Hoi,
Ik heb net een advanced flow gemaakt om de pomp van de vloerverwarming aan of uit te zetten, afhankelijk van of de ruimte verwarmd wordt (zie plaatje).
Ik heb daarbij aangenomen dat de TADO slimme thermostaat ‘ALS’-kaartjes ‘aangezet’ en ‘uitgezet’ aangeven dat het TADO systeem het commando geeft of de ruimte verwarmd wordt of niet. Het is de eerste keer dat ik deze kaartjes gebruik. op de homey app forum NL zie ik alleen plaatjes van de kaartjes met Engelse teksten.
Testen in de advanced flow (homey webapp) gaan goed:
- activeer ‘aangezet’ en de smartplug gaat aan.
- activeer ‘uitgezet’ en de smartplug gaat uit.
Testen met het TADO systeem gaan half - en dus niet goed :
- Als ik in de TADO app de gewenste temperatuur in de ruimte boven de huidige temperatuur instel, dan wordt de startplug mooi aangeschakeld - klopt!
- Wanneer ik daarna in de TADO app de gewenste temperatuur onder de huidige temperatuur instel - dan blijft de smartplug aan… gaat dus niet uit → dat is dus niet wat ik wil, hij moet dan uitgaan.
Doe ik iets fout? Zie ik wat over het hoofd? Gebruik ik de verkeerde kaartjes?
Hieronder nog wat duiding van de gebruikte systeem en hardware setup.
Een tip is zeer welkom!
Groet, Philip
Setup:
- Tado V3 systeem en een
- EVE energy smartplug, ge-upgrade naar Matter
- Homey PRO23, waaraan de EVE smartplug is toegevoegd met de EVE Home app
- Ik gebruik een advanced flow omdat ik het prettig vind om de verschillende flows (aan en uitzetten) van de vloerpomp bij elkaar te zetten, maar ook dat ik nog wil toevoegen dat de pomp elke dag een kwartiertje loopt zodat deze niet vast komt te zitten bij langdurige inactiviteit in de zomer.
(noot: [maar is niet essentieel voor mijn vraag] in de aanvoer van de vloerverwarming set zit ook nog een TADO radiatorknop die de waterflow openzet voor de vloerverwarming als de ruimte verwarmd wordt. Dit is een niet-officiële setup die wel werkt maar eigenlijk ongewenst is. Doorgaans wil je niet dat de basis van je verwarming systeem afhankelijk is van je smarthome systeem. Bij mijn weten hoor je een bedrade TADO thermostaat te gebruiken die dan de pomp en kleppen etc bedient met de hardware schakelaar in de bedrade thermostaat. Ik gebruik toch nu deze setup omdat een draad naar de thermostaat locatie trekken niet mogelijk is)