Hei. Jeg er helt ny på homey og dette er sikkert nokså enkelt, men jeg får det ikke til.
Har høiax connected vvb som jeg prøver å styre med homey. Har googlet og prøvd flow som andre har delt og prøvd egne, men virker som noe ikke stemmer. Har prøvd denne flowen:
Det som skjer da er at vvb ikke varmer opp vannet. Det virker ikke som den starter i det hele tatt. Temperaturen har ifølge appen og homey vært 25 grader i bereder uten at den starter.
Jeg har også heatit z-trm3 termostater koblet på varmekabler. Jeg har prøvd samme flow her og problemet er det samme. Jeg tror de starter å varme også slår de seg av. Displayet blir mørkt og bare lyset i mitten lyser. Holder jeg inne dette lyset/knappen så starter termostaten opp og varmer opp gulvet. Jeg kan også slå de på manuelt i homey, men de starter og stopper altså ikke selv.
Jeg kunne tenkt meg at vvb og varmekabler ikke står og varmer på døgnets dyreste timer. Er det noen som har noen forslag her?
Jeg har ikke noen erfaring med Høiax Connected eller tilhørende app, men flowen din ser da ut til å gjøre det den skal. Du trenger nok ikke den forsinkelsen på 3 minutter ved påslag. Om jeg skulle testet dette så ville jeg laget en enkel flow som bare slå på berederen og så starte den flowen. Om berederen da slår seg på så burde den vel også slå seg på med denne flowen du viser her?
Men hvor får du strømprisen fra? Er du sikker på at “Price changed” noen gang skjer?
Hei, takk for svar. Jeg fjernet “current price isn’t one of today’s highest” da ser det ut som berederen slår seg av og på ihvertfall. Vannet har ikke vært under 60 grader.
Termostatene er det verre med. Det virker som de slår seg helt av istedenfor å gå i “hvilemodus” eller “standby”. Til vanlig ser jeg innetemperatur på displayet i disse. Selv om de varmer eller ikke. Etter homey har styrt de og slått de av blir displayet mørkt, og de slår seg ikke på før jeg gjør det manuelt.
Jeg tror jeg gjør det riktig. Jeg har tibber så valgte å ta strømprisen derfra. Jeg har også en måler i han-porten i sikringsskap hvis det har noen betydning.
Da har vi omtrent samme opplegg. Jeg har også Tibber som leverandør og Tibber Pulse i HAN-porten. Og flowen din ligner forbausende mye på det eksemplet jeg la ut her for ei stund siden, så det burde funke. Jeg kjører nå slik:
Eneste forskjellen er at jeg starter en flow for å slå av / på VVB. Det er fordi jeg også bruker Sparegris-appen for å styre slik at jeg ikke bruker mer enn 5kwt/t for å holde nettleiea så lav som mulig. Som nevnt tror jeg ikke de 3 minuttene forsinkelse ved påslag egentlig er noen vits i.
Jeg har ikke slike termostater som deg, så de vet jeg ingenting om. men teorien din om at de slås av istedenfor å gå i hvilemodus høres jo fornuftig ut. Kanskje det finnes et annet flow-kort til å få dem til riktig modus?
Jeg ser det finnes et slikt kort:

Har du prøvd det?
Men hvorfor vil du slå de av/på? Kan du ikke bare justere setpunktet? Slik at du senker varmen med noen grader når du ellers ville slått det av? Da vil jo termostaten selv kunne regulere det
OM du ikke finner ut av det så prøv å kontakte Heatit. Jeg sendte dem en mail for ei stund siden om noe helt annet (men ang Homey) og de svarte raskt og med gode svar.
Du sier noe der. Jeg har ikke sett det flow kortet så det må jeg forske på. Det kan være det er mulig å sette i standby mode f.eks istedenfor å slå de av. Er det ikke noe der så kan man jo senke de noen grader som du sier.
Jeg må bare takke og bukke for hjelpen din. Nå tror jeg at jeg er på sporet til å finne ut av det👍
Jeg har ikke begynt med styring av strøm etter pris ennå men det må jeg gjøre snart. Også plan om å lage et "holde seg unner 5kw program på sikt.
Jeg har høyax connected og bruker den i en “ferie start” flow og “ferie slutt” flow. Er egentlig en Turnus start/slutt så bruker denne flowen ganske ofte. Setter da vvb i feriemodus som egentlig bare setter ønsket temperatur til 35 grader (så vidt jeg kan se). Setter også varmekabler og ovner samt varmepumpe på “frostsikkring”
Velg det øverste kortet for VVB, velg “program”, og “ferie” eller “ønsket temperatur” og “35” grader for eksempel.
Dette fungerer helt fint til det er tid for legionella program. Da gjør den det og går så over i Økonomi program isteden for Ferie. Ikke forsøkt å fikse dette med noen flow ennå men er jo egentlig enkelt ved trigge en sjekk av for eksempel om varmepumpen står i fristsikkring og da sette feriemodus på nytt.