Advies inrichten nieuwe woning met Homey Pro apparaten

Wij zijn sinds kort eigenaren van een nieuwe woning, en hebben een Homey Pro aangeschaft. We willen een groot deel van onze beneden verdieping automatiseren/een smart home inrichting maken. Nu zouden we graag jullie advies willen mbt het aanschaffen van merken die fijn samenwerken met de Homey Pro icm Homekit v Apple (gezien Iphones/iPads ed). Ook komen we er niet uit of er voor bepaalde apparaten wel of geen bridge noodzakelijk is.

Wat we al hebben:

Schoonmaken:
Eufy (bevalt heel goed)

Hub:
Homey Pro (deze wordt icm Homekit de besturing)

Wat we nog zoeken:

Verlichting:
17 G10 fittingen, 6 E14 fittingen en Ledstrips
Wij dachten Philips Hue, maar staan open voor andere merken, en hebben we dan een bridge nodig?

Camera systeem:
Deurbel, 2 buiten, 1 binnen en 2 baby monitoren
We hebben een Eufy pan&tilt, maar het voornaamste vereiste voor het camerasysteem is dat het straks bestuurbaar is, en zichtbaar op de TV.

Thermostaat:
Tado? In huidige woning goede ervaring met de Lyric T6. Het is geheel vloerverwarming, dus geen losse radiatoren.

Speakers:
Zolang Iphones/Spotify er maar op kunnen afspelen.

Voordeurslot:
Geen idee

Gordijnbesturing:
Moet een waveplooi gordijn over 3 meter in gelijke delen naar het midden kunnen halen

TV eetkamer:
We willen hier graag een soort overview op kunnen maken van de camera beelden en systemen. Dacht zelf met een Apple TV (4e gen) aan maakt niet uit welk scherm, zodat deze een Homekit overview weergeeft, maar sta open voor suggesties.

Deur sensoren:
Zodat er flows kunnen worden gemaakt zoals ‘bij het openen van de woonkamer deur, gordijn dicht en die en die lampen aan’. Geen ervaring mee welk merk fijn werkt met Homey.

Zijn er nog onmisbare smart home integraties die jullie aanraden bovenop bovenstaande?

Tja
 dit is zo’n open vraag dat er amper antwoord op te geven valt. Het eerste struikelblok is al budget. Ga je voor Hue of voor Lidl!?
Ik zou eens door de apps van Homey bladeren en vervolgens de topics doorlezen naar ervaringen.

Op het forum kom je ook wel tips tegen om Siri, Shortcuts en Homekit met Homey te verbinden.

1 Like

Ik realiseer me meer en meer dat er heel veel mogelijk is. Misschien daarom ook dat ik door de bomen het bos niet meer zie haha. Er is budget voor Hue, maar vindt prijs/kwaliteit vooral heel belangrijk. Als IKEA net zo goed werkt, maar iets goedkoper is, dan IKEA. Ik kom alleen vooral dingen tegen van mensen die zeggen dat iets NIET werkt. Vandaar mijn (veel te) open vraag, wat bevalt wel.

Dat is inderdaad het geval. Het is een beetje lullig, maar ga reviews lezen. Je moet echt zelf de keuzes maken. Hue is echt super stabiel en heeft goede kleurweergave. Vrienden van mij zijn minder enthousiast over Ikea. Maar het prijsverschil is dan ook groot. Ik heb dus Hue binnen en Ikea buiten of in de kelder.
Dan moet je de keuze maken tussen de Hue bridge of rechtstreeks aan Homey koppelen. Beide heeft voor- en nadelen.
Ik heb de Hue bridge verbonden aan Homey. Want als die weer eens loopt te zeuren of vast loopt dan kan ik mijn verlichting nog gewoon bedienen. Plus dat Hue ‘native’ in HomeKit zit.

Begin vooral niet met alles in een keer. Stapje voor stapje anders verzuip je gewoon. Plus de (on)mogelijkheden het een dienen als aanschafoverwegingen van het ander.
En wat bij de een werkt, werkt bij de ander weer niet (goed).

1 Like

Super bedankt voor je reactie op mijn niet te beantwoorden vraag:) Als ik afga op wat ik tot nu toe heb gelezen ga ik met verlichting voor HUE en een bridge, lees veel dat met meer lampen de Homey het zwaar heeft.

Ik ga alle andere dingen stap voor stap toevoegen, maar wil je toch nog over twee dingen vragen om hulp.

Qua camera beveiliging krijg ik mijn Eufy pan&tilt geen live feed op de Homey, en zodra ik hem verbind met mijn Homekit ben ik de geluidsdetectiemeldingen kwijt. Ik wil wel graag 2 camera’s buiten, 1 in het tuinhuisje en 2 babymonitoren installeren in onze nieuwe woning. Maar welk merk werkt wel met Homey/of Homekit?

Ik wil ze dan vervolgens zichtbaar kunnen maken op een ‘dashboard’ op de TV/Monitor in de eetkamer, maar hoe ik dat inricht kom ik niet uit.

Homey ondersteunt geen video, voor geen enkele camera, dus voor zo’n dashboardoplossing zal je waarschijnlijk toch naar iets anders moeten kijken (sowieso heeft Homey geen zelf in te richten dashboard).

Geluidsmeldingen moet expliciet ondersteund worden door de (Homey) app voor de camera, je kunt op de app pagina van de verschillende merken in de lijst van flow cards kijken of dat zo is.

Bijvoorbeeld voor Eufy:

Daarmee kun je dus (in ieder geval voor bepaalde cameramodellen) flows starten als er een geluid gedetecteerd wordt.

2 Likes

Ik zou je volledig focussen op HomeKit voor video. Homey kan vrij weinig (tot niks met video). HomeKit, zeker met een iCloud abonnement, werkt erg fijn. Je kunt je opnames terugkijken tot 10 dagen.

Enige nadeel hier is dat Netatmo HomeKit secure video niet ondersteunt en Homey na al die jaren nog steeds geen motion detection ondersteund in diens app. Het blijft dus echt altijd schipperen


1 Like

Nee hoor. Dat gaat dan waarschijnlijk over het in Ă©Ă©n keer schakelen van meer dan 3 lampen tegelijk.
Daar is o.a. de < group > app mede voor bedacht, deze schakelt alle lampen in de groep vlak nĂĄ elkaar (instelbare vertraging). Dan gaat het prima.

Ik heb geen (Hue) budget, maar lees van Hue gebruikers dat het gebruik vd Hue bridge best handig is. De Zigbee implementatie schijnt erg goed te zijn, en als Homey het even niet doet/onbereikbaar is, kun je alle Hue apparaten nog steeds bedienen.

Zorg er vooral voor dat het huis bedienbaar blijft als je het netwerk of Homey wegdenkt. Want het valt gegarandeerd uit, op exact verkeerde momenten.
Slimme schakelaars / dimmers zijn dan een goed idee. Homey kan ze aansturen, maar het kan tegelijk ook nog handmatig.
Maar dan heb je in feite geen Hue lampen nodig, maar ‘domme’ lampen. Het is de bedoeling dat Hue lampen / slimme lampen continue onder spanning staan.

Maar er zijn vele manieren om e.e.a. te realiseren. Je gaat in ieder geval miskopen doen cq miskleunen.
Je kunt vlgs mij niet alles vóór zijn.

Besef ook dat Homey niet benaderd kan worden zonder internet, en zonder Athom cloud (LG kocht 80% Athom).

1 Like

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb dat ‘zwaar hebben’ inderdaad voorbij zien komen icm ‘tegelijk’ in en uitschakelen & daar (voorbarig) conclusies uitgetrokken. Ook omdat ik, zoals jij ook beschrijft, had gelezen dat Homey “het soms even niet doet/onbereikbaar is”, maar er is dus in veel gevallen een oplossing voor.

Het schakelmateriaal is allemaal net nieuw in de woning, dus die vervangen is nu geen optie. Maar dat er fouten/miskopen worden gedaan zal ik me bij neer moeten leggen. Wil het graag in 1x goed doen, misschien ook wel omdat het een nieuw huis is.

We gaan lekker aan de slag met jullie duidelijke info! Bedankt!

1 Like

Ik begon nogal “slecht” met een tas vol Tuya wifi spullen, “uit de aanbieding” :sweat_smile:. Niet dat het slecht spul is, maar dat mijn lampjes via de Tuya servers bediend moeten worden, had ik mij niet gerealiseerd. Da’s gewoon totaal onnodig en privacy gevoelig.

Ik ben dus daarna met Zigbee en apparaten met lokale wifi verder gegaan. Shelly bijv. kĂĄn via de cloud, maar ook puur lokaal.
Ik heb 1 Matter/Thread apparaat.

Zonde dat alle schakelaars en stopcontacten nieuw zijn / al gemonteerd zijn. Daar ligt m.i. een kans voor de installatiebedrijven: “wilt u een klassieke installatie of voorbereiding op een smart home?”

Ik woon in een huurwoning, dus heb niets vervangen. Ik heb deels slimme relais boven de lampen geplaatst, dan kan ik de lampen nog steeds met de schakelaars bedienen.
De dimbare lampen zijn slimme Zigbee lampen, welke ik d.m.v. Zigbee drukknoppen rechtstreeks kan schakelen (heb ze via Zigbee2mqtt gekoppeld, Homey heeft die functie niet, en Homey Zigbee kan instabiel zijn). Ik kan ze ook nog steeds met de schakelaars bedienen, als e.e a. niet werkt, maar dan moet je ze niet bedienen als alles gewoon werkt. Dat kan lastig zijn.

Ik bedien zelden nog schakelaars trouwens, da’s het idee van een slim huis natuurlijk.
Maar ik adviseer je om altijd nog een manier achter de hand te houden om (belangrijke) verlichting en andere zaken altijd handmatig te kunnen bedienen.