Styre varmtvannsbereder (VVB)

Hei,

Jeg har den nyeste versjonen av Athom Homey Pro.

Hva kan jeg benytte for å styre min varmtvannsbereder?
Ønsket er å kunne skru den av fra telefonen eller via en Flow når strømprisen er høy for så å skru den på igjen.

Jeg har installert en rele og styrer den med flows eller manuelt. Avhengig av din VVB, du kan gjør det med in 16a rele ellers en 32/40 fra heatit ellers aeotec (aeotec er vanskelig å finne - thermo-floor.no selger heatit. Jeg har en 4500w VVB og bruker heatit, mens de fleste trenger ikke mer en 16a. Selv om noen plugger tåler 16a, jeg ville ikke ha anbefalt en smartplug til en VVB.

Hei,

Takk for svar.

Nei, jeg skal ikke bruke en smart plugg og VVB er koblet på egen kurs direkte til sikring via en bryter i boden. Aeotech 40A er de tomme for hos Tibber og de fleste andre.

Har du noe link til det releet fra Heatit som du bruker?
Denne har Tibber i nettbutikken og de anbefalte meg å ikke benytte denne til VVB. Denner på 16A.

Heatit - Z-Wave - ZM Single Relay 16A

https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-wave-zm-single-relay-16a/4512671/Product.html

Sa de noe om hvorfor de ikke anbefalte det? På grunn av lang og tung belastning?

Ja. Tibber har plugger og de fra Heatit på 16A. Men han sa ingen av dem er ment for maks last over tid.

Eneste de har er Aeotech Heavy Duty Switch 40A som de er utsolgt for, men kommer en ny versjon i sommer

Hør med de her. Litt usikker hva de har på lager. Jeg kjøpte for et par uker siden, og da var det mange heatit 25a på lager.

Veldig fornøyd med deres service.

Fikk info at Elektroimportøren har fått Aeotec Heavy Duty Switch inn. Vet ikke om det er bare til de som bestilt ellers de har noen ekstra.

Hei,

Så denne er enkel å koble opp, spenning inn og spenning ut og kan snakke med Homey?

Hei,

Dette virker å være den “nye” generasjonen smart switch ja. Ser ut som den er hakket billigere enn Heait sin via Thermo Floor også.

Jeg har ikke brukt den ennå - har bestilt men skal være støttet.

Ok. Vet du om det var denne du bestilte eller så den annerledes ut?
Tenker du det er greit å koble inn denne selv om man vet hva man driver med?

Det var denne.

Den skal være installert av elektriker (alt som er fastmontert).

Mike

Du kan ta vilket 400V/16 A relä som helst som du styr med en smart switch.

Må man ikke ha termperaturkontroll på vannet også? Skal vel ikke under 70c? Hvilket utstyr bruker man til det?

Det gjør ikke noe om tempen går under 70 °C. Bare at du har en temperatur over 70 °C i fem minutter. Dette er det som blir brukt som mal for bekjemping av legionella for øyeblikket. Kilde: Legionellaveilederen - FHI

Det kommer en oppdatert veileder etter hvert pga nye forskning, men det skal jeg ikke gå inn på før denne veilederen er oppdatert. :slight_smile:

2 Likes

Hei, det er det termostaten på varmtvannberederen er til. Vannet blir derfor kun oppvarmet når temperaturen er under 65-70 grader. Jeg kommer til å lage et eget innlegg hvordan styre varmtvannsberederen smart og forebygge oppblomstring av legionella og bakterier.

1 Like

Hei. Om man skal styre en effekt etter temperatur er hele poenget med “strømsparing” eller “smart strømforbruk” borte? Hvis du er nødt for å regulere temperaturen etter temperatur fordi forbruket tilsier at du må ha en jevn temperatur så er dette en egen tanke. Men her snakker vi om å dempe kostnaden for effekt, pris/kwh til når denne prisen er så lav som mulig. Da må vi jo kontrollere denne effekten etter når prisen er lavest. Så her skifter vi fokus fra å holde en jevn temperatur som for eksempel en radiatorkurs til et bygg, til å forbruke effekt når prisen på effekt er billig. Ja, da vil temperaturen droppe under 70 grader eller hva du har den innstilt på. Noen har den på 85 også så la oss ta 70 som et utgangspunkt. Først må man sette seg inn i hva legionella er, hvor det kommer fra, hvilket miljø den trives i, hva som får den til å utvikle seg og hva som dreper den. Stort sett er svaret der temperatur. Men om du virkelig var redd for legionella så skulle du investert i en automasjon som kjører et legionella program som koker rørene dine helt frem til kran og dusj i 2-3 minutter 2x pr uke. Så om du ikke har det så ville jeg ikke bekymret meg nevneverdig for å la temperaturen få droppe litt, bare den får komme seg opp igjen innen 1-2 døgn og du har vannsirkulasjon. Stillestående vann og lav temperatur over tid, ja da bør du kanskje skylle igjennom dusjen først. Tenk på dette: det er folk som selger huset sitt og det er overtakelse om 3 mnd. de skrur av strømmen fordi de allerede har kjøpt et nytt sted. vvb står der me stillestående vann på kanskje 20-23 grader i 2-3 mnd. ny eier skaffer seg en strømavtale og varmer opp vannet. hans første dusj løper han inn og nyter i sitt nye hjem uten å skolle røra og uten noen fancy legionella spyling. Så for de som er veldig redd for dette: Ja, rørlegger og produsenter vil aldri si at det er greit å skru av VVB, sånn er det bare. Men fakta om denne bakterien kan de ikke gjøre noe med.

Hei!

Er det noen som har en oppskrift på flow når det gjelder styring av varmtvannsbereder i forhold til pris.
Jeg har Homey pro, tibber, pulse, aeotec heavy duty switch.

1 Like

Kan feks gjøre det slik: (nå har ikke jeg styring av VVB, men illustrerer med termostater)

Dumt spm, men hvorfor fungerer ikke dette? Og hva bør jeg endre?
Ønsker enkelt å greit at varmtvannet varmes opp på nattestid.