Somfy Glydea RTS aansluiten op Homey Pro

Misschien zie ik een bestaand topic over het hoofd op het forum.

Al een tijdje probeer ik binnengordijnen van Somfy (type Glydea RTS) aan te sturen met de Homey Pro (2023). Waar dat met andere apparaten prima gaat, lukt het mij niet met de gordijnen. Heb van alles geprobeerd, maar kom er niet uit. De Homey Pro is nieuw voor mij, dus zie misschien iets eenvoudigs over het hoofd. Heeft iemand hier ervaring mee?

  1. Klopt het dat de Homey Pro deze gordijnen rechtstreeks kan aansturen, of moet er een Tahoma box tussen?
  2. Hoe koppel je de gordijnen dan?

Homey Pro kan RTS-apparaten rechtstreeks bedienen met de Somfy RTS-app. Je moet Homey aan de gordijnen toevoegen op dezelfde manier als je een andere afstandsbediening toevoegt met de optie Homey apparaat toevoegen.
Een probleem daarbij is het bereik, waardoor Homey misschien te ver weg is.

U kunt een van de Somfy-gateways gebruiken als het bereik een probleem is en vervolgens de Somfy Tahoma & Connexoon-app gebruiken.

3 Likes

Bedankt voor je snelle reactie. Met de Somfy RTS-app kan ik helaas alleen kiezen tussen RTS Schakelaar en Somfy Zonwering, geen gordijnen.

Heb je de “Somfy Zonwering” geprobeerd?
Als dat niet werkt, moet je contact opnemen met Athom om de gordijnen toe te voegen aan de RTS-app.
Of je kunt een Somfy Tahoma, Connexoon of Connectvity Kit kopen en mijn app gebruiken.
Merk op dat Tahoma en Connexoon lokale controle toestaan, zodat Homey daar direct mee kan communiceren.

@Adrian_Rockall Is het met jouw app ook mogelijk om rechtstreeks van Homey te communiceren met de gordijnen, of moet er dan alsnog een apparaat tussen, zoals een Tahoma Switch?

Je hebt nog steeds een Tahoma-, Connexoon- of Connectivity-kit nodig.

@Adrian_Rockall Omdat ik geen Tahoma, Connexoon of Connectivity Kit heb, heb ik het opgelost met ‘Somfy zonwering’ van Somfy RTS. Inmiddels werkt het. Bedankt voor het meedenken.

Wel hoop ik dat Somfy haar app nog eens gaat vernieuwen. Voor 400 euro is het namelijk best een houtje-touwtje oplossing. Gordijnen bewegen horizontaal, de zonwering in de app verticaal, Maar goed, het werkt :slight_smile:

1 Like