[TUTORIAL][PRO] Home Assistant integreren met Homey

Thx! De perfecte manual voor MQTT, HA en Homey.

Nu wil ik ook nog graag mijn Homebridge koppelen,
Ik heb een Homebridge draaien met de plugin “Homebridge 2 eNet”.
Hiermee kan ik mjin Jung Enet IP Gateway (geen enet server) lampen besturen. die wil ik nu ook graag naar HA of Homey halen.

Ik denk dat ik de plugin “Homebridge Mqttthing” nodig heb.
kun je me hier ook mee helpen?

1 Like

In HA: HomeKit Device
In Homey: HomeKit Controller

1 Like

Thx. But…
Beiden al geprobeerd…

HA homekit decive - geinstaleerd, maar bij inrichten device heeft deze integratie maar 1 entiteit en 1 device. De enig gevonden is , ”…identity”, niet de gewenste genstalleerde lampen zelf

Homey controller - bij het installeeen van een device. Alleen de homey zichtbaar, niet de homebridge

Is er geen directe integratie mogelijk met HA (in plaats van via HomeBridge)?

Nee, ik denk het niet. Het is een jung enet ip gateway. Was mij niet gelukt in ieder geval

Ik heb al mijn Zigbee en Z-Wave apparaten overgezet naar Home Assistant en dat is zoveel stabieler dan in Homey.
Ik importeer de apparaten dan vanuit Home Assistant in Homey omdat ik de advanced flows in Homey wel beter vindt dan automation met Home Assistant (tot nu toe want moet nog gaan stoeien met Node Red).

Wat ik tot nu toe nog niet heb kunnen vinden is, of het mogelijk is om vanuit Home Assistant een Homey flow te starten.
Is dat mogelijk en indien ja, hoe?

Bedankt.

Maak een virtuele button of schakelaar aan, en trigger de flow daarmee.
Die button/schakelaar verschijnt vanzelf in HA, als je MQTT gebruikt om Homey naar HA te syncen.
(Ik vind NodeRed ook “vrij onbegrijpelijk”, maar verdiep me er ook nog niet echt in. Ik vind de HAmey combi voorlopig fantastisch)

Dat was ook mijn eerste ingeving maar ik dacht wellicht is er een betere manier.

Bedankt weer.

Graag gedaan. Maar ik vergeet gewoon de mogelijkheden van MQTT en de HA community app!

Bij ‘Helpers’ kun je bv. een button maken, welke de flow direct kan starten

Of start een script welke een MQTT bericht stuurt:

alias: Start flow X
sequence:
  - service: mqtt.publish
    data:
      qos: "0"
      topic: homey2/commands/flows
      payload: flowx
description: ""

Bijbehorende flow, hier genaamd “Flow X”:

Of laat een automation de flow starten

Voorbeelden

1 Like

Top! Ik ga hier eens mee aan de slag.

Thanks.

1 Like

Dank Peter voor de uitvoerige beschrijving, super behulpzaam!

Ik heb HA werkend gekregen, en in Homey de apparaten zichtbaar.

Ik heb een HA green met een Sonoff Zigbee usb pro. HEb ook geprobeerd Zigbee2MQTT te instaleren (voor beter ondersteuning van met name Tuya begreep ik) echter krijg nu onderstaande foutmelding. Wat is er mis denk je en wat kan ik doen?

tevens toch nog wat foutmeldingen:

Wel heel erg off-topic allemaal. In de z2m log staat een URL, heb je daar al gekeken? Fout kan te maken hebben met een verkeerd ingestelde baudrate, zie hier.

Excuus for off-topic. Was hard bezig HA in Homey werkend te krijgen, maar is inderdaad meer een HA topic dan een Homey topic. Ik pak hem daar verder op.

Ik kijk even naar jouw link, dank

Mag ik ook nog iets vragen.
Ik heb alle devices van Homey netjes in HA gekregen.
Dat werkt dus.
Alleen als ik nu in HA bijvoorbeeld een lamp, die in Homey zit, aan of uit wil zetten, dan gebeurd er dus niets.
Wat doe ik fout???

Henk

Vragen staat vrij, Henk.

Het klinkt als MQTT Hub instelling.

Neem de custom settings over.
Want toen ik de standaard settings gebruikte kreeg ik hetzelfde effect wat jij nu omschrijft.

Hallo Peter,
Ik heb exact jouw instellingen ingesteld.
Alle Homey apparaten zijn in HA te zien.
Naar HA werkt het prima, maar omgekeerd gaat er dus iets niet goed.

Ik kan via HA ook geen lamp direct aan of uit zetten…

Henk

Oh, da’s lastig Henk, ik heb verder geen andere oplossingen voor nu.
Ik neem aan dat je MQTT Hub app al eens opnieuw hebt gestart?
Heb je “Broadcast” al eens handmatig gestart? (die balk onder “Running”).

Hallo Peter.
Heb al van alles geprobeerd. Opnieuw opgestart, broker Broadcast etc.
Het lijkt wel of het alleen een richtingsverkeer is. Alles van de homey gaat wel naar HA maar terug doet hij het niet…

Henk

Mss is het te druk qua traffic en grijpt je (vermoedelijke) Pro 23 in.
De Pro 2016-2019 is minder strikt wat dat betreft.

Probeer dit eens:
Via MQTT Hub Devices / Apparaten instellingen:

disable alle niet belangrijke apparaten eens EN alle HA Community app apparaten! die veroorzaken een “loop” namelijk.
Bedenk je ook dat ieder nieuw toegevoegd (HA) apparaat op Homey (helaas) automatisch gepubliceerd wordt. Zo is er kans dat de boel “volloopt”.

Hallo Peter,

Ik heb 3 lampen ingesteld om te koppelen met HA. Die zie je ook, maar bedienen ho maar…
Ik heb GEEN apparaten gekoppeld via de HA Community app in Homey. Heb deze zelfs uitgeschakeld, maar ook dat maakt geen verschil helaas.

Henk