Stopcontact maken voor inbrekers (een alarm doen afgaan bij kortsluiten stroom)

Hallo iedereen, bij ons thuis springen overal lampen aan om inbrekers af te schrikken. Om niet gezien te worden zullen inbrekers waarschijnlijk een stopcontact zoeken om die spanning af te leggen. Vooraan aan de straatkant is bij ons geen enkel stopcontact terug te vinden. Ik had gedacht om een vals stopcontact te maken waarbij enkel de fase (L) is aangesloten in combinatie van een chelly relais, waarbij een alarm wordt ingeschakeld. Ik zit enkel met een probleem als de kant van N en aarding wordt overbrugd zal er niets gebeuren… Iemand ideeën?

Ik zou de L ook niet verbinden.
Sluit de contactdoos aan als als schakelaar van de shelly module.
Dus iedere pool van de contactdoos verbinden met een schakelcontact van de shelly.
En dan 1 van de 2 polen zelf al doorverbinden met de aardpool.

Als de bezoekers nu een kortsluiting proberen te veroorzaken zal de shelly schakelen.

Hebben ze een stekker met beide polen doorverbonden dan schakeld ie
Hebben ze een stekker met een pool doorverbonden met aarde dan zal hij of schakelen of helemaal niets doen (waarna ze vast en zeker de stekker omdraaien en nogmaals proberen, met het gewenste effect)

Vraag me af of dit wel een erg effectieve manier is om inbraak tegen te gaan, danwel vroegtijdig te stoppen…?

Een alarmsysteem lijkt me een stuk effectiever. Duurder, maar vraag me af of jouw oplossing wel zo veel helpt.

Je zou Homey via een UPS (kan bijv ook een passthrough powerbank zijn) kunnen aansluiten en die een (bijv Zigbee) sirene of zwaailicht laten aansturen die een ingebouwde accu hebben.
Evt kun je Homey ook samen met je modem op een echte UPS kunnen aansluiten zodat je ook een melding op je telefoon krijgt.

Maar alles is natuurlijk niet te vergelijken met een gewoon alarmsysteem.

1 Like

Een stekker kun je bij mijn weten toch maar op 1 manier in het stopcontact stoppen? wanneer “de bezoekers” een stekker hebben die Sw1 en Sw1 overbrugd zal niets gebeuren…
Volgens mij kun je de SW van een shelly relais toch niet laten aantrekken zonder 220 of 24V, of heb ik het verkeerd?

Ja Henk, een alarmsysteem met meldkamer is voor mij te duur (abonnementskosten) En omdat er bij ons buiten geen stopcontact terug te vinden is denk ik dat dit wel een ideale manier zou zijn om te misleiden. De spanning afleggen is ook mogelijk als de lampenkap wordt verwijderd en vervolgens via de lamp de stroom af te schakelen…Ik probeer ze enkel af te schrikken zodat ze het hazepad zouden nemen… Ik heb er al voor gezorgd dat er enkele rolluiken zakken bij het duwen op de bel en dat er enkele lampen gaan branden… Ik zal zeker het voorstel van de UPS eens bekijken want ik kende dit niet. (ben autotechnieker), maar dan heb je het nadeel als er plots een stroompanne zou zijn in gans de straat, dat ook het alarm zou afgaan…

Bij mij thuis kan hij op 2 manieren…
image
image
Hier een schetsje van wat ik bedoel:
image

De Shelly heeft dus wel spanning (maar die mag binnen zitten.
De schakeling van de shelly is gewoon een contact

Ik ben meer aanhanger van de andere theorie:
Laat ze denken dat je thuisbent. Dus of ik nu wegben of niet: alle lampen gaan lux gestuurd aan en uit.

Als ze al in je tuin staan hebben ze al besloten dat je een potentiele “klant” bent.
Gaan de lampen aan als je op de bel drukt dan is dat een mooi bevestiging: onze klant is dus niet thuis…

1 Like

Ja, ik vraag me af of elke inbreker eerst buiten op zoek gaat naar een stopcontact. Handig bedacht, maar bij ons deden zedat destijds ook niet.

Met een UPS gaat er niks af als er stroom uitvalt. Dan moet er ook nog eerst een deur of raamcontact afgaan bijv. Die heb je wel al toch, hoop ik?

Bovendien: als er via dat stopcontact kortsluiting gemaakt wordt, hoeft niet per se je hele huis stroomloos te zijn. Normaal gesproken alleen die aardlek en evt de groepenschakelaar.
Andere groepen kunnen het gewoon blijven doen wellichr.

:grinning: ja ik hoop het dat ze op zoek zullen gaan… :innocent: het is wel een plaats waar niet veel gezocht zal moeten worden. Het is 1 van de zovele strategieën die gebruikt wordt om cameras, goedkope alarm systemen uit te schakelen (zoals hier). Tuurlijk heb ik raam en deursensoren geplaatst. maar dan zijn ze al binnen. Het is en blijft een moeilijk gegeven, we zouden eens een opleiding kunnen gebruiken door enkele inbrekers dat zou erg handig zijn!

Ja daar zit ook waarheid in, zal ik zeker meenemen! Men zou moeten voorkomen dat op de bel wordt gedrukt, want als men de deur niet open doet…dan weten ze ook dat er niemand thuis is. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt als ikzelf ergens aanbelde dat de deur niet werd open gedaan als iemand wel thuis was. Ofwel was die persoon buiten, ofwel niet thuis…

1 Like

Da’s dus het verschil tussen België en Nederland :grin:
In België kan hij maar op één manier…

Ik snap wat je wil doen, maar toch… je moet écht wel geluk hebben dat de bezoekers jouw ene stopcontact uitkiezen om een kortsluiting te maken. Zet je er een pijl met LED’s naast om ze de weg te wijzen? :laughing:

1 Like

Er zou er maar 1tje beschikbaar zijn vooraan, en toch ja, zeker in het zicht…!! :sweat_smile:
Acheteraan heb ik er ook, maar dan zijn ze al het hekken voorbij

Waarom maak je een 220v dummy aansluiting?
Ik zou een dummy aansluiting maken met een 3-5V aansluiting, de inbrekers willen alleen kortsluiting maken, waarom zou je dan 220v gebruiken…

Ik zou een arduino gebruiken waarbij 2 pins verbonden worden, dan zou je een LED kunnen inbouwen om een “vonk” te simuleren. tegelijk word een bericht naar Homey gestuurd (misschien via homeyduino)

qua stroom zou ik USB gebruiken

Kun je niet gewoon een Aqara vibratiesensor gebruiken? Als iemand klepje open maakt van stekkercontact vangt de trilsensor dat wel op denk ik? Zeker als iemand er een stekker in doet.

Dus gewoon een leeg contact met daarin vibratiesensor…?

Dit zou inderdaad de gemakkelijkste oplossing zijn… Het enige probleem is als onze kinderen het klepje zouden openen, het alarm direct zou afgaan.

Ben ik nou de enige die dit een hele vreemde manier van inbraakpreventie vindt? :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl:

12 Likes

Das waar… maar zijn jullie dan ook niet thuis? Of herkent Homey niet dat de kinderen thuis zijn?

@Henk_Renting Zou ook niet mijn manier zijn :sweat_smile:

Als er een stroompje gaat lopen van af die fase (L) schakeld een eventueel aanwezige aardlek schakelaar die er voor zit uit .
Omdat de stroomkring niet in evenwicht is , geen retour via de nul.

1 Like

Ik heb alle buiten WCD’s geschakeld, er staat alleen spanning op als ik dat wil, bovendien op een eigen groep zodat zelfs bij kortsluiting alles blijft branden

2 Likes

Ook op een eigen aardlekschakelaar (of met een aardlekautomaat)?

1 Like