Tado mogelijkheden/vragen

Mijn vragen:

  • Heb ik de kamerthermostaat nodig als ik al op elke radiator een knop heb? Of niet per se? Wat zijn de nadelen van deze achterwege laten?
    is wel nodig voor de ketel sturing, ook kan je dan de temp instellen per 0.1 graad.
  • Kan ik op de kamerthermostaat (aan de wand, dus niet de knop) bijv ook de temperatuur in de slaapkamer regelen? Of gaat dat alleen via de app (en de knop in de slaapkamer zelf natuurlijk)?
    Nee, alleen de temperatuur in de kamer waar je deze plaatst in de app.
  • Werken de 3 radiatorknoppen in de woonkamer dan samen? Dus niet alleen via de app of thermostaat, maar ook als ik op één knop de temperatuur (handmatig met de knop zelf), veranderen de andere knoppen dan automatisch mee? ja deze werken als 1, ik heb in de woonkamer 2 knoppen en thermostaat, als ik aan de knop draai gaat de thermostaat en de ander knop en de app netjes mee.
  • Wat kan ik eventueel achterwege laten omdat ik een Homey heb?
    De bridge heb ik sowieso nodig om de radiatorknoppen te koppelen, toch? niks, je hebt indd de bridge nodig. evt het abonnement omdat homey deze sturingen kan doen.
  • Hebben jullie ervaring met het schakelen van de warm water functie van de ketel middels de Tado? Is dat wat? Heb een wat oudere kerel (Agpo Ferrolli Econpact 125c), dus vraag me af of dat überhaupt gaat werken.
    ja kan het wel instellen met mijn remeha, alleen nog niet geprobeerd.
  • Ik overweeg de draden van de oude thermostaat evt weg te werken en draadloos te gaan. Hebben jullie daar info/tips in? Is dat aan te raden?
    de tado/thermostaat kan niet draadloos.
  • Volgens Tado moeten de radiatorknoppen 2-3 jaar toe kunnen met 1 set batterijen, is dat reëel?
    deze zomer geïnstalleerd dus nog geen ervaring mee.

Thx @Joel_Van_der_Kuur
Dat verduidelijkt een boel!

Ik begreep echter dat je met een extension kit je thermostaat draadloos kan maken, toch?
Zie: https://www.tado.com/nl-nl/slimme-thermostaat-specificaties

Ervaring na 3 jaar Tado: Oplaadbare batterijen gaan ca 6 maanden mee, Duracell batterijen ca. een jaar. Wellicht voor huidige/nieuwere versie’s van de radiatorknop is dit anders.
Homey voegt in het algemeen niet zo veel toe aan de Tado besturing, wat je met de Tado app kan, zou je met de Homey ook kunnen bereiken.
1 ding kan de Tado app echter niet; koppelen van ruimtes aan personen en hun aanwezigheid, daar gebruik ik de Homey voor. Tado kent 2 standen; Iemand thuis of niemand thuis. Nu we allemaal vaker thuis werken/studeren is dit niet zo handig.
Als mijn zoon of dochter niet thuis zijn hoeft hun kamer niet verwarmt te worden, maar de woonkamer en de keuken wel.
Homey verlaagt op dat moment via flows de kamer terug naar de basis temperatuur en als ze weer thuis zijn weer terug naar het Tado schema.
Daarnaast zijn alle waarden evt. in homeydash (board) zichtbaar en kan je een analyse maken van je warmte vraag uit verschillende vertrekken om die beter op elkaar afstemmen, iets wat je ook met Homey zou kunnen regelen (Ruimte 1 heeft warmte vraag, Ruimte 2 is idle, vlak nadat ruimte 1 op temperatuur is heeft Ruimte 2 warmte vraag). Tado lijkt hier echter zelf ook aan te werken, een aantal questionnaires aan gebruikers gingen over dit optimalisatie onderwerp.

Ja dat kan, je ketel aansluiting zit aan de grotere doos met witte stekker op het plaatje.

Oh dat is nog wel een interessante! Had ik nog niet aan gedacht… Dank je wel, ook voor je andere toevoegingen!

Nogmaals dank voor al jullie reacties!

Hier draait Tado nu sinds een weekje.
Een bedrade thermostaat en 6 thermostaatknoppen (incl. bridge natuurlijk) voor een mooie korting van 40% aangeschaft via Tink.
3 van deze knoppen hangen in de woonkamer, samen met de thermostaat (OpenTherm aangesloten). De andere 3 knoppen hangen allemaal in een andere ruimte.

Tado heeft nog niet hoeven te verwarmen, aangezien we in een appartement wonen en het nog warm genoeg is binnen.
Ik zie wel dat hij keurig de warmwaterfunctie uitschakelt tijdens de nacht en als we van huis zijn. Daar verwacht ik dus nu al wat besparing van. Onze oude Essent E-thermostaat deed daar nl niets mee. Ik zie die besparing ook al terug via mijn slimme meters.

Installeren ging aardig eenvoudig. 2 radiatoren hadden al Jaga thermostaatkranen (onder een “gewone” niet-thermostatische knop), dus daar pasten de Tado knoppen meteen op.
Op de andere radiatoren zaten SAR kranen, die ik eenvoudig kon vervangen voor Comap thermostatische inserts. Effe water aftappen, insert vervangen en opnieuw bijvullen. Was voor de 4 radiatoren binnen een uurtje gepiept. Met de bijgeleverde Comap adapterringen zitten de Tado’s er heel netjes op.

Systeem ziet er perfect uit! Mooie bouwkwaliteit en luxe uitstraling! Blij mee!

1 Like

Ik ben benieuwd hoe die radiatoren kranen functioneren. Heb nu Eurotronic Spirit kranen maar daar wordt ik nog niet zo gelukkig van… Zijn niet erg betrouwbaar in het ontvangen van de commando’s.

Ik heb een jaar de Slimme Thermostaat van Tado in gebruik en een maand gelden uitgebreid met 5 Slimme Radiatorknoppen.
Dit werkt perfect en ik heb nog geen enkel moment waargenomen dat een commando niet ontvangen wordt. Wat ik heb begrepen van Tado is dat de knoppen op 868MHz worden aangestuurd en er tweeweg communicatie is.
De knoppen zijn ook redelijk stil, behalve op de Jaga convectoren die iets meer geluid resoneren door de lamellen.
Ik heb nog geen ervaring hoelang de batterijen mee gaan.

Ik doe erg weinig vanuit Homey met de besturing van Tado. Alles wordt nu vanuit de app ingesteld.
In Tado staan de werkdagen in een slim schema ingesteld. Echter wanneer Homey detecteert dat ik nog thuis ben tijdens een werkdag, en de ingestelde temperatuur is tussen 18-20 graden, dan zal hij om 8 uur gaan verwarmen naar 21 graden tot het eerst volgende slimme schema moment zoals ingesteld in Tado.

Ik gebruik zelf Tado als thermostaat in de woonkamer, en denk er over na om de radiatorknoppen te gaan aanschaffen.
Maar ik wil eigenlijk niet per kamer een extra Tado kastje op hangen a lá €80,- euro per stuk en nog een radiatorknop erbij(misschien iets goedkoper als je bij elkaar koopt?)

Ik las dat de radiatorknoppen zelf ook een temperatuur sensor hebben maar ik twijfel over de accurate aangezien de sensor dan ‘naast’ de radiator zit.
Ik las dat in dat geval er wel rekening mee gehouden wordt, maar volgens mij is dat als nooit zo accuraat als een externe sensor verderop in de kamer.
En zou dit ook mogelijk zijn met een (multi)sensor van een heel ander merk die dan weer met Homey>Tado praat oid?

Hoe hebben andere dit gedaan?
Ik lees van genoeg mensen dat ze erg tevreden ermee zijn, maar ben dus benieuwd hoe de opstelling van hun is.

Alvast bedankt voor het meedenken! :slight_smile:

werkt prima met de knoppen alleen hoor. Zo is het systeem ook bedoeld.

1 Like

@Toon_Vos Bedankt voor je reactie!
Dat is goed nieuws! ik had juist begrepen dat je het beste per kamer een draadloze thermostaat moest kopen.
Dit scheelt aanzienlijk in de kosten dan, goed om te weten!

Werkt prima met alleen de thermostaatknoppen. Heb ik in verschillende kamers. Wellicht dat de temperatuur er iets naast zit, maar regelt in ieder geval wel constant. Je kan altijd beginnen met de thermostaatknoppen en zo nodig later nog een display toevoegen.

@Henk_Naber Begrijp ik het goed dat je alleen met de thermostaatknoppen van Tado aan de slag kunt zonder thermostaat in de kamer en zonder bridge? Maak je dan wel gebruik van Homey?

De bridge is natuurlijk wel nodig om te kunnen koppelen met de Tado app en, via Tado, met Homey. Een Tado thermostaat is niet per se nodig. Maar dan zal een kamer met Tado radiator kraan alleen warmte geven als de ketel brandt. Als een Tado thermostaat gebruikt wordt, welke aangesloten is op de cv-ketel, dan zal de thermostaat de ketel aan zetten als een radiator kraan warmte vraag heeft.

@Henk_Naber Dank je voor de uitleg. De Tado app Homey wekt bij mij de indruk dat er een (slimme) Tado thermostaat noodzakelijk is voor de koppeling. Of zijn de afzonderlijke thermostaatknoppen ook zonder de thermostaat te koppelen aan Homey en te gebruiken in flows? Daar ik mij aan het oriënteren ben, kan ik dit nu niet overzien. Is hier duidelijkheid over te krijgen?

Bedenk wel dat er ergens nog een signaal naar je cv moet die hem vertelt dat ie moet gaan verwarmen.
Normaal gesproken gebeurt dat door de thermostaat (bedraad of draadloos met een wireless receiver op je cv). Als je alleen knoppen gebruikt met een bridge is niks aangesloten op je cv-ketel.

Ik ben begonnen met 1 radiator knop en de bridge. De bridge is nodig voor koppeling naar internet. Homey praat met de Tado via de Tado-server. Niet rechtstreeks met de bridge. Ook de schakel programma’s in de Tado lopen via de Tado servers. Geen internet is geen schakel programma. De Tado knoppen blijven dan regelen op de laatste instelling. Op zich niet zo’n probleem, want hoe vaak ligt internet er thuis eigenlijk uit? Alternatief is bijv. EVO home. Maar ik vind persoonlijk Tado er veel beter uit zien. Zonder Tado thermostaat kunnen de radiator knoppen inderdaad de warmte vraag niet sturen. Er is dus pas warmte aanvoer als de ketel aangestuurd wordt door de (klassieke) kamerthermostaat. (Of je moet een weersafhankelijke regeling hebben). Normaal gesproken stuurt de kamerthermostaat de ketel ca 3x per uur aan. Met opentherm waarschijnlijk nog vaker. Dus de kamers met Tado thermostaat kraan worden wel warm. Het kan alleen iets langer duren.
Ik heb later nog 4 knoppen bij gekocht en beneden nog de normale opentherm thermostaat. (Met al dat thuiswerken van het hele gezin wil ik boven de kamers ook kunnen verwarmen) Dat werkte op zich goed. Alleen als het buiten zacht weer is, en dus de kamerthermostaat niet vaak warmte vraag heeft, dan duurt het lang voordat het boven warm wordt, als ik daar de knop een graadje hoger zet. Ik heb nu ook beneden in de kamer een Tado thermostaat die de ketel aanstuurt. (Wil graag alles in de Tado app hebben). Nu loop ik er tegenaan dat het beneden te warm kan worden. Als ik boven een knop omhoog draai, wordt de ketel aangestuurd via de Tado kamerthermostaat. So far so good. Echter, loopt de temperatuur in de kamer te hoog op. Mijn volgende stap is om de radiator in de kamer ook te voorzien van Tado knop, en die dan te koppelen aan de thermostaat. Dan heb ik de set-up die Tado ook voorschrijft op de site.
Mijn conclusie: je kan prima starten met eerst een paar knoppen boven (en de bridge, die altijd als eerste nodig is).

Ik gebruik Homey trouwens alleen voor flows als “ iedereen weg, kachel lager” en “raam open, Tado knop lager”. En voor datalogging van de temperaturen naar influxdb/grafana.

Met veel dank voor de zeer uitgebreide reactie. Ik beschik over een Nefit HRC 25 CW II ketel en een Nefit Moduline 2050 thermostaat. Ik stook weersafhankelijk.
Ik twijfel, ter vervanging van enkele thermostaatknoppen, tussen thermostaatknoppen van Eurotronic en Tado.
Voor zover ik begrijp kan ik van de Eurotronic thermostaatknoppen op/in de Homey de temperatuur (graden) instellen. Dit in tegenstelling tot de Tado thermostaatknoppen icm bridge, hierin zou Homey dan niet veel (?) toevoegen. Tado temperatuur (graden) stel ik dan in, in de Tado app. Of maak ik hier een denkfout?
Tado icm met bridge geniet mijn voorkeur, echter als Homey daar grotendeels geen toegevoegde waarde in heeft dan ben ik nog niet overtuigd van Tado. Dit uiteraard los van cosmetische aspecten.

Overigens ben ik op dit moment mijn kamerthermostaat ‘slim’ aan het maken met behulp van Benext Heating Control.

Interessant wat je schrijft over datalogging!!!

Je kan zeker te temperatuur instellen vanaf Homey. Ook met 1 radiatorkraan en de bridge. Ik heb een paar plaatjes toegevoegd van een slaapkamer met Tado thermostaatkraan en een flow (met magneetcontact op het raam). Als je met Homey de temperatuur wijzigt, zie je dat in de Tado app en vise versa,




1 Like

Inmiddels gestart met Tado. Over de Tado app, nog wat onduidelijkheden.
Ik zie op het tweede scherm drie buttons, Tado smart, Slimme schema en Identify Device… Voor mij is niet precies duidelijk waar deze buttons voor dienen.
Als ik bijv op slimme schema tik dan licht de button op maar in de thermostaatknop (en Tado app) zie ik geen verandering.
Bij mij blijft de batterijstatus leeg, heeft dat in Homey geen functie?
Is hulp/advies mogelijk?