Styre varmtvannsbereder (VVB)

Hei,

Jeg har den nyeste versjonen av Athom Homey Pro.

Hva kan jeg benytte for Ă„ styre min varmtvannsbereder?
Ønsket er Ä kunne skru den av fra telefonen eller via en Flow nÄr strÞmprisen er hÞy for sÄ Ä skru den pÄ igjen.

Jeg har installert en rele og styrer den med flows eller manuelt. Avhengig av din VVB, du kan gjÞr det med in 16a rele ellers en 32/40 fra heatit ellers aeotec (aeotec er vanskelig Ä finne - thermo-floor.no selger heatit. Jeg har en 4500w VVB og bruker heatit, mens de fleste trenger ikke mer en 16a. Selv om noen plugger tÄler 16a, jeg ville ikke ha anbefalt en smartplug til en VVB.

Hei,

Takk for svar.

Nei, jeg skal ikke bruke en smart plugg og VVB er koblet pÄ egen kurs direkte til sikring via en bryter i boden. Aeotech 40A er de tomme for hos Tibber og de fleste andre.

Har du noe link til det releet fra Heatit som du bruker?
Denne har Tibber i nettbutikken og de anbefalte meg Ä ikke benytte denne til VVB. Denner pÄ 16A.

Heatit - Z-Wave - ZM Single Relay 16A

https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-wave-zm-single-relay-16a/4512671/Product.html

Sa de noe om hvorfor de ikke anbefalte det? PĂ„ grunn av lang og tung belastning?

Ja. Tibber har plugger og de fra Heatit pÄ 16A. Men han sa ingen av dem er ment for maks last over tid.

Eneste de har er Aeotech Heavy Duty Switch 40A som de er utsolgt for, men kommer en ny versjon i sommer

HÞr med de her. Litt usikker hva de har pÄ lager. Jeg kjÞpte for et par uker siden, og da var det mange heatit 25a pÄ lager.

Veldig fornĂžyd med deres service.

Fikk info at ElektroimportÞren har fÄtt Aeotec Heavy Duty Switch inn. Vet ikke om det er bare til de som bestilt ellers de har noen ekstra.

Hei,

SĂ„ denne er enkel Ă„ koble opp, spenning inn og spenning ut og kan snakke med Homey?

Hei,

Dette virker Ă„ vĂŠre den “nye” generasjonen smart switch ja. Ser ut som den er hakket billigere enn Heait sin via Thermo Floor ogsĂ„.

Jeg har ikke brukt den ennÄ - har bestilt men skal vÊre stÞttet.

Ok. Vet du om det var denne du bestilte eller sÄ den annerledes ut?
Tenker du det er greit Ă„ koble inn denne selv om man vet hva man driver med?

Det var denne.

Den skal vĂŠre installert av elektriker (alt som er fastmontert).

Mike

Du kan ta vilket 400V/16 A relÀ som helst som du styr med en smart switch.

MÄ man ikke ha termperaturkontroll pÄ vannet ogsÄ? Skal vel ikke under 70c? Hvilket utstyr bruker man til det?

Det gjÞr ikke noe om tempen gÄr under 70 °C. Bare at du har en temperatur over 70 °C i fem minutter. Dette er det som blir brukt som mal for bekjemping av legionella for Þyeblikket. Kilde: Legionellaveilederen - FHI

Det kommer en oppdatert veileder etter hvert pga nye forskning, men det skal jeg ikke gÄ inn pÄ fÞr denne veilederen er oppdatert. :slight_smile:

2 Likes

Hei, det er det termostaten pÄ varmtvannberederen er til. Vannet blir derfor kun oppvarmet nÄr temperaturen er under 65-70 grader. Jeg kommer til Ä lage et eget innlegg hvordan styre varmtvannsberederen smart og forebygge oppblomstring av legionella og bakterier.

1 Like

Hei. Om man skal styre en effekt etter temperatur er hele poenget med “strĂžmsparing” eller “smart strĂžmforbruk” borte? Hvis du er nĂždt for Ă„ regulere temperaturen etter temperatur fordi forbruket tilsier at du mĂ„ ha en jevn temperatur sĂ„ er dette en egen tanke. Men her snakker vi om Ă„ dempe kostnaden for effekt, pris/kwh til nĂ„r denne prisen er sĂ„ lav som mulig. Da mĂ„ vi jo kontrollere denne effekten etter nĂ„r prisen er lavest. SĂ„ her skifter vi fokus fra Ă„ holde en jevn temperatur som for eksempel en radiatorkurs til et bygg, til Ă„ forbruke effekt nĂ„r prisen pĂ„ effekt er billig. Ja, da vil temperaturen droppe under 70 grader eller hva du har den innstilt pĂ„. Noen har den pĂ„ 85 ogsĂ„ sĂ„ la oss ta 70 som et utgangspunkt. FĂžrst mĂ„ man sette seg inn i hva legionella er, hvor det kommer fra, hvilket miljĂž den trives i, hva som fĂ„r den til Ă„ utvikle seg og hva som dreper den. Stort sett er svaret der temperatur. Men om du virkelig var redd for legionella sĂ„ skulle du investert i en automasjon som kjĂžrer et legionella program som koker rĂžrene dine helt frem til kran og dusj i 2-3 minutter 2x pr uke. SĂ„ om du ikke har det sĂ„ ville jeg ikke bekymret meg nevneverdig for Ă„ la temperaturen fĂ„ droppe litt, bare den fĂ„r komme seg opp igjen innen 1-2 dĂžgn og du har vannsirkulasjon. StillestĂ„ende vann og lav temperatur over tid, ja da bĂžr du kanskje skylle igjennom dusjen fĂžrst. Tenk pĂ„ dette: det er folk som selger huset sitt og det er overtakelse om 3 mnd. de skrur av strĂžmmen fordi de allerede har kjĂžpt et nytt sted. vvb stĂ„r der me stillestĂ„ende vann pĂ„ kanskje 20-23 grader i 2-3 mnd. ny eier skaffer seg en strĂžmavtale og varmer opp vannet. hans fĂžrste dusj lĂžper han inn og nyter i sitt nye hjem uten Ă„ skolle rĂžra og uten noen fancy legionella spyling. SĂ„ for de som er veldig redd for dette: Ja, rĂžrlegger og produsenter vil aldri si at det er greit Ă„ skru av VVB, sĂ„nn er det bare. Men fakta om denne bakterien kan de ikke gjĂžre noe med.

Hei!

Er det noen som har en oppskrift pÄ flow nÄr det gjelder styring av varmtvannsbereder i forhold til pris.
Jeg har Homey pro, tibber, pulse, aeotec heavy duty switch.

1 Like

Kan feks gjÞre det slik: (nÄ har ikke jeg styring av VVB, men illustrerer med termostater)

Dumt spm, men hvorfor fungerer ikke dette? Og hva bĂžr jeg endre?
Ønsker enkelt Ä greit at varmtvannet varmes opp pÄ nattestid.