Smart verwarming (vloerverwarming en radiators)

Hoi Ernst,

Ik hoop dat die Neo dan ook vanuit de Plugwise app hetzelfde wordt behandeld. Die plugs worden overigens op Marktplaats veel aangeboden.

Kind regards, met vriendelijke groet,

Rob Vos | Business Consultant

[mod break: privé informatie verwijderd]

Ze zijn slecht leverbaar. Ik zie op MP de circles. Dat lijkt mij wat anders.

Ik heb vorig jaar een Tado set met 6 knoppen geplaatst. Ik heb daarbij mijn verdeler naar de vloerverwarmingspomp afgesloten met een electrische Danfoss afsluiter. Is niet moeilijk aan te sluiten.

Die dien je wel bedraad aan te sluiten van thermostaat naar verdeler.

Ik heb een houthaard. Als ik die aan heb wil ik niet wegzweten omdat de VV ook nog eens staat te verwarmen omdat ik warmtevraag heb op een van de slaapkamers.

Meerdere installateurs hebben mij geadviseerd dat de VV pomp het beste blijft werken als die constant blijft draaien. Zij zagen regelmatig problemen met geschakelde pompen.

Succes!

Ps. Zorg er wel. Voor dat je dan tenminste 1 element niet afsluit met een slimme knop of themostatische knop zodat je flow houd in je systeem.

Anders verbrand de ketel. Of heb je kans op.

1 Like

Dit is een goeie!!! Dus van de 6 groepen die ik heb in ieder geval 1 altijd open houden. Goeie tip!

Ik bedoel 1 radiator. Niet af (laten) sluiten door een slimme knop of thermostaatknop. De VV groepen op je VV verdeler laten staan zoals opgeleverd door installateur (bij mij staat alles helemaal open).

Anders moet je nog een (overflow) klep monteren in je systeem.

Bij mij staan bv die in de hal op de 1e etage, en in de badkamer altijd open.

1 Like

Hallo Eric,

Jou bericht van vorig jaar sprak mij zeer aan. Zeker gezien je de etwist van remeha nog steeds op het systeem mee gebruikt. Graag had ik meer info over welke knoppen en apparaten je allemaal in gebruik hebt van plugwise en of je nog steeds zo tevreden bent. Gr Onno

Hoi Onno,
Jazeker, ik ben nog steeds heel tevreden. Begin oktober het systeem weer opgestart (door op de virtuele knop ‘verwarming’ te drukken, zie verderop).
Mijn ingrediënten zijn:
Adam (uiteraard);
Op de twee groepen met elk drie kranen voor de vloerverwarming: tweemaal Koen3;
Op alle radiatoren in de kamers een Tom.
Als thermostaat in de woonkamer een Lisa, in de woonkeuken de bestaande Remeha ISense. In de slaapkamers gebruikte ik eerst de ingebouwde thermostaat van de Toms maar dat bleek niet betrouwbaar genoeg, de warmte van de radiator zorgde voor een heel grillig warmteverloop. Nu hebben we in de werkkamers een Lisa en in de slaapkamers een Jip.
Voor de aansturing gebruik ik alleen flows van Homey, de temperatuur in de Remeha staat standaard op 16 graden en wordt elke dag om middernacht weer op 16 graden gezet.
Zo ziet mijn homescherm eruit:

Voor alle (typen) kamers is een dag- en een nacht-/afwezig temperatuur ingesteld als logica-parameter, die op gezette tijden worden geactiveerd. Verder heb ik voor elke kamer ook een comfort-temperatuur ingesteld, met een virtuele knop. Die kunnen we aanzetten op het dashboard, maar gaat ook automatisch aan en uit. Bijvoorbeeld in mijn werkkamer op werktijden 21 ipv 17 graden, tenzij ik niet thuis ben. Of in onze slaapkamer even naar 19 ipv 17 graden rond de tijd dat wij naar bed gaan.

En die knop ‘verwarming’ zet het hele systeem met automatische temperatuurstanden aan of uit, maar dan is de comfortstand nog steeds handmatig aan te zetten (en gaat om middernacht automatisch weer uit).

Volgens mij maken we zo optimaal gebruik van de mogelijkheden. En gebruiken we alleen gas waar het nodig is, en dat is zeker nu wel belangrijk.

Is dit een beetje een antwoord op je vraag?
Groet, Eric

2 Likes

Onwijs bedankt voor je uitgebreide reactie Eric!

Hier heb ik zeker wat aan! Heel fijn om te zien lezen en horen dat het zo goed werkt. Ik overweeg dan ook om eindelijk de stap te zetten.

Ik zie dat jij heel netjes jip en lisa van plugwise gebruikt als temperatuur voelers, ik was erg benieuwd of er ook mensen gebruik maken van ‘goedkopere’ temperatuur voelers zoals bijvoorbeeld van aqara, of andere sensoren via homey icm plugwise, om de temperatuur aan te passen.
Verder ben ik benieuwd of je er ook echt geld mee bespaard wordt en de ketel modulerend blijft werken en niet steeds 100% aan of uit gaat, dat zou namelijk weer extra kosten met zich meebrengen.

Nogmaals dank voor de reactie!:pray:t2:

Tja, hoeveel ik ermee bespaar kan ik nog niet echt zeggen na twee jaar. Het comfort is in elk geval een enorm pluspunt. Precies op tijd voor thuiswerken.
En ja, de ketel moduleert keurig naar gelang de warmtevraag.

Ik vond de Lisa’s inderdaad aan de prijs. Daarom was ik blij met de Jip. Piepklein en werkt goed. Geen aanleiding om te gaan schipperen in het systeem wat mij betreft.

1 Like

Ik gebruik sinds kort twee Aqara temperatuurvoelers om verwarming te schakelen (vloerverw resp handdoekenradiator) en mijn eerste ervaringen leren dat de voelers veel te traag reageren om nuttig te zijn.