Önskar nybörjar-råd/Köpråd

Hej!

Helt ny här och är i startgroparna med att köpa en homey pro och automatisera lägenheten.
Jag har läst lite trådar och pratat med kunniga på området. Men vill kasta ut några korta frågor här innan jag köper hårdvara till lägenheten och en homey pro.

Kortfattat så vill jag kunna styra belysning, golvvärme, kameror och lite annat på ett enkelt sätt. Helst skulle jag vilja styra detta via scenarion och schemaläggning men jag har också tittat på möjligheten att få in detta enkelt och snyggt i apple home-appen/homekit.

De rekommendationer jag fått hittills handlar om att skaffa en homey pro eftersom den stödjer så många tillbehör och system och att kunna få in detta i apple homekit.

Jag har planer på att köpa Inbyggnadsdimmer som denna (Både som denna variant och som krondimmer för att styra 2 st taklampor) Köp Inbyggnadsdimmer Z-Wave - Micro Smart Dimmer (SR-ZV9040A-S) för 459 :- hos m.nu, alternativt denna variant https://www.elbutik.se/product.html/namron-z-wave-dimmer-400w , Jag har idag lampknappar på väggarna från schneider exxact och har tänkt köpa fjädrar som gör de återfjädrande.

Jag har redan 2 kameror från eufy som är homekit-kompatibla (Med basenhet version 1)

Är detta en bra grund och något som ni tror kommer fungera smidigt med Homey pro? Och är mina tankar bra om att använda homey pro som en bas för att sedan styra allt med scenarion osv. i apple home? Ni får gärna komma med förslag på om det finns andra alternativ för hårdvara än de som jag länkar till.

Tack för tips!

Har också kollat på denna termostat för att styra golvvärmen i badrummet: Köp Heatit Z-wave termostat TRM3 (Heatit_5430599) för 1239 :- hos m.nu

Jag har dessa men man måste ha en bra termometer för att kalibrera dessa. Den ska efter montering vara igång i över en vecka och sedan kollar man vad de har fått för temperatur och efter det kalibrerar man dem.

Tack för tipset. Jag har installerat dessa nu (heatit). Ska jag låta dem vara på dygnet runt i en vecka, på en jämn temp?
Ska jag isåfall ha den inställd på att mäta golvtempen? (F)

Har du föresten någon erfarenhet av hur man får in både lampknappen och dimmer i Homey-appen? Jag har installerat sunricher dimmer och kopplat på återfjädrande knapp från Schnider. Dels dyker inte tryckknappen upp i appen (när jag skapar flows) och dels så är det ett ganska långt lagg när jag använder knappen.
Jag vill ju kunna styra vad som händer när jag klickar eller dubbelklickar på knappen på väggen.

Nej jag har ingen dimmer utan Philips Hue vilket är bättre att dimma. Dimmar man vanliga lampor håller de sämre.

Ok. Vill du beskriva lite kort hur man ska kalibrera heatit golvvärmen?
Ska jag börja med att låta de stå på i lite mer än en vecka dygnet runt? Och sedan hur gör jag för att kalibrera?

Du använder en extern termometer och kollar om Heatit och den visar samma värde annars ändrar du på termostaten enligt informationen till den.

Elektrisk golvvärme brukar ju ha styrning i själva controllern, räcker inte det? Om det är vattenburen golvvärme som är ett “trögt” system så kör jag inte temperaturregleringar under dygnets timmar. Tror inte att det är optimalt för systemet i sig. Har en Tadotermostat till vattenburen golvvärme där jag normalt har en lägre temperatur och höjs bara vid speciella tillfällen - det funkar.

Vad gäller belysning köpte jag denna Sunricher Infälld Zigbee-fjärrströmbrytare för belysning - Smarta dimmers | Kjell.com. Skall funka direkt med Homey men då jag även har Hue-brygga så hittades den enkelt där. Installera tryck fyra snabba tryck på “connectknappen” och den blir synlig i HUE/Homey direkt. Kräver dock en återfjädrande dimmer men det funkar klockrent och då har jag ändå kopplat in den till 20 år gamla Halogenspottar i ljusramp till köksinredning med transformator.

Tillägg, dimringen fungerar även med den traditionella brytaren fjäder, vriddimmer fick jag inte att funka.