VVB smart styrt... ikke så smart

Hei,
Jeg har 2 VVB hjemme som hver kveld slår seg på kvelden 22:00-midnatt) samtidig. Da er jeg fort over 5kw grense for bruk av nettleie.
Har dere tipsen for å ungå dette uten å få kaldvann på morgen?
begge VVBer er styrt med Aeotec heavy duty switch.
takk,
mvh,
Phil.

  1. Varighet: To timers oppvarming hver kjele virker veldig lang. Vannet vil avkjøles i løpet av natten. I den varme årstiden trenger du ikke varme så lenge. Du kan stille inn oppvarmingsvarighet basert på måneden i året eller basert på utetemperaturen
  2. Starttid: Kan du starte (kortere) oppvarming si kl. 04:00?
  3. Kan du forklare hvorfor du har to VVB? Er de koblet sammen eller på forskjellige steder?
  4. Hvis du har solcellepaneler, kan du begynne å forvarme din VVB på dagtid
  1. det var mellom 1-2 timer. jeg har prøvd å sett opp flow med å koble av VVB når energi nærmere seg 5kw men da VVB starter opp ikke igjen og da er det kaldt vann på morningen.
  2. jeg har en flow som en knyttet til sparegris appen i dag.
  3. jeg har 2 VVB pga utleie kjeller fra før (separat 2 kjøkken+baderom). De er ikke koblet sammen.
  4. Jeg har nettopp installert solcellepanneler (9.7kwp). men de er ikke koblet til Homeypro ennå.

Hvorfor slår du ikke bare på en av gangen isteden? Slå på den første på gitt tidspunkt og setter en variabel til Ja, f.eks en variabel som heter “bereder natt”.

Lag en ny automasjon for den andre berederen: Når-Effekt under 10w for bereder 1, Og- bereder natt er ja, Så- Slå på bereder 2 og sett bereder natt til nei.

Dette er jo typisk slik som sparegrisen er god på. Jeg har riktignok bare en VVB, men jeg bruker sparegrisen til å sørge for at jeg ikke går over den magiske 5kwt/t grensa. Det er ingen grunn til å ha faste tidspunkter for VVB. Jeg har Tibber og bruker strømprisen derfra for å velge ut de billigste timene i døgnet. Jeg har på VVB de billigste 14 timene i døgnet. I tillegg sørger jeg for å utsette påslag av VVB dersom neste time er billigere enn nåværende time. Så lenge Homey er enig, er det termostaten i VVB som sørger for å slå VVB på når vannet er kaldt. Så sørger sparegrisen for å slå av VVB (eller andre forbrukere) når man nærmer seg 5kwt/t grensa. Dette har fungert bra i et par vintre nå.