Nu de witte bol voor alle functies betaald moet worden (overigens functies die al die jaren het niet hebben gedaan maar er al zouden moeten zijn) vraag ik mij af wanneer de huidige homey pro ook per feature betaald moet gaan worden.
Het is een onzin verhaal dat ze voor de oudere versie veel werk hebben en daarom er telkens 25 euro of zo voor vragen. Het is gelijk getrokken met de software en de nieuwe hardware is geen ander platform of zo het excuus dat ze al heel lang de hardware supporten snap ik deels maar vergeet niet dat de eerste 4 jaar het product eigenlijk nog geen product genoemd mag worden.
Maar alle frustratie daargelaten (nog maar niett beginnen over een nieuwe dongel die 2x zo duur is als de alternatieven en echt dongely want nergens wvast te maken),
Tot wanneer krijg je dan updates inclusief voor de huidige homey pro of moeten we die links laten liggen?
Niet dat na 2 jaar daar ook alles ineens een premium is.
Terwijl ik dit typ merk ik dat ik eigenlijk klaar ben met athom en de manier waarop ze met de klanten omgaan.
Als de k tweakers lees zijn dat er meer . Beetje pipie Jopie doen in een podcast en weer zoals in de begin dagen een niet werkend product maar beloftes .
Was de software maar gelijk, vele (community) developers zullen kunnen beamen dat er veel(!) verschillen zitten in de SDKv3 die op beide draaien.
De HP23 lijkt kwa SDK meer op de Homey in de Cloud dan de oude Homey pro’s.
Ook kwa flow kaarten etc zit er best veel verschil in de Homey pro versies.
Dankzij deze grote SDKv3 verschillen.
Hardware is ook totaal verschillend, van een single of dual core SOM (system on a chip), naar een “of the shelve” Raspberry Pi CM4, enige wat hetzelfde daar in is dat beide op linux draaien, niet eens dezelfde NodeJS versies (oude homey pros draaien nog gedeeltelijk op een hele oude NodeJs versie, v8 of v10 als ik het goed heb (omdat ze moeite hebben alles werkent te krijgen op nieuwere versies), vergeleken met V18 nu).
Support heb je nog steeds op de witte bolletjes. De eerste is zelfs al ruim 8 jaar oud.
Alleen geen gratis feature upgrades. Sterker nog, de meeste heb je gewoon kunnen bijkopen.
En doe nieuwe dongle hoef je niet te kopen hè?
Beetje moe van al die types die maar denken dat alle feature upgrades ook maar gratis (en beschikbaar) moeten blijven…
Op zich geen vreemde vraag, misschien kan je beter een mailtje naar Athom support doen voor dat antwoord.
Ook je frustratie snap ik als jij in 2022 een 2019 pro hebt gekocht, alleen vind ik het niet raar dat geld rekenen voor extra features voor de oudere Homey’s. Zoals ook door anderen aangegeven zijn het totaal verschillende apparaten en moet je je afvragen wanneer het nog redelijk is te verwachten dat ze nieuwe features blijven leveren aan een apparaat van €299/€399 zonder dat daar een terugkomend verdien model aan vast zit.
Die eerste 4 jaar, uitgaande van 2016 dus tot 2020? ik ben er pas sinds 2018 met een niet pro en dat was in mijn ogen een zeer goed product, in een tijd waar de concurrentie voor velen een stuk lastiger was op te zetten en bij te houden, apparaten en antennes los en elk op een andere manier moesten worden geconfigureerd bracht Athom een fantastisch alles in één bolletje op de markt.
Even heel wat anders, ik zie op de Homey Wiki niets over een Early 2018 versie. Zit ik nu al jaren b.s. te verkondigen of hebben zij het mis en was er gewoon een early 2018 en 2018 pro!!!
Ik ben inmiddels over op Homeassistent en gebruik m’n Homey middels MQTT als antenne voor (Z-Wave, Zigbee en 433Mhz) Ik mis dus ook geen Homey Dashboard, Advanced Flows of een Energy monitor (dit zit ook allemaal in HA).
Wel kan ik iedereen zonder computer kennis die wil beginnen aan een smarthome Homey (in huidige vorm) aanraden, het is een prachtige opstart. Je kan geavanceerde scripting gebruiken of het bij standaard flows houden, koppelen aan je Homekit of Google Home… Je ontdekt snel genoeg de afhankelijkheid van de Apps en hun bouwers, de community en of het wat is voor jou.
Je gebruikt natuurlijk je smartphone uit 2016 ook nog steeds, maar volgens mij krijgt deze sinds 2018/2019 geen enkele update meer (bij Samsung Android bijvoorbeeld), laat staan gloednieuwe functies?
Heb zelf o.a. een Samsung tablet uit '11 , een S9 uit '18 en nieuwer spul.
Ben geen Homey fanboy, maar ik ben wel benieuwd welk ander product al dan niet gratis updates blijft krijgen, 8 jaar na dato.
Ik weet zo even niets. Jij wel?
Ik ben wat verbaast dat je vind dat je daar recht op zou hebben.
Als je veel Zigbee hebt zou ik aanraden om voor €20 een Sonoff Zigbee dongle te kopen en ofwel ZHA ofwel zigbee2mqtt te gaan draaien, je laat je op dat vlak nu wel erg beperken tot de nogal uitgeklede Zigbee-implementatie van Homey.
Ik ben Homey’s Zigbee aan het uitfaseren, ik gebruik de Hue bridge (aan HA gekoppeld) en heb op dit moment nog 6 Aqara deur/raam melders op Homey’s Zigbee netwerk. Die Aqara melders worden vervangen door HUE varianten en dan blijf ik alleen de bridge gebruiken.
Mocht ik daarna later weer andere (merk) Zigbee producten kopen dan ga ik kijken naar zo’n stick voor HA.
Maar wederom bedankt voor de tip, ik vind het zonde om Homey weg te doen zolang hij nog werkt en hij nog steeds prima kan dienen als antenne. Z-wave zijn slechts 5 Slimme stekkers en de 433Mhz zijn Somfy RTS schermen en wat KlikAanKlikUit buiten stekkers.
Nu heb ik nog een reden om hier het forum te bezoeken
Ik zeg niet dat het gratis moet. Ben sinds 2016 met mijn 2e Homey bezig en koop de upgrades braaf bij waarvan ik vind dat ze iets toevoegen. Ik snap Athom dat er ook op de oudere modellen geld gegenereerd moet worden. Ik ben tevreden met mijn bolletje. Ik vind het wel belangrijk dat upgrades, zoals energy, beschikbaar moeten komen voor de hele Pro family. Of daar nu voor betaald moet worden of niet.
De Pro 2019 was tot ver in 2023 wel het nieuwste model😉 Wel lullig als je vlak voor de aankondiging van de Pro2023 net een nieuw bolletje had aangeschaft
Fanboy of niet, zie veel aannames en die hebben deels betrekking op de vraag.
Laat ik het anders stellen. Je koopt in december 2025 een homey uit 2023 (wel nieuw maar het toen geintroduceerde model) en in Jan 2026 kondigen ze de opvolger v3 aan en vanaf dan komen er alleen nog betaalde updates uit. Dat is deel van mijn vraag, hoe lang na aanschaf en dus niet uitbrengen blijft het geupdate worden. En ja ik doe ca 8 a 9 jaar met een telefoon. Vaak wel halverwege met een alternatieve rom waardoor deze weet helemaal bij en flitsend snel is. De hardware gaat niet zo snel als iedereen beweert.
Ik heb het niet over alles gratis maar absurd hoge kosten voor features die er in het begin inzaten en daarna uitgehaald (advanced flow bijv). 10 euro voor moods maar dan werkt het niet voor alle lampen want homey weet nog steeds niet of iets een lamp is met wisselende technieken, ook al stel je dat in.
Dashboards deed het eerder al en toen ze naar een nieuwe app gingen was dat weg want telefoon only en nu vragen ze er geld voor.
Dat je auto iets kan en na een update niet meer en bij de volgende update is het een betaalde feature want nu is het wel stabiel. Dat gevoel.
Die vergelijking gaat scheef op het punt dat de eerdere Homey’s nog steeds updates krijgen. Dat is wat anders dan upgrades, laat staan feature upgrades.
En in januari 2026 heb ik nog steeds dezelfde Homey Pro 2023 als degene die ik in december 2025 kocht.
Wanneneer heeft Advanced flows bestaan en is die verwijderd? Dat is nl nooit het geval geweest.
Zelfde als Advanced Flows: Dashboards heeft in deze vorm nooit bestaan. Ja, er was een webinterface (en die is er weer trouwens; gratis), maar geen dashboard in deze vorm.
Voor beide bovenstaande voorbeelden kan het zijn dat er een betaperiode is geweest waar je gratis gebruik van hebt kunnen maken, terwijl het meteen bekend was dat er (voor sommige Homey’s) daarna voor betaald moest worden. Draai het es om: tijdens die periode heb je het gratis kunnen testen. Zie het als een gratis proefperiode om daarna een keuze op basis van je ervaringen te nemen of je het er wel of niet voor over hebt.
Andere vergelijking (nu je het toch over auto’s hebt):
Stel: je koopt in in december 2025 een nieuwe auto en in januari 2026 komt er van hetzelfde model een nieuwe versie uit mèt nieuwe opties. Verwacht je dan ook van de dealer dat hij die opties gratis voor je inbouwt in je december 2025 auto?
Sterker nog, dat zal in veel gevallen niet eens mogelijk zijn. Athom bouwt die optie (upgrade) wel voor je in als je ze betaalt voor de ontwikkeling daarvan.
Nee, in januari 2026 komt een nieuwe versie uit en daarna worden er steeds nieuwe opties uitgebracht die gratis worden ingebouwd in dat nieuwe model, maar niet in het vorige model, ondanks dat die opties daar ook prima in passen.
Dus we hebben die “opties” ook liever niet ingebouwd in onze HP23’s, maar dat je daarvoor elke keer een nieuw model Homey moet kopen; net als bij auto’s?
En ik begrijp van developers dat zaken ontwikkelen voor een HP23 soms anders werkt dan voor een eerder model. Dus dat iets er prima in past heeft ook ontwikkeling, testen, etc nodig. Dat kost nu eenmaal tijd, geld, etc. Dat je dan een keer een grens moet trekken begrijp ik best.
Nog ff dit: ik vind het wel typisch Athom, dat in de aankondigingen even voorbij wordt gegaan aan het feit dat het enkel voor de nieuwere generaties Homey beschikbaar wordt gemaakt.
(Óf ik moet dat compleet hebben gemist!)
Achteraf komen dan (weer) alle mitsen en maren boven water in diverse discussies, doordat er naar gevraagd wordt.
("Huh, wtf, asjemenou, het werkt niet op mijn Pro 201x… ").
Ben er niet rouwig om dat de originele Energy tab is verdwenen van de Pro 201x (ik snapte 'm toch niet ).
Maar wederom is ook dit stukje “minder goed nieuws” niet helder aangekondigd door het promotie-team
(Óf ik moet dat ook compleet hebben gemist!)
Aan de andere kant verwacht Athom van alle app developers dat ze hun apps zowel voor de oude als de nieuwe Homey’s ontwikkelen, voor niks, in hun eigen tijd, ondanks die verschillende omgevingen (die er dus voor zorgen dat de ontwikkelaar beide Homey’s in huis moet halen, van zijn/haar eigen geld, want ook daar doet Athom niks voor).