Få en nybegynner igang

Hei

Er totalt ny i dette, og ønsket et smart hus når vi først skulle bygge for å få ting litt mer strømeffektivt. ble anbefalt homey pro og gikk for denne.
Jeg har kobler alle dimmere og termostater til homey, so far so good, her bruker jeg Namrom sine. har prøvd meg litt på flows, men det har gått så som så.
ved et tilfelle slo spottene i den ene sonen seg av å på i ein imponerende fart så det var rene discoen i stuen.
har klart da på f.eks vaskerommet at lyset dimmet seg til 10% klokken 23:00 , men fikk det ikke til å justere seg tilbake når klokken var 07:00, og ingenting skjedde neste kveld da klokken var 23:00. så Det er slike basic ting jeg gjerne skulle hatt en veldig enkel forklaring på hvordan jeg får til å fungere så jeg kan klare å forstå dette litt bedre å få ting til selv etter hvert.
Har lasted ned heat controler, da jeg leste dette skulle funke fint å justere termostatene etter billigste timer, for jeg har også lyst å få dette på plass for å da kunne få denne støtten for enova, da vvb også er smart fra før. er det slikt at heat controller appen må legges inn mot hver termostat? noen plasser ligger den nemelig inne som en egen enhet i den sonen, ilag med termostaten… så det er nok mye nybegynner feil ute å går her, men setter pris på all hjelp. har også finkjemmet youtube å lest på forumet for å se om jeg kan finne det ut her.

Hei.

Mye å sette seg inn i til å begynne med. Homey er et komplekst system, men så fort du forstår det grunnleggende, så er det faktisk ganske enkelt å ha med å gjøre.

Jeg skal ikke gå så mye inn i funksjonaliteten fordi det er så mange måter å gjøre ting på som blir litt forskjellig ut fra egne preferanser. De fleste apper og temaer har dessuten allerede en tråd på forumet her, der de fleste spørsmål allerede er besvart.

For det første så ville jeg tenkt litt gjennom hva du faktisk ønsker å oppnå. Du nevner lysstyring, som jeg også var veldig opptatt av i starten. Gøy at lysene slår seg på og av og dimmes automatisk. Og kult å kunne be Google om å gjøre sånt for deg. Etter en stund er jeg dog rimelig sikker på at du vil finne ut av at du ender opp med å bruke de gode gamle lysbryterene uansett. Grunnen til det er at ingen lever under så slaviske rutiner i hverdagen at lysene lar seg spesielt enkelt styre av regler du kan sette opp i et smarthussystem. Noen unntak kan du sikkert finne. Personlig er den eneste automatiseringen jeg har på lys at alle skrus av når alle i husstanden har lagt seg. Du nevner dimming av lyset på vaskerommet ned til 10% kl 23. Hvorfor ønsker du egentlig at det skal stå på svakt lys på vaskerommet hele natten?
Om du absolutt ønsker det så er flowen så enkel som: når kl blir 23. Så dim til 10%. Når kl er 7. Så dim til 100%.

Når det gjelder varmestyring er det egentlig mest en ting du må bestemme deg for. Hva er viktigst? Komfort eller økonomi. Du kan spare litt penger på å kun varme opp varmtvannet de 3-4 billigste timene i døgnet. Men du risikerer å stå uten varmtvann i ny og ne fordi de billigste timene kom for langt unna hverandre og flere trengte en dusj. Det er også greit å huske på at det kjente uttrykket nattsenking stort sett er idioti. Sånn som strømprisen er nå, så er de billigste timene slett ikke om natten og dessuten så vil det i de fleste tilfeller koste mer å øke temperaturen igjen etter nattsenkingen enn det du sparte i løpet av natten.
Du nevner heating controller. Den er fin den,men anbefaler Sparegris (piggy bank). Den styrer alle smarte varmekilder i huset ditt inkludert din smarte VVT og sørger for at du bruker mest når strømmen er billig og minst når den er dyr. Samtidig sørger den for å holde deg innenfor ønsket kapasitetsledd på nettleien. Alt dette uten å gå utover komforten.

Håper svaret var innafor.

Takk for tilbakemeldingen, å ja det var innafor.
hehe utgangspunktet, er det til syvende sist at når alle i huset sover skal lysene av, og om ingen er hjemme. vaskerommet startet først som test, men så er det via garasjen og inn på vaskerommet så er familie inngangen :wink: så greit med litt lys på nattestid om noen kommer sent hjem.
men om jeg legger inn den flowen som du ga meg eksempel på, så forsetter denne også neste dag ?

Jeg tenker i utgangspunktet å ha et strømeffektivt hjem, som ikke går for mye på bekostning av comforten. jeg var av den oppfattning at dette oso charge til vvb styrte seg selv etter strømpris, så det er ikke den jeg er på jakt etter å senke, det er f.eks på dagen når alle er på jobb at gradene kan senkes litt etc,

Men en plass må jeg starte, og jeg er enig det du sier at når en forstår det grunnleggende så tror jeg det er veldig enkelt å forholde seg til, det ser isåfall slik ut, selv om jeg har et stykke å gå.
i dag har jeg heat controller, som enhet i lag me termostaten på vaskerommet, men ikke på badene, er det slik at disse appene må legges til som enhet i di sonene de skal brukes ?

Jada, lysstyring er fint å leke med for å lære seg flows. Lett å se om det fungerer sånn du har tenkt. Om vaskerommet er en gjennomgang så tenker jeg med en gang at en bevegelsessensor eller dørsensor er veien å gå.
Flow:
Når: bevegelse er detektert/døren er åpnet
Så: Skru på lys
Så: Skru av lys x minutter senere

Så lenge det er snakk om Led lys er det mikroskopiske summer å spare på å skru de av, så det er klart det vil fungere å ha de på hele natta uten problemer.
Hva slags lys har du? Hva skjer dersom noen skrur av lysbryteren? Virker de da fortsatt? Hue pærer feks er avhengig av at den opprinnelige lysbryteren er skrudd på til en hver tid. Så dersom bestemor på besøk som ikke forstår snurten av ditt smarte hjem klikker av bryteren etter hun har hengt opp klærne til tørk, så vil ikke automatiseringen din virke lenger. Derfor har jeg kun smarte lysbrytere i mitt hus, så smart styring og klassisk bruk av lysbryter fungerer om hverandre.

Lenge siden jeg har brukt heat controller til noe annet enn flow-kortene den appen tilbyr, men skal holde med en enhet. Konfigurasjon av den gjøres så i appens instillinger og med flow kort.
Soner som du nevner er et eget kapittel og er ikke noe jeg personlig bruker i mitt system. Dette med aktive/inaktive soner har noen spesifikke betingelser. Mener det er snakk om bevegelses- og dør-/vindussensorer som avgjør om en sone er aktiv eller ikke. Jeg fikk ikke det til å fungere som jeg ønsket.

Har også VVT med innebygget spotprisstyring, men velger heller å styre den gjennom homey med appen sparegris. Den innebygde funksjonaliteten tar ikke hensyn til nettleien, men kun nordpool priser.

Et tips. Tenk motsatt av nattsenking. Feks varmegulv og varmtvannstank holder en god stund på varmen etter de er skrudd av. Så jeg øker temperaturen på disse i de billige timene, så skrur de seg ned igjen når prisen er høy. Dette gjør at jeg har maks komfort til enhver tid og sparer mer eller mindre det samme. Varmepumpene mine durer og går døgnet rundt da disse funker mest effektivt ved å holde en jevn temperatur til enhver tid. Som nevnt i forrige post vil de bruke mer energi på å heve temperaturen etter senking enn å bare holde en konstant temperatur. Eneste styringen jeg gjør med de er å skru de av dersom de skulle være siste hinder for å holde meg under 5kw grensa på fastleddet på nettleien. Dette fikser Sparegris appen helst av seg selv. I den velger jeg prioritet på varmekildene, så de minst viktige skrur seg av først for å holde meg under grensa.

Bla deg gjennom trådene for de forskjellige appene på forumet her. Funksjonalitet og installasjonsbeskrivelse står gjerne godt forklart, om enn på engelsk, i den første posten. Og de fleste utviklerene er gode på å svare på spørsmål fra brukerene. Både heat controller og sparegris er laget av norske brukere :smiling_face:

Mulig det er motsatt av nattsenking jeg må vurdere, for det er jo helst å booste det litt når er billigst, å så holde ein grei temp resten. jeg prøvde litt med denne power of the hour men ser jeg må gjerne teste litt forsjellige, å se hvilken jeg faktisk får til å fungere. for det burde vel egentlig være enkelt, når strømmen er billigst de neste 3 timene, øk temperaturen, å den var grei, men fikk ikke til den neste biten der de senkes igjen.

Namrom zigbee dimmere og termostater er vel det som går igjen mener jeg.
så har hvertfall klart å få en flow gående på vaskerommet med lysene der, at det senker seg på kvelden og skrur seg opp på morgenen. ser allerede at gleden av å trikse med lysene har avtatt :stuck_out_tongue:

Hvordan får du koblet varmtvannstanken mot homey ? jeg prøvde å finne en app for denne innebygde smarttanken, oso men fant ingenting

Jeg har Høiax Connected VVT. Ser ikke ut som OSO har noe app for Homey for øyeblikket.

Jeg har en OSO 300 liter med 4,5kW elementer. For å komme i gang, fikk jeg en elektriker til å installerte en Aeotec Heavy Duty Switch 40 A på kabelen inn til tanken. Denne styrte jeg med Futurehome til å starte klokken 00:01 og slår av 05:59. Det er normalt de timene med de laveste prisene. Termostaten i VVB slår jo uansett av når VVB er varm nok. Dette fungerte fint for oss. Er nok best med stor tank og stor kolbe.
Herfra kan man jo utvide med mer logikk som nevnt i innleggene foran i denne tråden. Det er det jeg i gang med nå, der første steg var å oppgradere fra Fururehome til Homey Pro.