Support Athom

Ik krijg zojuist de vraag van een supportmedewerker wat ik zelf al gedaan heb om het probleem op te lossen?

Hieronder mijn antwoord:

L.s.,

Op dit moment is het niet meer op te lossen, anders dan alle (en dat zijn er 8!) Tado devices weg te gooien en ze opnieuw toe te voegen. Daarna moet ik dan 17 flows repareren (inclusief variabelen); da’s lastig want tja, een backupmogelijkheid is er nog steeds niet. Op het moment dat de devices weg zijn, kan ik in de flow nog heel moeilijk zien welk device precies ik aanspreek met welke optie. Vervolgens is het afwachten tot het weer gebeurt :-p

Dit is namelijk wat er afgelopen jaar ook gebeurde. Ik heb er diverse mailberichten aan jullie aan gewijd, maar jullie hebben nooit een oorzaak gevonden laat staan een oplossing. Ergens toen heb ik een nieuwe adapter ontvangen (en daarna gebeurde het uiteraard nog steeds). Op een gegeven moment was het probleem weg… tot nu.

Niemand van jullie kan dan toch met droge ogen beweren dat het niet aan Homey, de cloud of een laatste update ligt? Ik begrijp uit de community (en dat hebben jullie ook nooit willen bevestigen) dat ik niet de enige ben met dit probleem. Hoe is het nu toch mogelijk dat jullie niet helder kunnen communiceren (op basis van diagnostic reports, jullie eigen kennis van Homey, jullie overall toegang etcetera) over wat er nu precies fout gaat en dat domweg oplossen!?

Want overigens, via de native Tado app (ik bedoel dus de app van Tado buiten de Homey) werkt alles uitstekend.

Ergo, het ligt niet aan het (mijn) netwerk, de verbinding met de bridge, Tado of whatever. Uitsluitend Homey houdt er mee op om de devices nog aan te sturen.

Deze mail gaat cc naar Stefan Witkamp en ik hoop maar dat hij dit serieus wil oppakken.

Het probleem voor wat mij betreft is namelijk niet dat ene apparaatje (de Homey) van 300 euro, maar wel alle devices die er inmiddels aanhangen en de tijd en de kosten die ik daarvoor gemaakt heb. Ik heb het over ruim 40 devices met een kostenplaatje van duizenden euro’s.

Doe! er! wat! aan! Snel!

Ze doen er toch niks mee, een zigbee update wachten we al meer dan een jaar op.
Talen toevoegen vinden ze veel belangrijker daar verdienen ze veel meer aan.

Homey heeft een speciaal plekje in mijn hart. Het was mijn eerste kennismaking met echte huisautomatisering. Erg toegankelijk en vooral leuk. Echter, begon ik steeds vaker tegen beperkingen aan te lopen (zeer omslachtig hoe FLOWS geschreven moeten worden sinds 2.0, geen backups, Zigbee issues en weinig toevoegingen/updates.)

Ik ben 2 maanden geleden overgestapt naar Home Assistant om onder andere deze redenen en omdat ik gewoon erg nieuwsgierig was. Na 1 week heb ik stap voor stap alle flows na kunnen maken via HA en zette ik steeds meer apparaten over. Na 2 weken was ik volledig om en kan ik veel meer, gemakkelijker en geavanceerder dan met Homey. Toen pas besefte ik hoe omslachtig en beperkt Homey werkt voor mijn doeleinden. Misschien ben Homey uitgegroeid of ben ik een ‘te’ power user. Maar ik kan nooit meer terug nu ik ‘het licht’ heb gezien.

Homey zal altijd een speciaal plekje in mijn hebben in mijn hart. Maar nadat ik over ben gegaan naar HA en het systeem nu echt door heb gekregen, heb ik nooit meer terug gekeken. Mijn systeem is veel krachtiger, geavanceerder en stabieler voor 1/3 van de prijs.

Ik hoop dat Athom flink gas gaat geven. Ze bestaan nu wat langer en het is tijd om de core/power users en trouwe fans echt te behouden. Anders ben ik bang dat Athom het zeer zwaar gaat krijgen in de toekomst.

Ik heb wel een Homey Pro maar heb vergelijkbare problemen als jullie.

Sinds half november heb ik mij geconcentreerd op één enkel probleem omdat je anders er helemaal niet uit komt. Het probleem speelt met de thermostaatkraan Esprit van Eurotronic.

Homey moet 's morgens en 's avonds gedurende twee uur de temperatuur in de badkamer op 21,5 zetten.

De ene morgen gebeurt het helemaal niet dan weer gedurende tien minuten, vrijwel telkens anders, terwijl dat niet zo is geprogrammeerd. Ditzelfde geldt voor de avond.

Athom erkent per mail dat ik het juist heb geprogrammeerd en het een complex probleem is, maar stelt steeds geen tijd te hebben. Zij willen kennelijk alleen maar verkopen en verder geen kosten maken. Ze zijn ook niet per telefoon te bereiken omdat je nergens een telefoonnummer kan vinden van die club. ze willen niet gestoord worden om de verkopers niet te frustreren.
Ook Robbshop, waar ik alles gekocht heb tot nu toe, heeft geen invloed kennelijk en het ontbreekt ook daar aan de nodige kennis van het systeem. En de man die er enige kennis van heeft, mag er kennelijk geen tijd aan besteden, want die reageert ook niet meer.
Ook de directeur van Athom via LinkedIn benadert, maar nul komma nul reactie tot nu toe.

Ik heb zowel Robbshop als Athom 14 dagen de gelegenheid gegeven de problemen op te lossen en deze zijn bijna om, maar wederom tot nu toe geen enkele reactie. Hierna ga ik het uithanden geven, dan zullen we wel zien, waar het op uit draait

1 Like

Eurotronic is een community app. Heb je contact gehad met de ontwikkelaar?

Nee, maar Athom heeft aangegeven dat zij het zullen uitzoeken, maar ik hoor niets anders, dan dat ze geen tijd hebben.

Goedemorgen Martijn,

Bedankt voor je email.
We zijn op de hoogte van een aantal problemen met de Zigbee implementatie van Homey.
Ons ontwikkelteam is op dit moment hard aan het werk om deze problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Helaas kan ik geen exacte datum geven wanneer deze update uit komt.
Ik snap dat dit niet het antwoord is waar je op gehoopt hebt, maar op dit moment kan ik helaas niks voor je betekenen in dit geval.
Hou in ieder geval onze nieuwsbrief goed in de gaten, zodra de update beschikbaar is zullen wij dit onze gebruikers laten weten via de nieuwsbrief.

Ons excuses voor het ongemak!

Met vriendelijke groet,

Best regards

— Athom Support

Ik heb nogmaals gevraagd om nu weleens te komen met een datum, want ditzelfde antwoord kreeg ik een jaar geleden ook al te horen. Het begint nu langzaam aan uiterst irritant te worden dat de ene keer het licht wel aan gaat en de andere keer niet (Zigbee gerelateerd).
Het vertrouwen in Homey wordt langzaam aan minder, nieuwe apparaten of al bestaande apparaten die niet ondersteund worden of niet betrouwbaar werken.

Gelukkig dat Google Home wel hard aan de weg timmert en heel veel verschillende hubs / apparaten ondersteund.

Twee van mijn drie meldingen zijn op een hoop geveegd en doorgestuurd naar de ontwikkelaars (benieuwd hoe groot dat team eigenlijk is), maar dat heb ik vaker gehoord en na verloop van (lange) tijd kreeg ik toen te horen dat ze “niets gevonden hadden” . In de tussentijd hoeft support alleen maar te melden dat “het bij ontwikkeling ligt”.

Ik overweeg nu om dit topic ook te starten voor de Duitse en Franse gebruikers. En intussen ben ik me ook maar aan het oriënteren op Home Assistent, Node Red e.d.
Het vervelende is gewoon dat je met zoveel devices en flows ook niet zomaar overstapt.

Kijkt Athom zelf ook afentoe in deze community overigens?

Zeker wel, alleen reageren ze niet omdat ze dan overal op moeten reageren. Maar reken er maar op dat er meegekeken word. Of er wat mee gedaan word is 2…

Hallo @Rick_Heesakkers,
Ik kom uit Duitsland en begrijp helaas geen Nederlands, maar de krantenkop maakte me nieuwsgierig, omdat gebruikers vaak klagen over de steun van Athom op het Duitse forum. Ik wil vermelden dat ik alleen uw eerste bericht en 3-4 volgende berichten heb gelezen, meer niet.

Zelf ben ik niet 100% tevreden met de ondersteuning (te lange wachttijden, onduidelijke feedback, integratie van apparaten wordt niet gedaan door bijvoorbeeld Fibaro of Aeotec, etc.).
Je schrijft in je eerste bericht dat je veel problemen hebt met de Homey App (Timeout, Unknown Error). Ik had dit probleem ook. De support vermoedde een probleem in mijn WLAN-netwerk en ik zou moeten proberen Homey met een hotspot te verbinden. Ik kon dit niet uitvoeren, maar het gaf me een idee. Met mijn iPhone gebruikte ik de app “AdGuard” die een VPN-tunnel creëerde. Sinds ik “AgGuard” heb uitgeschakeld, heb ik geen problemen meer met de Homey app.
Misschien helpt dit je.

Veel groeten uit Duitsland,
Dirk

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

1 Like

Es geht vor allem um die Unterstützung von Athom. Dies lässt immer mehr zu wünschen übrig. Selbst in Deutschland verstehe ich das.

Offenbar erleben viel mehr Menschen das, was Sie sagen, dass Sie nicht zufrieden sind.

Ich habe hier auch darauf hingewiesen, dass von allen bekannten Problemen nichts auf der Website von Athom zu finden ist.

Ich möchte Sie bitten, dasselbe Thema auch auf Deutsch zu eröffnen, um zu beurteilen, wie Ihre Unterstützung erlebt wird.

Übersetzt mit www.DeepL.com/Translator (kostenlose Version)

Goedemorgen Martijn,

Ik snap zeker dat het vervelend is om weer hetzelfde antwoord te krijgen.
Wij balen er zelf ook erg van dat deze update zo lang op zich laat wachten.
De prognose is dat de update dit jaar uit zal komen.
Ik weet dat dit een nogal breed begrip is, maar op dit moment kan ik helaas niet meer informatie geven over deze update.
Ons ontwikkelteam doet hun best om de update zo snel mogelijk uit te brengen zodat de Zigbee problemen opgelost zijn.

Met vriendelijke groet,

Best regards

— Athom Support

Dat belooft wat, het kan nog 10 maanden duren voordat er een oplossing komt voor het Zigbee probleem. Tja of dit een lijmpoging of een volledige oplossing wordt, is onduidelijk.

Eindelijk iets van een planning / streven!! :clap:
Misschien tijd dat ze een blog post gaan wijden aan alle negativiteit binnen de community.

Uiteindelijk willen we allemaal dat Homey beter en krachtiger wordt en Athom de boel op de rit houd…

1 Like

Dat wil ik ook het liefste en ik ben zelfs bereid om er een vorm van een abonnement voor te betalen. Ik begrijp dat ontwikkeling geld kost maar dan wil ik wel meer duidelijkheid qua tijdsplanning of wanneer nieuw apparaten toegevoegd worden.

Precies! Voor het eerst toch duidelijkheid, namelijk dat het nog wel 10 maanden kan duren (of langer want het blijft een prognose). Maar inderdaad dat is ook een antwoord :wink:

Het meest vervelende is toch (en ik schreef het al eerder) dat ze met geen woord over deze problemen (WiFi / Zigbee) reppen op de website; nieuwe klanten blijven een gemankeerd apparaat kopen.

Het wordt tijd dat Athom in hun nieuwsbrieven eens ingaat op de negatieve sentimenten!!!

Dit kunnen ze niet waar maken ,anders hadden ze dit allang opgelost ze houden alle klanten zo aan het lijntje.
Ik draai nu zelf met de Conbee 2 stick een raspberry pi 4 met 125 zigbee devices er op en dat gaat nu al 1,5 maanden goed.

1 Like

Frappant dat de Tado app bij mij (9 devices) geen problemen geeft. Heb overigens maar 2 flows voor tado. 1 die alles uit zet, en 1 die alles weer volgens het tado schema laat draaien…

Heb totaal rond de 100 devices (met name z-wave), ~110 flows en gaat de laatste tijd redelijk stabiel op mijn oude Homey uit 2016.

En gezien de response van Athom op een openstaande support call van mij, zijn zich ervan bewust dat er wat aan moet gebeuren: "Door langdurige ziekte en een achterstand die in december is opgelopen, kunnen wij momenteel minder emails beantwoorden dan we zouden willen. We werken hard aan het verbeteren van onze respons tijd en aan de gezondheid van ons team. "

Ik bewonder je positivisme, maar als alles gewoon goed draait is dat natuurlijk een stuk eenvoudiger.

Feit blijft dat teveel mensen hier klagen dat ze met dezelfde problemen zitten die a) niet door Athom erkend worden en b) niet opgelost.

Ik vind het prima dat mijn netwerk niet in orde is (wel wat jammer omdat ik juist omdat ik problemen had met Homey maar voor 400 euro - niet heel goedkoop - mesh routers aangeschaft heb). Maar laat ze dat dan bevestigen, onderbouwen en kom ook met iets wat wel werkt.
Leg me uit dat de Tado app het zonder problemen doet? Alleen binnen Homey stopt het met functioneren.
Ik heb mijn Homey overbelast? Waarom bevestigen ze dat niet, onderbouwen ze het niet en komen niet met een oplossing? Hoe verklaar je dat het geheugen en de storage nimmer boven 70-75% uitkomt?
Ik heb onjuiste flows gemaakt? Geen idee, ook dat hebben ze me nog nooit gezegd. En wat is onjuist dan?

Kortom, de support blijft steken bij: “heb je al een andere adapter geprobeerd?”

Ronduit belachelijk!

Je kunt jezelf de vraag stellen wie er de uitzondering is: jij met een Homey die werkt (en vanwaar dan de melding die je maakte waar je evenmin antwoord op gekregen hebt) of ik met een Homey die slecht functioneert?

Heb dezelfde (slechte) ervaring als de meeste mensen hier. Als er al antwoord komt duurt het lang, requests voor device support (2) heb ik nog niet uitgevoerd zien worden en ik krijg niet de indruk dat men er enig “systeem” op na houdt bij de support afdeling.
Ik kan alleen maar hopen dat het snel beter wordt en Athom zich wat aantrekt van de storm van kritiek die ik in deze community zie. Alles beter na V4.0 en Homey+? Laten we het hopen.
Anders ga ik binnenkort serieus kijken naar de Home Center 3 en moet ik ik mijn Homey Pro als een miskoop afschrijven…

1 Like

Ik heb toevallig gisteren dezelfde opmerking gemaakt richting Athom; dat ze er - en op zijn minst lijkt het zo voor de gebruiker - er geen planning op na houden.

Het is sinds 2016 niet anders geweest, behoudens dan dat ze toen wel sneller reageerden, maar ook toen werden dingen niet benoemd, niet opgelost.

In de loop der jaren hebben ze heel slim deze community opgezet. Het zou zo maar kunnen dat gebruikers onderling elkaar helpen en dat is winst voor de afdeling Support. Daarnaast wordt alle negativiteit, alles dus wat niet of niet goed werkt, gekanaliseerd via een losstaand medium. De gemiddelde nieuwe gebruiker van Homey gaat niet tevoren deze community bekijken en op de website van Athom wordt met geen woord gerept over alles wat er níet werkt. Vandaar ook dat niemand van Athom zelf hier ooit zal reageren.

Ik zag pas weer een overwegend positieve blog op een gadget site, omdat Athom komt met Homey+. Werkelijk, de enige feature die het - voorlopig zeggen ze (jaja) - bevat is dat je een back-up kunt maken!? Een back-up die nodig is om gebruikers van een ondergedimensioneerde Homey - want ongetwijfeld gaat dat vaker en vaker Athom’s conclusie zijn - te begeleiden naar een nieuwe Homey Pro. En… Kassa!

Maar goed, de idioten zijn wij zelf. Wij blijven geloven dat het echt nog iets wordt met een product dat toen het op de markt kwam potentie had. Inmiddels echter zijn de apps (die Athom zelf ooit schreef) talrijk in tegenstelling tot het personeel dat die grotendeels gemankeerde apps werkend moet krijgen.

Mijn persoonlijke probleem is dat ik in al mijn overmoed behoorlijk veel (dure) devices gekocht heb met als selectiecriterium dat het vooral met Homey moest werken. Dat veel van die apps vervolgens problemen geven? Tja, daar lees je alleen hier wat over. Overstappen op iets anders is dus niet direct een optie. Helaas!

Het zou misschien een idee zijn als Athom met de inkomsten die ze ongetwijfeld weer genereren met de komst van Homey+ (ik zag dat de bestellingen tijdelijk gestopt moesten worden wegens overweldigende reacties) de zelfstandige ontwikkelaars financieel gaan ondersteunen. Draag al die Athom apps over aan de community c.q. de leveranciers van de devices. Steek alleen nog effort in het verder ontwikkelen en ondersteunen van de Homey; onderhoud en ontwikkel de API, back-up (en restore :-), meerdere Homeys in het domoticalandschap, een werkend zigbee en een werkend wifi, een goed werkende mobiele app, presence die betrouwbaar werkt, koppeling met spraakgestuurde devices etcetera, etcetera.
Dat is misschien haalbaar met de “ontwikkelstaf” die volgens mij niet meer dan drie personen telt?

4 Likes