Trigger maken voor flow, wanneer temperatuur 0,5 graden stijgt / daalt binnen een aantal seconden

Beste Homey Community,

Voor een advanced flow wil ik de volgende trigger gebruiken: Wanneer temperatuur van - sensor aan Fibaro Smart Implant - , 0,2 graden stijgt / daalt binnen - aantal seconden -, DAN…

De trigger wil ik voor het volgende gebruiken:

In mijn badkamer heb ik een Sonos. Deze sonos zet ik aan door het schakelen van een hue wall switch bij de badkamerdeur. Deze gaat dan spelen via een vast volume in de flow (normaal volume).

Als ik ga douchen wil ik dat automatisch het volume van de Sonos relatief hoger gaat. Daarvoor heb ik een temperatuursensor in mijn (aparte) doucheafvoer zitten.

Momenteel triggert de flow als de temperatuur in de afvoer hoger wordt dan 23 graden. (rust temperatuur afvoer in kruipruimte is momenteel met dit weer 21,40 graden).
Onderstaand de huidige flow.

(Bij douche uit is de trigger 28.2 graden omdat de afvoertemperatuur tijdelijk omhoog piekt door stoom als er geen water meer loopt. Ook dit wisselt natuurlijk en moet eigenlijk met dezelfde gevraagde trigger geregeld worden.)

Dit werkt wel, alleen met een grotere vertraging doordat hij pas bij een vaste temperatuur gaat triggeren. In de winter zal dit dan nog langer duren.

Ik wil deze trigger ook gebruiken omdat bovenstaande niet werkt als mijn vriendin eerst is gaan douchen en ik 5 minuten erna wil, omdat de afvoer dan nog niet onder de 23 graden is gezakt.

EDIT, Ik zie nu de Better Logic App en Device Capabilities. Kan ik daar misschien wat mee?

Is dit mogelijk?

Groeten,

Joey

Hiervoor in de plaats kan je gebruiken:
ALS temperatuur veranderd
EN [logic-card] de temperatuur is hoger dan…
DAN …

Ik denk eigenlijk dat dit erg lastig wordt, tenzij je het zenden van de temperatuur van de sensor erg hoog insteld.
En ik begrijp dat je al aensoren hebt, maar kun je niet beter een water sensor plaatsen?
Ik denk dat dat het echt een stuk makkelijker en betrouwbaarder maakt.

Of je moet de temperatuurverschil vergelijken met de buitentemperatuur voor in de winter.

Maar wat je kant doen, is de temperatuur, wanneer die wijzigd, in een variabele zetten. En voordat je dat doet, vergelijk je de oude waarde in de variabele met de huidige temperatuur. En als die binnen x tijd x gestegen is, dan je trigger laten afgaan.

Bedankt! Deze zal ik er in de tussentijd in zetten.

Ja, ik had al het idee dat het heel lastig zou worden. Voor een watersensor had ik niet gekozen omdat ik veel lekkagesensoren tegen kwam op batterij. In een doucheafvoer zou dit batterijen eten plus het risico dat de meetpennen nat blijven. Nu heb ik uiteindelijk (denk ik) de perfecte switch gevonden. Lekker simpel met een peddeltje. Deze kan ik op een ingang aansluiten van de smart implant en schakelt al vanaf 1l/min:)

Dank voor de input!

1 Like