homey wifi naar boven. De ring brand momenteel blauw…

heb het inmiddels gevonden. Wel handig dat homey er even een installatie instructie bij doet… Dat je een andere app moet installeren haha

Hoi Allen,

Probleem is opgelost inmiddels.
Mijn backup abonnement is een paar weken geleden afgelopen zonder dat ik dit in de gaten had.
Derhalve is er geen backup en kun je die tijdens de installatie ook niet installeren.

Abonnement geactiveerd, backup gemaakt en installatie van nieuwe Homey opnieuw gestart.
En JA. Hij geeft de mogelijkheid om een backup terug te plaatsen.
Alles netjes verlopen.
3 problemen gehad:

  • TTS app is niet geĂŻnstalleerd omdat deze niet ondersteund wordt.
  • Philips Hue werd niet geinstalleerd, daarna met de hand geinstalleerd en alle lampen zijn zonder extra wijzigingen netjes gekoppeld.
  • Countdown app werd niet geinstalleerd, daardoor waren er kaarten in verschillende flows die niet meer werkte. Op de timeline stond dat countdown niet geinstalleerd werd omdat dez enige compatibel is. Deze app opnieuw geĂŻnstalleerd want wordt WEL ondersteund.
    Helaas de kaarten met de hand ionieuw moeten aanmaken omdat deze niet hersteld werden.

Alles bij elkaar binnen 15 minuten weer helemaal bedrijfsklaar.

2 Likes

Goed om ook positief nieuws te horen. Zijn bij jou zowel de normale als de advanced flows allemaal goed overgezet?

Ik heb uitsluitend Advanced flows.
Zijn allemaal goed overgenomen overigens.

2 Likes

Installeer deze, is aangepast voor de 2023:

Heb je de Hue en Countdown app issues gemeld bij Athom? Linkje staat bovenaan de app overzichtspagina

Hier is een verzamel topic voor alle app update statussen:

Ik heb het zelfde probleem met de standaard flows, helaas maak ik (nog) geen gebruik van advanced flows aangezien dit nu bij de homey pro 2023 zit, ik mag hopen dat athom ook voor de standaard flows een migratie mogelijk maakt.

Fijn dat je hiervoor al een ticket hebt aangemaakt

Ha Jeroen,

Ik heb ook berichten gelezen dat bij sommigen standaard flows wel gemigreerd waren. Ik raad iedereen aan issues te melden bij Athom,

https://homey.app/en-us/wiki/hp23-early-access/

zo kunnen ze snel zien of iets een generieke bug is, of dat er andere oorzaken spelen.

Goedenavond, Ik heb mijn nieuwe pro ook maar eens uitgepakt. En de app geĂĽpdatet. Daarna de nieuwe geĂŻnstalleerd via de backup. Wel een foutmelding maar daarna kwam de boel wel online. Toch twee vragen:

  1. De apps missen op de nieuwe. De flows zijn er wel.
  2. In de app kan ik nu de oude of de nieuwe selecteren (dan krijgt de geselecteerde een “actief’” vinkje. Is dat alleen maar actief in de app of heb ik nu twee homeys die “hetzelfde” aan het doen zijn?

Apps moeten na de Restore (automatisch) opnieuw vanuit de Homey AppStore gedownload worden. dat kan even duren (minuten), Ze moeten dus wel in de AppStrore beschikbaar zijn nog.
Zoniet even de Apps opnieuw installeren. (eventueel via de CLI als je die eerder gebruikt hebt.)
[HowTo] Homey Pro (Early 2023) - Migrating from Homey (Pro) (Early 2016-2019) (With Early Access)

Ja, als je een Restore uitvoert moet je de oude uitzetten! (an als het gelukt is Resetten!)

Why do I need to power off the old Homey?
Z-Wave and Zigbee, two wireless protocols that Homey uses, create their own internal mesh networks to manage the devices. These networks can only have one Homey in them to control everything. Having two of them with the same network details will likely cause conflicts. To be sure, you can reset the old Homey to factory settings afterward.

Dank @Dijker Alles gelukt. Ik moest wel handmatig alle Innr apparaten opnieuw repareren (=koppelen). Maar de rest lijkt te werken.

Innr = zigbee dacht ik, en daar is geen migratie mogelijkheid voor.

aha, ok. Het was niet heel veel werk. Maar je moet elk Zitbeen apparaat idd opnieuw aanmelden. Maar dan doet de flow het wel.