Homey pro + Home assistant = zonder internet donker huis

Hoi Iedereen,

Ik ben al een aantal jaar een blij gebruiker van de Homey, alleen nu ik een aantal dagen internet storing in de straat had, werd het wel een beetje vervelend. De vraag is dus, wat doe ik verkeerd en hoe kan ik het oplossen.

Ik heb een Homey pro (2019) met advanced flows, alle flows zijn ook advanced flows en alle gebeurtenissen draaien ook op hier.
Er zijn maar een 10 tal zigbee apparaten op Homey aangesloten en niet op HA (omdat dit makkelijker was)

Ik heb een HA draaien met een Conbee 2 stick erin en hier zitten mijn overige 50+ zigbee devices op, (dit kon Homey niet aan)

Alleen als nu mijn internet uitvalt, dan werkt mijn huis dus niet meer. Behalve de enkele flow met een schakelaar en lamp die alleen op Homey zit.

Hoe kan ik dit nu het beste oplossen, dat dit probleem niet meer voorkomt?

ZigBee werkt direct met Homey, dus dat zou ook moeten werken zonder internet. Gebruik je Condition cards in je Flows van apparaten/services die het internet nodig hebben?

Thanks voor je hulp, maar alle flows en apparaten die alleen op Homey staan werken dus wel zonder internet. Alleen alles wat op Home assistant staat en moet comminuceren met Homey dus niet

Hoe stuur je de zigbee apparaten van HomeAssistant aan?

Ik heb Homeassistant draaien met een Conbee 2 stick erin, en met de Homeassistant app op Homey staan alle apparaten in Homey

En is homeassistant met een intern (ip) adres gekoppeld of via een extern?

1 Like

Dan gebruikt Home assistant waarschijnlijk een cloud-dienst om te kunnen communiceren met Homey. Als je de apparaten wilt gebruiken zonder internet, kan je ZigBee lampen en stekkers op een Hue Bridge zetten, de Hue bridge communiceert lokaal.

Connect 'em by your local network

Ik heb deze post gelezen, maar als ik het lokaal wil draaien, kan dat ook met Conbee / Deconz in plaats van MQTT? Met jouw fantastische handleiding (waarvoor dank!) heb ik de koppeling met Home Assistant namelijk zo’n twee jaar geleden al werkend gekregen.

Want in je handleiding hebben we het alleen over MQTT en ik kan nergens iets van Deconz vinden, ook niet in de app store

Ja maar ik wil eigenlijk niet weer een bridge hebben, dus dan moet HomeAssistant weg en ipv een Hue bridge en die support maar ongeveer 50 devices, dus dan kan ik niet uitbreiden

Daarom ben ik destijds voor Homeassistant gegaan

Ik gebruik voor dit soort problemen een 4G stick in mijn Asus router met “Always Connected” simcard en een data abonnementje voor 1 jaar met 1 Gb.

1 Like

Conbee/Deconz hangt toch aan H.A.?
Dat staat los van de handleiding.
Alles uit H.A. kun je lokaal met Homey koppelen via de Home Assistant community app.

Verder noem je steeds MQTT, maar dat wordt enkel gebruikt voor het lokaal publiceren van Homey apparaten naar H.A.

Waar staat dat de MQTT broker die @KieKeBoe gebruikt lokaal draait? De MQTT broker kan ook gehost worden op een cloudservice (bv. HiveMQ, EMQX, of een publieke broker zoals test.mosquitto.org). Ik gebruik zelf een broker op een VPS, deze werkt ook niet als er geen internetverbinding is.

Bij een broker die door een dienst zoals EMQX wordt gehost is een internetverbinding vereist. Hetzelfde geldt voor een publieke broker (test.mosquitto.org,broker.emqx.io, broker.hivemq.com, etc. )

Je kan de MQTT add-on gewoon naast HA draaien (kijk in de settings>addons>mosquitto) als je dat eenmaal hebt opgezet kan je HA en homey lokaal aan elkaar knopen.

MQTT is een servertje die berichten ontvangt van alle aangesloten apparaten waardoor de apparaten met elkaar kunnen “praten”

Persoonlijk zou ik alle zigbee devices aan HA hangen en niet splitten tussen HA en homey omdat je dan 2 zigbee netwerken krijgt.

Dan heb je dit blijkbaar helemaal gemist:

Je kunt dus:

• alles wat op H.A. draait, via Deconz of wat ook, kun je lokaal aan Homey koppelen middels de Home Assistant community app van Ronny Winkler
  • Alles wat op Homey draait, kun je lokaal via MQTT met H.A. koppelen. MQTT Broker kan of op Homey draaien, of op H.A. (Mosquitto of EMQX). Er is max. 1 MQTT broker nodig.

Alles staat hier uitgelegd: