Wie heeft er een upgrade naar pro gedaan

En hoe bevalt dat? Ik blijf merken dat homey met regelmaat stottert en wat vertraging heeft. Normaal werkt alles soepel maar flows met meerdere acties (niet zozeer een grote hoeveelheid z-wave signalen) haperen of zijn vertraagd. Ik denk dat dit gewoon door te weinig reken en geheugen capaciteit komt.

Daarom; wie heeft de upgrade gemaakt en merk je verbetering ten opzichte van je voorgaande situatie?

Ik heb een upgrade gedaan naar de Pro.
De rede dat ik dit gedaan heb was ook dat homey stotterde met praten en ook soms niet reageerde op een contact omdat de deurbel te snel voor homey werd ingedrukt.
Eerst had ik veel apps die ik toch niet regelmatig gebruikte verwijderd om de Homey wat sneller te houden. Maar nu met de Pro kan ik er alles opzetten wat ik nodig heb. Ik heb nu 34 apps draaien zonder problemen.
Ik had de Homey 2016 en nu de Pro.

Dit heb ik gedaan voor de Back-up functie er was. Dus ik kon ook gelijk alle flows overzichtelijker maken.
Ruimt lekker op zeg maar!

1 Like

Hier ook de overstap gemaakt omdat alles niet meer soepel liep. Enige manier om vorige Homey goes te laten draaien was een regelmatige reboot. Na overstap naar Pro (vrij soepel met backup) draait alles stabieler, geen reboots meet nodig. Dus als je twijfelt, ik kan het je aanraden!

2 Likes

Zelfde ervaring als bovenstaande. Stotterende stem, niet meer kunnen aanloggen zodra je geolocatie verandert (start veel flows tegelijkertijd), led ring die ineens niet meer aan ging tot herstart (ik doe veel acties met de led ring) en zelfs flows die niet werden getriggered omdat homey te druk was. Nu een week over naar de pro en alles lijkt een hoop stabieler.

Zeker een aanrader dus!

1 Like

Nu kijken of je dit ook redt:

chrome_2020-03-13_20-31-28

1 Like

Ik weet niet of ik nog leef dan

1 Like

Ja hier ook, had een 2016 kickstarter homey en nu naar een pro. Overzetten ging prima via backup en het snelheidsverschil… Giga! Heel blij mee

2 Likes

Ik heb enorm lang getwijfeld om over te gaan naar Homey Pro.
Uiteindelijk heb ik gekozen om over te stappen naar Home Assistant.
Ik heb een Raspberry Pi4 gekocht met een Zigbee en Zwave dongle.
Ik heb KaKu losgelaten en voor de deurbel een Zigbee drukknop gebruikt
Ik heb Homey dus verlaten.
Nu sinds een week ben ik geheel over.
Het kost opnieuw investeren in een nieuw systeem en heb mijn keuze ook in het begin vervloekt
Nu denk ik dat het HA vele malen stabieler, sneller en met veel meer mogelijkheden is.
Ik ben blij met mijn overstap

2 Likes

Bedankt voor de reacties! Ik ga hem proberen!

Eerst de backup er op en dan alle flows opnieuw maken voor een frisse start.

1 Like

Mag ik jou vragen wat de reden is van je overstap naar Hass? Ok kom namelijk net van Hass af en heb gekozen voor homey voor het gebruiksgemak.

2 Likes

Dat mag natuurlijk.
Homey biedt zeker gebruikersgemak.
Nu ik echter een paar weken met HA Stoei, valt me dat ook enorm mee.
HA is wel iets primitiever.
Node RED echter is een prachtige programmeer omgeving.
Wat ik erg waardeer is dat je net zo veel triggers per flow kan bedenken als je maar wilt

Mijn hoofd reden is dat ik tegen de grenzen van Homey aan liep. Regelmatig een rode ring. De ondersteuning van Athom was daar enorm matig in en niet open.
Ik zou te veel apps gebruiken bijvoorbeeld, terwijl dit vanaf het begin niet is veranderd.
Het functioneren van Homey is volledig afhankelijk van de grillen van Athom. Bij HA heb je dat zelf in de hand.
Je mist bij HA de variëteit aan standaard ingebouwde protocollen. Bij HA moet je die zelf toevoegen. iR, KaKu, Zwave, Zigbee. Ik heb er voor gekozen KaKu te laten vallen en alleen ir, Zigbee en zwave te gebruiken.

Als laatste heb ik steeds meer twijfels over het verdienmodel van Homey. Hoe lang blijft het zo bestaan. Apps zijn afhankelijk van de goodwill van de gebruikers die ze maken.

Wat ik van tevoren niet wist is dat Zigbee en zwave nu vele malen sneller reageren. Zelfs mijn huisgenoten valt dat op. :yum:

Ik twijfelde aan een Pro. Kosten €399,
Nu kost mijn totale setje iets van €250 en is vele malen krachtiger en flexibeler dan Homey
RPI4, zwave usb, Zigbee usb, ir module, Google home mini (die had ik al).
Wat nog mist een ledring vervanger van Homey-> Iets van Hue?

Edit: Homey heeft mij trouwens wel geholpen de eerste stappen in de Domotica wereld te zetten. Dit mede door het gebruikersgemak.

Edit 2: wat ik ook het voordeel van HA vind dat je zelf de hardware kan kiezen. Bij Homey is dat ingebakken.

Grappig! Ik ben juist maand of 2 geleden overgestapt van Hass naar Homey. Niet zozeer dat Hass niet werkte, maar omdat Hass voor m’n vriendin (die zeker niet dom is, maar gewoon veel minder interesse in home automation heeft) onbegonnen werk was. Homey is wat dat betreft veel meer hapklare brokken die ze goed begrijpt zodat we nu allebei goede controle over het systeem hebben.

Wel merk ik dat de standaard Homey (early 2019) die ik heb het met ingewikkelde flows wel eens e.e.a. overslaat. Hiervoor ben ik tot nu toe altijd goed uitgekomen door wat korte vertragingen in te bouwen zodat niet alles in 1 keer triggert.

grappig idd.
Mooi dat iedereen keuzes maakt met andere motivaties.
Begrijp me niet verkeerd, want zonder Homey had ik nooit in de domotica gestapt.
Nu ik HA ken en onder de knie heb, wil ik niet meer terug.
Voor mijn familie die helemaal niks met Domotica hebben heb ik een simpele UI gemaakt.
Waar ze alles mee kunnen wat nodig is:


Inclusief camera’s en alles.
Mijn systeem nu is vele malen krachtiger

1 Like

Op zich hoef je Homey natuurlijk niet de deur uit te doen. Als Node red je hoofd “hub” is, kan je middels MQTT apps op Homey, de Homey mooi gebruiken als “Multi-device”. Je mist bijvoorbeeld de ledring van Homey, maar je zou vanuit Node-red prima de ledring kunnen aansturen als je dat wilt. Of je kaku apparaten (die je nu mist) in Node red via Homey aansturen.
https://community.homey.app/t/node-red-a-widget-based-dashboard-working-with-homey-trough-mqtt

Goede tip. Dank je.
Ik heb nog geen ervaring met MQTT ik zal mij er toch is in moeten verdiepen

Cameras werken in homey ook prima

Klopt. Ook in HA.
Ik gebruik Homey nu alleen nog als dure LED hup via MQTT :sunglasses: :yum:

Inmiddels heb ik de homey pro een goede maand draaien. Eigenlijk zou dit “homey” moeten zijn en niet homey pro. Het werkt allemaal een stuk sneller en soepeler. De app en pagina’s laden sneller en de acties lijken iets sneller uitgevoerd te worden. Ook de spraak stottert niet meer. Het prijsverschil tov de normale homey en de hardware upgrade die je ervoor terug krijgt vind ik eigenlijk te groot, maar oke, ik heb het wel betaald dus er is klaarblijkelijk markt voor.

Ik vind het vooral jammer dat athom deze versie niet als standaard verkoopt, voor de prijs die de normale homey kost. Mede omdat ik na de afgelopen jaren het idee krijgt dat veel mensen, al dan niet door gebrekkig programmeer werk, al snel een happerende en trage homey hebben en daardoor overstappen of afscheid nemen van home automation. Ik weet dat er mensen zijn die veel meer apps uit de normale homey persen, maar met wat stevigere hardware zou hij wat robuuster en toekomst bestendiger zijn.

Het overstappen met behulp van de backup en restore ging echt perfect. Niets anders gedaan dan de functie ingeschakeld, backup gemaakt, stekker er uit, bij de nieuwe stekker er in en backup terug gezet. Daarna de oude nog eens aangesloten en gereset. Al bij al een aangename ervaring.

Echter, 1 ding frustreerd mij mateloos. De 1.5 jaar heb ik met heel veel plezier gebruik gemaakt van de tile’s om aanwezigheid te schakelen. Dit werkte altijd 100%. Werkelijk nooit ineens weg als ik thuis was. Nu, plots, op mijn tile en die van mijn vriendin, zijn we ineens weg en komen we ineens thuis. Ookal zitten we gewoon in de woonkamer, ruim binnen bereik. Batterijen in de tiles zijn al vervangen voor het geval dat, al leken ze niet leeg. Ook zijn de instellingen veranderd zodat hij niet een minuut maar 6 minuten mag zoeken voor iemand afwezig is. Toch zijn we soms weg en komen we pas na een uur weer thuis. Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe dit kan, maar het heeft feilloos gewerkt op de oude homey, en zodra de nieuwe aan is gegaan is begon dit gedoe ook. Het kan toeval zijn, maar wel een groot toeval. Mocht ik hier iets in vinden laat ik het ooit nog wel weten.

Allemaal bedankt voor de adviezen en reacties. Al bij al ben ik blij met mijn upgrade.

2 Likes

Ik kom net van domoitcz af naar homey.
Hass ook naar gekeken maar dat vond ik minder.

Met homey werken veel zaken wel.
Maar ben toch erg aan het prutsen met hardware zaken die bij domoticz gewoon out of box werkte.

Reden dat ik naar wat anders ging kijken is dat de pi sd kaart om de haveklap corrupt was.
Toen een pi dive gebruikt en sinds de laatste update naar buster deed die het niet meer waardoor ik weer naar sd moest totaal 4 jaar domoticz gedraaid.
En heb nu een paar dagen de homey (pro) in bezet.
Maar twijfel of ik toch niet terug zou gaan, want ik word hier ook niet echt heel vrolijk van.
Ook jammer dat je net een homey pro koopt en dat de releas early 2019 is.

@Canedje prijs voor de pro valt wel mee.
Ik weet niet of je HA vanaf sd draait?
Maar naast een zwave heb ik ook nog een rfx433 zender gekocht a €120
Dan de zwave stick €55,-
Voor mij de Pi3 dan 4 jaar terug en een p1 usb cable €25,-
aantal sd kaartjes
pi-drive 250gb
Heeft eigenlijk tot de upgrade naar linux buster 2 jaar non stop gedraait.
(was ik maar niet gaan upgraden)

Ik was voor mijn setje ongeveer €250,— kwijt. RPI 4, geheugenkaart, inclusief zwave en Zigbee dongles
Een Homey pro kost €399,—
Dan reken ik mijn Google home mini niet mee die ik als TTS gebruik (die had ik al)
Naast kosten wil ik nu wat mogelijkheden betreft niet meer terug naar Homey.
Ik ben meer tevreden met HA dan ik ooit geweest ben met Homey.
Dat wil niet zeggen dat Homey geen mooi product is. Zeker de gebruiksvriendelijkheid is een enorme pre.
Het enige wat ik mis zijn de LED animaties van Homey. Daar gebruik ik Homey nu nog voor aangestuurd door HA mbv MQTT