Stopcontact maken voor inbrekers (een alarm doen afgaan bij kortsluiten stroom)

metoo.

als inbreker ben je toch wel zo geschoold dat je begrijpt dat je door kortsluiting te maken je slechts één groepje van een verdeler uitschakelt? en de rest van het huis ongetwijfeld degelijker voorzien is van stroom…

ik heb geleerd dat inbrekers in de meeste gevallen gelegenheidsdieven zijn. wat helpt is inderdaad afschrikken en vertragen.

ik wil bijvoorbeeld beweging van m’n voordeurcamera de tuinlampen feller laten branden. Dan heeft iedereen meteen in de gaten dat er iets gebeurt. Je zou ook een infrarood detectortje daarvoor kunnen gebruiken en inderdaad binnen ook nog automatisch wat licht aanzetten. Dan is het ook niet erg als je kinderen dat es een keer triggeren.

Elke groep is bij mij een aardlek automaat

1 Like

in belgie is de “shuko met aardpin” gebruikelijk. kijk maar es naar die stekker van je, daar past aan één kant een ca 5mm dikke pen in. In nederland gebruiken we “shuko met randaarde” .

lang leve de standaardisatie. kúnnen ze in brussel es wat nuttigs doen, nee hoor, doen ze niet.

hoewel, ooit waren er in europa wel 20 verschillende netstekkers en nog meer verschillende telefoonstekkers.

@janklamer Er is ook wel een standaard, alleen jammer dat er zoveel van zijn. :grinning:

1 Like

!? Dan heeft jouw installatie een fortuin gekost!?

Belgische stekkers passen in Nederlandse stopcontacten maar niet omgekeerd.
Da’s onversneden protectionisme :grinning_face_with_smiling_eyes:

Aardlekautomaten zijn niet superduur hoor, het verschil in prijs tussen een installatieautomaat en een aardlekautomaat is een paar tientjes. Dat kun je dan weer gedeeltelijk wegstrepen tegen het feit dat je geen aardlekschakelaars nodig hebt.

OK, beetje off topic,
maar in België zijn is een aardlekschakelaar verplicht (30A @ +/-€45) en heeft elke kring een automaat (20A @ +/-€10). Aardlekautomaten worden hier, voor zover ik dat weet, hier weinig toegepast.
Interessant om weten.

Ik snap de bedoelingen en handige oplossingen, maar met stroom ga je gewoon niet knoeien of prutsen. Dit kan zeer gevaarlijke situaties opleveren.

Als een inbreker niet geheel ongevaarlijke, moeite wil doen om een inbraak zo te plannen, dan moet je je afvragen waarom de inbreker deze risico’s wil nemen.
Dan is de te verwachten buit toch wel heel attractief.

Ik zou dan eerder nadenken om een inbraakmeldysteem te plaatsen.
Deze werkt ook bij stroomuitval, zonder UPS en als er een SIM kaart in zit, ook zonder vast internet.
Want als alle stroom uitvalt, heb je ook geen melding.
Kan ook zonder meldkamer abonnement, dus direct naar je telefoon.
Ook de omgeving wordt door de akoestische of optische signalen geattendeerd dat er een mogelijk inbraak plaatsvind.
En je kan er zeker van zijn, dat de schade minder groot is doordat een inbreker snel het pand weer zal verlaten omdat deze al is gedetecteerd.

Domotica systemen zijn helaas niet geschikt als betrouwbaar inbraakmeldsysteem.

Het liefst natuurlijk een semiprofessioneel alarm en geen bouwmarkt ding welke na een jaar alweer ongebruikt in het huis hangt omdat “het alleen maar afgaat als het niet moet”.

3 Likes