Zigbee via Home Assistant naar Homey

Goedenavond,

Mijn homey zit aan zijn Max met 50 zigbee apparaten.
Ik heb een Homeassistant opgetuigd op een Raspberry en kan via MQTT berichten naar Homey sturen.
Verder heb ik een sonoff zigbee dongle besteld en wil alle zigbee apparaten overzetten naar home assistent omdat deze meer apparaten aan kan. Vandaar dan naar Homey en de flows door homey laten afhandelen. Homey blijft de baas!
Heeft hier iemand ervaring mee? Hoe kan ik de zigbee info het beste naar Homey sturen?
Bedankt!

Heel eenvoudig, d.m.v. de Home Assistant app voor Homey. De Athom versie of de community versie: dat is even uittesten wat je prettiger vindt werken.
Let op dat deze twee apps elkaar (konden?) overschrijven, als je er al één hebt geïnstalleerd en de andere ook wil installeren (maar de al toegevoegde devices blijven niet-werkend gewoon bestaan)

Het zijn dan gewoon Homey devices geworden eigenlijk, en als zodanig te gebruiken.

1 Like

@Peter_Kawa
Dat is geweldig!

Gebruik je dan ZHA in Home Assistant of Zigbee2MQTT in HA?

Bedankt!

1 Like

Top werkt als een treintje, apparaten importeren via de Homey Home assistant app.
Helaas niet voor andere gevonden apparaten die geen Zigbee apparaten zijn.
Deze worden niet lekker herkend.

1 Like

Ik heb nog geen zigbee via HA. Moet niet uitmaken of het Zigbee is of niet. Als het apparaat van één van deze types is, (in de community app in dit geval), zouden ze gekoppeld moeten kunnen worden.
Ik heb bijv de Afval integratie, mijn smartphone, een script (zie eerder screenshot hierboven)

Als ik een ‘sensor’ toe wil voegen krijg ik deze keuzelijst:

Switch:

@Peter_Kawa
Hoi Peter, ik heb de Home assistant app uit de community store nu draaien.
Ik heb connectie zegt de app, maar er komen geen nieuwe apparaten binnen in Homey.
Ik heb via Zigbee2MQTT een lamp en een stekker geconnecteerd in Home assistant en die schakelen daar ook.
iemand enig idee waarom die niet binnen zouden kunnen komen in Homey als apparaat?
Bedankt!

Gaat niet vanzelf, je moet ze net als andere apparaten toevoegen aan Homey.
M’n vorige reply is daar een voorbeeld van.
Of krijg je geen device te zien als je een apparaat toe wil voegen?

Hoi Peter,

Ik kreeg geen nieuwe appraten binnen als ik ze wilde ophalen via de de app, maar het is me nu gelukt!
Ik had de community app over de standaard app gezet en dat werkte niet.
Nu alles verwijderd en opnieuw geprobeerd met de HA community app en nu krijg ik ze binnen.
Bedankt!

1 Like

Hallo @Peter_Kawa , ik heb nog ff een MQTT vraag.
Ik maak voor sommige apparaten in Home assistant een automation aan om een MQTT bericht te sturen naar Homey waar ik daar een flow op maak.

Dat is een beetje omslachtig.
Hoe kan ik direct van de Zigbe2MQTT deze info oppikken? Ik gebruik de MQTT client van @scanno
Daar kan ik met username en password registeren op de MQTT broker met het topic homeassistant op HA maar niet direct op alle berichten van zigbee2mqtt.
Dit zou jet leven wel makkelijker maken want dan hoef ik geen automations meer te maken in HA en kan ik dat doen in Homey.

Bedankt!

Kun je niet gewoon de zigbee apparaten ‘koppelen’ dmv de home assistants apps voor Homey, zoals hierboven al aangegeven?
https://store.homey.community/app/io.home-assistant

https://homey.app/a/io.home-assistant/

Hallo @Peter_Kawa
Dat heb ik gedaan, en met lampen en beweging melders gaat dat prima.
Maar met bijvoorbeeld een HUE afstandbediening of een aquara knop werkt dat niet.
Die komen helaas niet als een bruikbaar apparaat in Homey.
Ik moet die vertalen via MQTT berichten zoals in bovenstaand screenshot.
En die vertaling is foutgevoelig en veel werk, ik zou graag direct meelezen op wat zigbe2mqtt uitspuugt maar dat lukt me niet. Als ik de windows tool MQTT Explorer gebruik op mijn pc dan zie ik wel al die mqtt berichten langs komen. Maar ik kan ze niet oppakken in Homey.
Bedankt!

Ah ik begrijp het. Kun je Z2M niet zodanig instellen dat hij onder het “hoofd” topic ‘homeassistant’ berichten gaat sturen? (Heb zelf nog geen zigbee implementatie op H.A.)

ja, dat moet ik uitvinden.
Er zijn best veel knoppen om aan te draaien…

Bedankt!