[TUTORIAL][PRO] Home Assistant integreren met Homey

Graag gedaan.
Naast de tip van Robert, kun je er evt. ook voor kiezen om de MQTT Broker app op Homey te installeren. Het is helaas wel een “grootverbruiker” qua geheugengebruik, waardoor je misschien een paar andere apps zou moeten verwijderen.

1 Like

@robertklep ik heb Mosquitto docker geinstalleerd aan de hand van de handleiding van Marius.
Deze werkt en ik kan nu in Home Assistant wel verbinding maken met die Mosquito Broker maar ik mis toch nog het stukje waarin de user en password voor de broker moet instellen in docker.

Ik heb dus nu wel verbinding in HA met MQTT maar zie niets van Homey devices verschijnen.
Moet ik deze gegevens van yaml file handmatig ergens inzetten?

Als iemand me daar nog mee verder kan helpen dan graag.




Schermafbeelding 2024-04-29 180010

Bedankt

@Peter_Kawa bedankt voor de tip maar dat wilde ik maar niet doen want ik heb eerder al problemen gehad met te weinig geheugen waardoor ik een rode ledring had in de nacht bij het maken van een backup.
Ik heb daardoor al veel AVD’s van device capabilities moeten wegdoen om het weer goed te krijgen.
Ik hoop het met die Docker variant van Mosquitto werkend te krijgen.

1 Like

Je hebt dus nu de MQTT broker geïnstalleerd, maar heb je de rest van de stappen ook uitgevoegd? MQTT Client app installeren, MQTT Hub app installeren, enzovoort.

@robertklep ja, ik heb alle stappen doorlopen en geïnstalleerd op zowel Homey als Docker.

Omdat ik de Mosquitto broker via Docker herb geinstalleerd mis ik waarschijnlijk dit deel en daar mis ik hert deel van de inlog en de tekst die dan in de yaml file moet staan. Is dat Mosquitto.yaml?

Edit, ik zie in de handleiding die ik heb gebruikt dit staan:
The default Mosquitto username and password are the following:

:warning:Warning: the default username is admin and the default password is password

In the mosquitto.conf zie ik dit staan en weet dus niet waar ik de username en password kan of moet aanpassen.

Schermafbeelding 2024-04-29 193237

@Peter_Kawa en @robertklep Ik heb Home Assistant herstart en het even laten rusten.
Toen ik net weer keek waren daar ineens al mijn apparaten uit Homey in Home Assistant.
Geen idee of het herstarten de finishing touch was maar who cares, het werkt.

Bedankt allen.

Nu ik mijn Homey apparaten in Home assistant kan zien zie ik in Homey ook een optie om een mqtt hub device toe te voegen. Ik weet alleen niet wat ik moet invoeren in het veld dat naar voren komt.
Mogelijk moet ik eerst nog wat in Home assistant doen?


Bedankt.

Hetzelfde als bij de app config is ingevuld volgens mij:

Maar bij mij zie ik alleen mijn mqtt Homey apparaten via homeassistant mqtt topics terug.
Geen HA apparaten dus;
Home Assistant apparaten kun je gewoon als apparaat met de HA Community app installeren.

Het werkt nu maar je hebt er niet veel aan omdat het alleen de Homey apparaten zijn en niert de Home assistant apparaten.
Ik merk ook dat ongeacht of ik alle apparaten of bepaalde apparaten selecteer in de instellingen van de MQTT hub, alles wordt weergegeven in Home assistant. Zelfs apparaten die zijn verwijderd blijven erin staan.

Via de Home assistant app in Homey zijn helaas niet alle apparaten vanuit Home assistant te importeren in Homey.

Bedankt voor het meedenken.

Ja precies.

.

Dat klopt. De verwijderde apparaten dien je zelf uit HA te verwijderen.

.

De ontwikkelaar heeft erg zijn best gedaan om veel soorten apparaten te ondersteunen.
Als je iets mist, kun je altijd een verzoekje doen in het HA Community topic.
En in de tussentijd, of gewoon permanent, kun je alles importeren via het apparaat “Custom Device”.
Je kiest één hoofdentity als hoofd capability, en dan kun je andere entities toevoegen, zelfs van andere devices, alles kan door elkaar.
Je kunt zelfs een attribuut van een entity toevoegen.

En bij alle geïmporteerde devices kun je ook entities toevoegen of verwijderen (behalve de hoofdentity dan).

Een voorbeeld:

Oke top, ik vroeg me al af waar die custom devices voor waren.
Weer wat geleerd.

Bedankt.

1 Like

Entiteiten en attributen.

Hallo,
Ik heb hulp nodig bij onderstaande, ik denk dat het wel moet lukken maar ik krijg het dus op mijn eentje niet voor elkaar. De hele opzet hier is om alles te integreren via HomeAssistant en géén gebruik te maken van de Homey Zigbee, waar ik geen vertrouwen meer in heb.

Er is nu een toestel geïntegreerd via Zigbee van mijn HomeAssistant. De entiteit zelf is beschikbaar via de Homey Assistant community-app in Homey. So far, so good.

Nu heeft deze entiteit in Home Assistant ook nog attributen. Zie afbeelding onder. Deze attributen zijn spijtig genoeg niet beschikbaar in Homey. Wanneer ik het toestel rechtstreeks, via Zigbee, op Homey aansluit, zijn deze attributen wél beschikbaar. Een indicatie dat deze dus inderdaad ook via Home assistant in Homey beschikbaar zouden moeten zijn.

Wie kan mij in Jip-en-Jannekestaal toelichten OF en HOE ik onderstaande attributen in Homey beschikbaar maak? Mijn eeuwige dank zal uw deel zijn!

De HomeAssistant Entiteit:

De attributen via HA ontwikkelaarshulpmiddelen
(Vooral geïnteresseerd in “load_power” en “voltage”):

De Entiteiten zoals vandaag in Homey beschikbaar :

De entiteiten zoals deze wél beschikbaar zijn via de Homey Integratie (Vermogen en Energie):

(Voor de puristen: HA gebruikt systematisch de termen “Vermogen” en “Energie” verkeerd. Vermogen is energie per tijdseenheid. En niet omgekeerd.)

Link to english version

Ik had 'm stiekem al gepost boven de post van Heula
image

Hmm, ik weet niet of HA iets verkeerd doet, of dat jij vindt dat ze iets verkeerd doen :wink:

Op de MTS Elektro is mij dit geleerd

  • Vermogen = de energie die op dit moment wordt opgenomen/afgegeven
  • Energie = het opgenomen/afgegeven energie per tijdseenheid, standaard eenheid = uur

Vb:
Het vermogen van een generator is 1kW
Het energie opwekking per dag bij continu gebruik is 24kWh

Precies. En in de Nederlandse taal , haalt Home Assistant dit door elkaar. Da’s geen mening , da’s een feitelijk gegeven.

Is het mogelijk om een Homey flow aan te roepen in HA? Ik had nu een virtual device (switch) gemaakt in Homey en die in HA geïntegreerd, maar dat werkt niet helemaal ideaal. Vroeg me af of er een handigere manier is.

Hmm, dat kan waarschijnlijk makkelijker via ‘helpers’ in HA.

Da’s idd handiger met een helper.
Hier een voorbeeldje

Ter info, met dezelfde flow trigger kun je naast helpers, flows ook starten via automations, scripts en scenes

2 Likes

Ik probeer de integratie van Homey naar HA op te zetten met MQTT, maar krijg het maar niet aan de praat.
HA draait bij mij via docker op een Synology DS920+. Ik ben zover dat ik met docker ook mosquitto heb draaien, deze zie ik ook in MQTT Explorer weergegeven.
image
In HA blijf ik krijgen dat ik geen verbinden kan maken? Ik gebruik de IP van de Synology met poort 1883. User en ww nog niet ingesteld. Enig idee wat ik fout doe?

Hi, ik had homey early 2019 met mqtt mosquito broker en HA op mijn Synology draaien zonder problemen. Nu heb ik dezelfde setup alleen met een homey pro 2023 en gaan de berichten goed naar HA maar als ik een knop gebruik op HA gaat die waarde niet altijd naar homey terwijl dit wel werkte. Iemand enig idee.

Ron

Weet niet zeker, maar kan geen kwaad @Ron_Meijsen : Check even of er geen ‘loops’ zijn van HA devices die je ooit aan Homey hebt toegevoegd, en die vervolgens automagisch door MQTT Hub weer naar HA werden en worden gepubliceerd.
Pro 2023 is veeeel kritischer omtrent CPU gebruik van apps.
Achtergrond / bron:


Check ook even de MQTT Hub app settings; Klik op de afbeelding om het gehele, lange, scherm te kunnen zien: