Support Athom

Het zou misschien een idee zijn als Athom met de inkomsten die ze ongetwijfeld weer genereren met de komst van Homey+ (ik zag dat de bestellingen tijdelijk gestopt moesten worden wegens overweldigende reacties) de zelfstandige ontwikkelaars financieel gaan ondersteunen.

Laat gewoon de keuze aan ontwikkelaars om (éénmalig) geld te vragen voor hun apps, met als vereiste dat er wel effectief ondersteuning en regelmatig updates (indien nodig) moeten komen voor hun apps. Zo motiveer je freelance ontwikkelaars om apps te maken en ze up-to-date werkend te houden, leveranciers van devices vragen dan uiteraard best geen geld voor hun app aangezien ze hun winst dan halen uit de vele devices die verkocht worden als hun app goed werkt.

1 Like

Absoluut een optie, maar mijn stelling is dat Athom met de paar ontwikkelaars die daar in dienst zijn nooit dit aantal apps kan onderhouden. En eerlijk gezegd, je leest het hier in de community, dat lukt ze dus ook niet.
Daarom zeg ik… stop met apps ontwikkelen en ondersteun de community financieel om dat te doen en richt je op de ontwikkeling van de Homey zelf (ik schreef het hierboven al). Daar hebben ze al meer dan hun handen vol aan zo blijkt.

2 Likes

Ik ga mij ook eens wagen aan HA! :slight_smile:

Want op een paar weken tijd zijn er nu al twee apps die voor mij niet meer werken, of die je niet meer kan downloaden, ik weet dit is het risico als je met apps werkt die op vrijwillige basis zijn ontwikkeld! Maar Homey kost op zijn minst 299€, dan mag je toch ook een beetje ontwikkeling van de leverancier verwachten!
Spijtig, maar hoe dan ook, ik zal nog een beetje afwachten, maar als het zo blijft en ik heb een alternatief gevonden verkoop ik Homey!

Welk alternatief heb je gevonden dan?

Hey Michel,

Een echt alternatief heb ik nog niet kunnen testen, maar Home Assistant zou er wel eentje kunnen zijn! Ik moet deze eerst eens installeren en testen, en dan zien we wel! :slight_smile:

Inmiddels een Home Center 3 aangeschaft, want ik ben helemaal klaar met de slechte z-wave performance van Homey. Eén grote frustratie! En nu maar hopen dat HC3 beter is. Op papier in ieder geval wel.

In het verleden ook al eens Domoticz, openHAB en Home Assistant geprobeerd, maar dat was toch wel redelijk bewerkelijk en kostte een hoop (teveel) tijd. Dus success @Jurgen_Van_Puyenbroe , ik ben benieuwd naar je ervaringen met HA. Het is in ieder geval wel een gratis oplossing en dat kun je noch van Homey, noch van HC3 zeggen :slightly_frowning_face:

Hey Josjg,

Inderdaad Home Assistant is gratis, en gezien het een opensource is die echt wel veel ondersteuning kan bieden zal het ook niet simpel zijn deze te configureren! :slight_smile:
Maar dat heb ik er wel voor over! :wink:
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat Homey op zich geen slecht concept is, maar op vlak van vernieuwing en ondersteuning had ik toch net iets meer verwacht! Zeker het aanbod van hun eigen apps kan beter gezien het hier toch over een betalende oplossing gaat!

Wilde hier graag delen dat er inmiddels een klein beetje schot in de zaak zit. Ik heb een beta versie van de Tado app. En - maar het is nog te snel om dat zeker te weten - sinds installatie (afgelopen vrijdag) heb ik en geen timeouts meer gehad op de Tado devices (en dus ook niet dat ze definitief onbeschikbaar werden (wat nog veel vervelender is)) en ik heb ook geen last meer gehad van “hangende” Tado devices (waarbij ik gedwongen was de app te herstarten).

Nogmaals, nog te vroeg om het definitief te weten - want het ene probleem is zelfs maanden weggeweest- maar mogelijk gaat het met deze app nog goedkomen…

De dingen waar ik nog problemen mee heb, is dan WiFi (het plots wegvallen daarvan v.w.b. uitsluitend de Homey (andere apparaten doen het probleemloos op mijn Netgear Orbi Mesh routers)). Een kleinigheidje dat de flowcards last person left home en first person comes home voor de native Presence van Homey niet werken. De Sonos devices hangen (en de flowmogelijkheden zijn te beperkt) bij voortduring. De Ring app werkt niet meer (omdat Ring two-factor authentication heeft afgedwongen).Misschien vergeet ik nog wat.

Heeft verder iemand al daadwerkelijk een back-up proberen te restoren?

En waar heb je de beta voor Tado gevonden?

Tado werkt nu al een paar uur. We gaan het volgen

Bij mij nu 6 dagen zonder enige problemen. Maar er is een langere periode nodig om zeker te weten dat de devices hun verbinding niet verliezen :slight_smile:

Bij mij is ook de Tado beta gecrashed. Dit is niet de oplossing van mijn probleem helaas.

Hoi Toon,

Beschrijf het probleem nog eens? Ik had twee problemen waarvan de eerste zich na maanden afwezigheid plots weer voordeed. Namelijk dat de Tado devices onbeschikbaar worden en waarbij weggooien en opnieuw toevoegen de enige oplossing is. Des te vervelender, omdat daarna nog alle flows (en ik heb er ongeveer 20 voor de Tado) hersteld moeten worden. Bij het andere probleem reageren de Tado devices niet meer binnen Homey, terwijl de aansturing via de native Tado app dan nog probleemloos loopt. Dat probleem doet zich dan meerdere malen per dag voor en wordt opgelost door een herstart van de Homey Tado app.
Sinds de installatie van de beta heb ik beide problemen niet meer (of nog niet) gezien.

In aanvulling op mijn bericht van een maand geleden, kan ik melden dat ik inmiddels een Fibaro Home Center 3 heb aangeschaft. Niet goedkoop, maar wel veel stabieler dan Homey. En dat terwijl de HC3 pas net op de markt is en verre van compleet.
Maar om even terug te komen op het onderwerp van de thread: ik heb nu 4x contact gehad met de support van Fibaro en altijd binnen 24 uur antwoord gehad. En het waren antwoorden waar ik wat aan had. Veel beter dat de support van Homey dus!
Daarnaast ook een goede support gehad van de domoticagigant.nl, waar ik de HC3 heb aangeschaft. Dat terzijde, maar wel erg prettig :+1:

2 Likes

Ik heb wederom contact met Athom opgenomen. Versie 3.0.7 verhelpt ook het probleem niet. Eerst reageren de devices niet meer. Wijzigen in Homey komen niet ook Tado en vice versa ook niet. En tijd daarna, binnen een dag crasht de app volledig.
Dit is zo sinds januari 2019 helaas.

Intussen gebruik ik ten workaround met Homey, IFTTT en een Apple Homekit om toch mijn aansturing van verwarming te laten werken in delen van het huis op basis van aanwezigheid.

Hi Toon,

Ik vind het onbegrijpelijk hoe de onderlinge verschillen in de werking van zo groot kunnen zijn, terwijl we onderliggend toch dezelfde Homey én app gebruiken (Tado in dit geval)???

Sinds de installatie van de bétaversie van Tado (nu 26 dagen geleden) heb ik tot op heden geen enkel probleem meer ondervonden met Tado.

Geldt bij jou - net zoals het bij mij gold - dat als de Tado hapert binnen Homey dat de Tado volledig functioneel is binnen de app die Tado zelf levert voor de besturing? Ik bedoel dan dus de app die helemaal los staat van de Homey?

Hi Toon,

Helaas de melding “Invalid response (400)” is na precies 2 maanden toch weer terug… Alle Tado devices reageren binnen Homey niet meer, terwijl ze binnen de native Tado app nog gewoon functioneren.
Dit is dus alleen op te lossen door alle devices in Homey te verwijderen en opnieuw toe te voegen met als gevolg dat alle flows (en ik heb er nog al wat) gerepareerd moeten worden.

Ik ga het weer melden bij Athom :frowning:

Athom heeft mij gevraagd om een login op mijn Homey om te kunnen onderzoeken. Er wordt blijkbaar nog wel aan gewerkt.

Okay, maar weer afwachten dus. Met een keer in de twee maanden je Tado devices opnieuw toevoegen en de bijbehorende flows repareren valt nog wel te leven :stuck_out_tongue:

Maar het blijft jammer dat er altijd wel apps blijven die problemen geven. Zo heb ik de ring app ook uit moeten zetten toen Ring twofactor authentication activeerde. De HUE-devices geven op een bepaald moment niet meer de juiste status weer en reageren dus niet juist. Dan helpt alleen een restart van de HUE-app.