Smart presence

1 Like

E.e.a. volgens aanwijzingen uitgevoerd. Gaat goed, maar … !
Nadat ik beide telefoons (echtgenote en mijzelf) heb afgemeld (wifi uit) krijg ik bericht dat wij afwezig zijn en er niemand meer thuis is (o.k.). Daarna schakel ik de wifi weer in en krijg bericht dat wij beiden weer aanwezig zijn en er dus iemand thuis is (ook o.k.). Maar, zodra ik mijn tablet (ook android) open krijg ik de melding dat ik (alleen ik) enkele seconden geleden weggegaan ben (?). Ik heb van alles geprobeerd, maar krijg de fout niet boven water. Suggesties ?
Inmiddels ontdekt - nadat ik mij weer aanwezig heb gemeld - dat ik bij het openen van mijn tablet vervolgens steeds de mededeling krijg dat ik “ben weggegaan”. Misschien vanwege gebruik van de voor een smartphone bedoelde app ?

op je laptop onder Instellingen - Locatie - Gebruik Thuis , uitschakelen?

Misschien een domme vraag, maar waar voeg je de IP-adressen van de telefoons toe?

Just add a device and select smart presence as app.

1 Like

In je getoonde scherm voeg je een apparaat toe (bijv. tel Jan). Er komt dan een tegel van Smartpresence Jan. Wanneer je die tegel ingedrukt houdt kun je via het tandwieltje rechts boven in het ip-adres van de telefoon van Jan invullen.

2 Likes

@Jordi_Visbeen
In de Homey app ga je naar het stukje “apparaten”.
Daar druk je op de + rechtsboven in om een apparaat toe te voegen.
Vervolgens selecteer je Smart Presence, en klik je op toevoegen.
In het scherm wat verschijnt geef je een naam op, bijvoorbeeld Jan. En het IP adres wat de device heeft; 192.168..*
Thats it. Je kan daarna nog het e.e.a. fine tune als je de tegel langer ingedrukt houd en naar geavanceerde instellingen gaat.

Let wel! Geef de telefoons die je gaat gebruiken met Smart Presence een vast IP adres.

Tja lezen is een vak, zie dat Hsmi ook al een uitleg gegeven heeft :smiley: Maargoed, dan heb je het twee keer :smiley:

Succes!

1 Like

Bedankt voor jullie uitleg, het is inmiddels gelukt. Ik zat even niet op het spoor van dat je iemand als apparaat toevoegt :grin:

1 Like

Peter, ik kom er met deze aanwijzingen niet uit. Smart Presence heeft een hele rij kaartjes met label, die ik niet kan invullen. In Smart Presence heb ik mijzelf en mijn echtgenote gedefinieerd en die kan ik gebruiken om aan te geven dat een gebruiker weg gaat of thuiskomt. Maar aangeven dat er niemand meer thuis is (de laatste gaat weg) of iemand thuiskomt (de eerste komt binnen) lukt mij niet . Je schrijft gebruik je eigen kaartje, maar waar maak ik die aan ? In en andere app, zo ja welke ? En kom ik dan bij Smart Presence in beeld ? Ik maak tot nu toe geen gebruik van zones.

Beste Herman,

Met de gebruikerskaartjes die je hebt aangemaakt kun je de aanwezigheid in homey vaststellen. In de als kolom gebruik je jou kaartje herman kwam thuis en in de dan kolom pak je kaartje van de aanwezigheid in homey met markeer als thuis, herman. Voor het vertrekken doe je dit ook. Nu is de aanwezigheid binnen homey geregeld.
Voor de eerste komt thuis kun je nu de kaartjes van de aanwezigheid voor homey gebruiken:

Hoop dat je er zo uitkomt.

Helaas, ik ben er nog niet. Alles werkt, (ook Better Logic en het sturen van pushberichten). Alleen laat Niemand Thuis of Iemand thuis mij in de steek. Ik heb bij Niemand Thuis onder “When” “de laatste persoon ging weg” en bij Iemand thuis "de eerste persoon kwam thuis ".
Bij beiden een mobiel bericht bij “Then”.
Overigens ontbreekt bij mij onder Systeem “Aanwezigheid”, wel staat er “Lokatie” (met een ander icoontje). Gebruik je soms een andere app en zo ja welke dan ? (“Lokatie en Aanwezigheid” is meer over geofence).

Je zit volgens mij bij instellingen te kijken. Mijn screenshots zijn uit de floweditor wanneer je op nieuw kaartje klikt in de ‘Als’ sectie.

Zo regel je de aanwezigheid binnen homey met een flow. Ik gebruik ipv smart presence beacons. Deze is voor de hond:

En hier een voorbeeld flow met de eerste die binnenkomt

De items die @Peter_de_Vos laat zien zijn van de standaard aanwezigheid detectie, niet van smart precense. Wil je het daarmee doen dan moet je sp wel via een flow koppelen aan deze detectie.

Dus eerst smartphone toevoegen als device. Dan flow maken als smartphone er is dan gebruiker als thuis markeren. En als smartphone er niet meer is dan als afwezig markeren.

Je kunt ook alleen met sp werken maar dan moet je wel de andere kaartjes pakken.

Klopt. Had ik ook gezegd. Dit is wel het beste. Stap je over op een andere manier voor afwezigheid, hoef je alleen deze flows aan te passen

1 Like

@Peter_Van_Hees bedankt voor je uitleg, eindelijk werkt bij ons het aanwezig/afwezig ook goed :grinning:

1 Like

ure welcome :blush:

Zeer waarschijnlijk hebben alle telefoons een nieuw ip adres gekregen. Heb je voor al die nieuwe adressen gezorgd dat het ip adres “fixed” is en dat nieuwe adres in Homey gezet?

1 Like

Doet dat ding misschien iets met NAT?

Ik verwijder mijn bericht. Ineens werkt het :face_with_head_bandage::relaxed::man_facepalming::+1:

1 Like