Technisat z-wave inbouwschakelaar

Dank!

Ik heb één extra virtueel device aangemaakt voor schakelaar 2 (= de schakelaar die niet in Homey verschijnt).
Het maakt de boel nu nog wel wat complexer (bv om 23:00 uur zet virtueel device buitenlamp aan, virtueel device buitenlamp aan start flow buitenlamp aan, flow buitenlamp aan zet schakelaar 2 aan) maar het werkt!
Ja en ik weet dat het nog korter kan :nerd_face: maar ik heb graag per schakelaar een aan- en een uit flow zodat ik als ik de schakelaar vervang ik dit maar op één plek hoef te doen en niet alle flows moet afgaan om te zien waar de schakelaar gebruikt wordt.

Dank voor de tip!

@Kaalus : Mocht er toch een mogelijkheid zijn om - net als bij Fibaro - bij installatie meteen twee echte device aan te maken , dan houd ik me aanbevolen :sunglasses:.

Mooi dat je het werkend hebt gekregen op een manier die voor jouw fijn is!
Dat met die twee tegels heb ik destijds geprobeerd, echter was dat qua nodes in het apparaat niet werkend te krijgen. Na veel proberen ben ik op deze oplossing uitgekomen, naar mijn weten werkt(e) de Fibaro Walli destijds ook zo omdat die een zelfde beperking heeft.

@Kaalus Ik ben er achter gekomen dat wanneer Homey een firmware upgrade heeft gekregen de Technisat Double Switch niet meer reageert, een stroomonderbreking van de betreffende groep verhelpt dit probleem (zie ook mijn eerdere post). Nu is de laatste keer deze switch kapot gegaan, juist doordat ik de groep weer eens uit moest zetten. Ik heb de double switch vervangen voor een nieuwe, echter heb ik hetzelfde probleem met deze. Een single switch, die ik ergens anders in huis gebruik, heeft dit probleem nog nooit gehad. Is dit iets wat gerelateerd is aan de app of aan Homey zelf? Als het laatste geval is zal ik eens een support request bij Athom indienen. Mocht een diagnostic report helpen dan hoor ik het graag.

@sHiKoRa Dit hoor ik bij meerderen met dit apparaat. Ik ben er al eens ingedoken maar kom niet verder dan dat Homey het apparaat niet kan bereiken. Gezien het apparaat verder wel werkt na een herstart ligt het niet aan de app, die beschrijft alleen maar hoe Homey het apparaat aan moet sturen.
Voor zover ik weet is dit gedrag ook pas recent begonnen, zo rond firmware 8.0.8 of 8.1.0. Doet mij dus vermoeden dat het aan (de samenwerking met) Homey ligt en niet aan de app.

@Kaalus bedankt voor je feedback. Ik heb net een support request ingediend bij Athom. Hierbij heb ik aangeboden om van hulp te zijn bij de aankomende firmware update 8.1.3. Mogelijk kan ik van enige nut zijn op diagnose gebied. Wij zullen zien. :wink:

Ik kocht onlangs een enkele switch. Aangesloten zijn L, N en L1 (lamp tussen L1 en N). S is leeg want ik heb geen andere schakelaar in het systeem zitten.


(zwart rechts onderin inkomend, witte draad links => lamp)

De app herkent hem, da’s top. :+1:
Maar… als ik de lamp aan zet (maakt niet uit of ik dat via de schakelaar T1 doe of via Z-Wave), dan gaat hij een seconde of zo aan en klikt daarna weer uit. Hij meldt zich dan wel als “aan” in Homey. Ook op het developer dashboard kan ik zien dat de schakelaar zich rapporteert als ON.

Zet ik de schakelaar uit (via schakelaar T2 of Z-Wave), dan krijgt de lamp een hele korte puls en is daarna uit. Hij rapporteert zich dan ook als OFF.

Configuratie:

Is dat de driver? Is het ding gewoon defect? Iemand een idee?

Ik heb even in de documentatie gekeken en op het moment dat je het stukje hotelschakeling uit het diagram haalt zou het als volgt uitzien:

index

Als ik naar je foto hoe je de schakelaar hebt aangesloten klopt het gewoon. Ik denk dat het ook snel afgelopen zou zijn als je het fout had aangesloten.

Het kan niet zo zijn dat een of andere flow de lamp meteen uitzet? Zo heb ik een flow om mijn lampen uit te zetten bij een bepaalde lichtinval (Lux). Je zou eens in Homey bij de apparaat details kunnen kijken of er een flow is die de schakelaar uit zet:

Ik heb deze technisat serie schakelaar, mijn Homey Bridge herkent alleen een enkel switch ipv 2, en hij lijkt in de war bv als ik beide handmatig aanzet, dan gaan beide uit als ik via de app, de enkel switch uitzet. Heeft iemand misschien een tip?

Ik heb nu ook een Technisat dimmer enkelvoudig, omdat die supergoedkoop stond…
Alles werkt perfect, behalve de wattages bij elektriciteitsverbruik…
Hij houd de laatste wattage aan, maw staat de lamp uit, geeft die nog steeds dat hij verbruikt…

Is dat bij jullie ook zo?

@Kaalus ik probeer de rolluik module te installeren op de Homey maar hij blijft tijdens het installeren hangen op stap 1. Ik heb de knop naar beneden 10 seconden ingehouden tot de led rood, groen, rood, groen gaat branden maar helaas blijft het daarbij.

Weet je toevallig waarom het niet werkt? Resetten van de Homey en de app heeft niet geholpen.

@edbe Dit wordt veroorzaakt omdat de apparaten geen nieuw bericht meer sturen als deze uit staan. In de huidige test versie is dit opgelost.

@Radiator99 Probeer het eens met de test versie (1.5.7+), daar zijn de instructies in veranderd. Per ongeluk zijn deze er een keer verkeerd ingekomen en door een lange serie aan andere bugs nog steeds niet verwerkt in de live versie.

indeed fixed with 1.5.7

Thanx!

Super, dit heeft geholpen! Bedankt.

@Kaalus : Ik heb denk ik even je hulp nodig.
ik heb een Technisat Dubbel wandschakelaar en daar bedien ik twee lampen mee.

Vanmorgen was een van de lampen niet automatisch uitgegaan en na wat onderzoek blijkt dat het device de hele tijd z-wave verkeer genereert waardoor hij unresponsive wordt (is mijn hypothese).
In de Homey developper tool zie ik bij de z-wave sectie namelijk echt 100.000 ‘en TX entries ontstaan. Loopt de hele tijd gestaag op. Na een dag wel > 1 mio entries.
Bediening met de hand via de schakelaar werkte vanmorgen trouwens nog wel gewoon.

Ik heb het hele device vandaag een keer delete en weer geinstaleerd , en nu werkt het weer via de app, maar de teller blijkt maar oplopen.

Nu zag ik dat er recent ook een update op de app geweest is.
Heb jij ooit eerder zoiets gezien en/of kan dit met de update te maken hebben?

Heb de Homey net gereset en nu staat de teller alweer boven de honderd terwijl andere device er maar 1 of 2 hebben…(zie foto):

Dank voor je hulp!

Update: ik heb in de developper tool de logging aangezet en dan zie ik deze set aan berichten de hele tijd langskomen:

En af en toe ook deze:

Dat zijn de berichten voor het energieverbruik. Die staan standaard ontzettend laag bij Technisat waardoor er erg veel berichten heen en weer gaan.
Kijk eens als je beide instellingen hiervoor eens op 60 zet of het dan minder wordt.
image

Dank voor je snelle reactie Kaalus!

Ik heb ze nu beide op 60 gezet maar nog steeds krijg ik zo’n 250 entries per uur.

Die technisat Dubbele schakelaar (device 84) valt dus heel erg uit de toon bij alle andere devices .

Nu valt het aantal berichten op dit moment nog wel mee, maar voor de herinstallatie van dit device waren het er echt zoveel dat het device unresponsive werd. Ben een beetje bang dat het weer gaat toenemen en dat het dus weer misgaat.

In de logfiles zie ik dus met name elke paar seconden dit setje berichten voorbij komen:

Zijn dit energie waarden? Lijkt meer een soort handshake oid.

By the way, die setting van 60 die je angeeft, die is wel erg laag toch?
Als ik het goed denk te begrijpen geeft stroom nu elke 10 min een update (10x60s) en energie elk uur. Dat is wel wat erg weinig lijkt me.

Update 28/12: : inmiddels staat de teller alweer op bijna 9000 entries…
@Kaalus : heb jij enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Je berekeningen kloppen inderdaad. Dat is niet weinig gezien dit een polling is, op het moment dat er een drempelwaarde overschreden wordt (x% stijging of daling) verstuurd het apparaat zelf de huidige energie waarde naar Homey. Je zult dus nog steeds de actuele energiewaarden houden.

Ik heb zo verder geen direct idee waarom er zoveel berichten heen en weer gaan, de getoonde berichten komen bij mijn enkele schakelaar en dimmer ook voorbij maar die zitten na een paar dagen op < 1k berichten, iets wat op zich ook niet uit zou moeten maken. Zolang de Z-Wave stack binnen Homey niet constant druk is zou het goed moeten gaan.

Je hebt niet toevallig nog een directe inclusion naar andere apparaten lopen om bijvoorbeeld Z-Wave scenes te triggeren?

Wat bedoel je hier precies mee? Wat is een inclusion?
De devices zitten in een aantal flows en worden bv. op bepaalde tijdstippen aan /uit gezet.
Daarnaast gebruik ik MQTT (client en hub en broker) om te integreren met HA (voor dashboarding)

Als je niet weet hoe je het in moet stellen zul je dat ook niet gedaan hebben :stuck_out_tongue: Je kunt Z-Wave apparaten ook nog onderling met elkaar koppelen zonder Flow in Homey, soort native Z-Wave Flow zeg maar.

Ik zie wel dat je best wat Z-Wave apparaten hebt. Heb je er toevallig een aantal die de Technisat als router gebruiken?
Bij mij is ook een van de 2 Technisat apparaten die ik heb een router en die geeft vaker problemen dan de unit die dat niet is. Berichten counter is daar (logischerwijs) ook hoger. Wellicht dat het daar mee te maken heeft.

Ik heb het gecheckt maar er gaat geen enkele connectie over device 84.
En inmiddels staat hij alweer op bijna 14000 entries.
Heel vreemd hoor :thinking:.
Alle hints of tips zijn welkom want dit is natuurlijk wel vreemd (al doet alles het nu wel gewoon)

Wat me overigens ook opvalt is dat dit de enige secure verbinding is die ook authenticated is (ik moest bij het pairen ook een code van het apparaat opgeven).
Zou dit er mogelijk nog iets mee te maken kunnen hebben? :roll_eyes: