[TUTORIAL][PRO] Home Assistant integreren met Homey

Ok, dank. Ik zat zomaar an 50 - 100 apparaten te denken. 3 lampen is niet genoeg om dingen in de soep te laten lopen :wink:

Heb je al een ander soort apparaat dan die 3 lampen geprobeerd?
(Voor het geval er nu nét iets met die lampen niet goed gaat, en het met andere apparaten prima werkt).

Hallo Peter,
Ook een opzet stekker werkt niet.
Hij ziet wel de status, als ik hem met homey verander, maar via HA bedienen, ho maar…
Bij sensoren zie ik dus wel alle statussen maar als ik niets kan bedienen dan heb je er niet veel aan.
Ergens moet dus iets de berichten naar homey niet doorsturen, maar waar zit dit.
Moet je daarvoor niet op Homey ook een broker inzetten???

Henk

Henk, de handleiding klopt hoor.
Je hebt maar 1 broker per MQTT netwerk nodig.

Ik weet echt niet wat er loos kan zijn verder.
De custom settings vd MQTT Hub instellen loste altijd het probleem op van het niet reageren van Homey apparaten, die je via HA bedient.
Loop dat nog eens na, je weet nooit.
Anders toch eens de mqtt apps verwijderen en opnieuw beginnen.

Oh, dat kan ook nog fout in aparte gevallen: kan HA Homey wel bereiken via poort 1883?

Hallo Peter,
Ik heb de oplossing gevonden.
Bij de MqTT HUB moet je als communicatie protocol Homey Convention 3.0.1 kiezen.
Verder heb ik niets aangepast.
Maar nu werkt het. Ik kan alles aan en uit zetten!!!

Henk

1 Like

Beste Henk en Peter,
Helaas kamp ik met hetzelde probleem.
Na tig keer op “broadcast” te hebben geklikt, app opnieuw opstarten en/of custom of convention aangeklikt te hebben, werkt het ploteseling weer. Tot dat… Homey een update krijgt of opnieuw opstart of HA opnieuw opstart. Dan begint de pret opnieuw.
Voor mij nog steeds een raadsel waarom.

Hoi Rini,

Pro 23 of Pro 201x?
Heb je de flows ook gemaakt, zoals voorgesteld in de howto? :

.

@Henk_Bartels Da’s mooi. Het heet Homie convention (heeft niets met Homey te maken), klein detail.

Het aparte is nu: die standaard instelling, de Homie convention dus, zorgde bij mij en veel anderen voor het effect van de niet reagerende Homey apparaten via HA.
Bij jou is dat dus precies andersom lijkt het.

Hallo Peter,
Kan het soms te maken hebben, dat ik een Homey Pro 2023 heb, en jij volgens mij een 2019??

Voorlopig werkt het, dat is het belangrijkste.

Henk.

ps. om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig!!!

1 Like

Dat is inderdaad een verschil in de hardware. Blij dat het nu werkt.
Ik heb er weer een ‘probeer dit eensje’ bij in ieder geval :wink:

Ik gebruik een pro 2023.
Gisteren was het weer zo ver, HA geüpdatet, niets werkte meer in Love Lace. Homey opgestart en alles wordt doorgegeven maar geen terugkoppeling naar Homey. In MQTT Hub (Harrie de Groot) “Custom” aangeklikt waarna de MQTT alweer crashed. Gewacht tot deze opnieuw ging laden, en zonder te crashen opnieuw was geladen, op Broadcast geklikt en alles werkt weer (dat ging snel smile: )
Het lijkt er op dat MQTT het erg druk heeft (rond de 100 schakelaars, lampen sensors etc) Met MQTT Explorer alles al verschillende keren verwijderd en MQTT Hub opnieuw opgestart. Dat wil niet altijd helpen, of MQTT Hub of MQTT Client crasht.
Alles is ingesteld zoals hierboven is omschreven.
Heb nu een flow gemaakt dat wanneer de client offline gaat ik een melding krijg en wanneer deze weer online is MQTT een broadcast uitvoer… ben benieuwd.

Nee dus. Werkt niet. 4x handmatig op Broadcast geklikt, werkt niet. Toen op Homie Convention gezet en automatisch broadcast laten uitvoeren: werkt weer… Waarom? Wat kan de reden zijn?

  • Op Convention laten staan en MQTT opnieuw opgestart: Love Lace werkt nog steeds.
  • Homey opnieuw opgestart: werkt niet meer.
  • MQTT opnieuw opgestart: MQTT Client crashed en daarna MQTT hub.
  • Hub en Client rustig vanzelf opnieuw laten opstarten: werkt na 1x klikken op Love Lace en MQTT Client crashed. Nadat Client en Hub (broadcast) opnieuw is opgestart werkt het niet meer.
  • Opnieuw op "Broadcast"geklikt: werkt nog steeds niet.
  • Met MQTT Explorer alles verwijderd (homie, homeassistand en homey) en daarna op Broadcast geklikt: Alles wordt geladen in Love Lace maar de status van de schakelaars niet.
  • MQTT opnieuw opgestart: Status van schakelaars worden weergegeven tijdens de broadcast en na 1x klikken op een schakelaar crashen de client en hub.
  • Gewacht tot beiden volledig zijn opgestart: Client crashes.
  • In MQTT Custom aangeklikt en op broadcast gewacht: werkt weer.

Wat mij dus opvalt is dat de verandering van Homie Convention naar Custom en visa versa de boel weer aan het werken zet.
Peter, heb jij hier iets aan?

Hallo,

Als je HA opnieuw opstart is hij bij mij ook alle MQTT verbindingen kwijt.
Echter in Homey op de Broadcast knop drukken, en alles werkt weer.
Weet niet of dit ook automatisch moet, maar bij mij werkt dit.

Henk

Wat je blijkbaar gemist hebt in de tutorial:

Dit is vanwege de combi Pro 23 en MQTT Hub. Kan ik niets aan veranderen:
Pro23 limiteerd apps veel strenger op CPU gebruik en daar is MQTT Hub de dupe van.
Lees de posts van dit jaar van RonnyW maar eens in het app topic.