Ik wil graag een Shelly 1 gen 4 bestellen.
De keuze gen4 is er omdat ik graag deze in het zigbee netwerk wil integreren of desnoods via Matter (zou het eerste apparaat via matter zijn)
Maar zie deze niet staan bij de app Shelly.
Iemand ervaring met deze versie op de homey Pro ??
Het is toch zo dat we met de Shelly 1 de schakelaar als de uitgang kunnen sturen in homey.
Ik heb een mini 1 gen 4, maar is nog niet te koppelen aan homey.
De dimmer gen 3 doet het wel fantastisch!
Inmiddels 2 stuks in werking. Eerst een vaste zigbee router maken daarna kan je met gen4 het netwerk vergroten/versterken.
Dezelfde gen4 heb ik vua shelly app met wifi gekoppeld. Daarna naar homey. Hiermee alles inzichtelijk.
Dat mis ik bij de standaard zigbee apparaat.
.
Bij mij zijn alle shellys rond de 50 graden. Niet in eco mode. Is dat oke? Ook de niet gen4
Dit herken ik van mijn Shelly switches/relays. Is inderdaad gebruikelijk. Dit is wat Shelly er zelf over zegt:
2 Likes
Hoi allemaal,
Werkt een Shelly 1 Gen 4 ( Generatie 4 … via ZIGBEE ) nu op een Homey-Pro of niet ?
Graag wil ik deze inzetten maar echt graag een ZIGBEE koppeling ( Matter … ) en niet een WIFI gekoppelde toestand. Zigbee daar ik op de plaats waar ik die wil inzetten een minder goed WIFI bereik heb en mijn ZIGBEE verbonden toestellen daar voorlopig allemaal goed werken.
Dank
Het is een “gewoon” relais, dus werkt het zonder Shelly app als generiek Homey zigbee apparaat.
Wat bedoel je nu met Matter tussen haakjes?
ik heb hier ook een gen4 liggen die werkt prima op zigbee ik had hetzelfde probleem geen goede wifi wel goede zigbee.
dus via zigbee werkt gewoon de gen4 prima, MAAR als je een addon pakt (waarvoor ik hem wou gebruiken) dan kan hij de data van de addon niet door sturen helaas.
contact gehad met de app ontwikkelaar en die gaf aan:
Hallo Jan,
Bedankt voor je bericht. Helaas wordt de AddOn via het zigbee protocol nog niet ondersteund in onze Shelly Homey App, omdat het nog niet mogelijk bij Shelly zelf. Wij zijn afhankelijk van Shelly, omdat wij, een apart bedrijf, niet direct verbonden zijn met Shelly. We zullen moeten wachten of dit geĂŻmplementeerd gaat worden. Helaas kunnen we je op dit moment niet verder helpen.
Met vriendelijke groet,
dus om je vraag te beandwoorden de shelly 1pm Gen4 werkt via zigbee in de Homey pro is mijn ervaring.
Dank voor de feedback ivm het goed functioneren met ZIGBEE. Ook al werkt het ( nog ) niet binnen de Shelly App van Homey zelf maar wel als een “gewoon” relais als generiek Homey zigbee apparaat ( zoals verteld door Peter-Kawa ).
Hey Peter : Ik had geschreven : een ZIGBEE koppeling ( Matter … ) ==> Jij vroeg waarom Matter tussen haakjes?
Wel… Misschien onervarenheid, misschien begrijp ik Matter ( ik hoop nog … ) niet goed en/of hoe of wat dit extra kan bieden. Zelf gebruik ik nu enkele WIFI gekoppelde elementen binnen Homey, enkele Z-wave elementen maar ook verschillende ZIGBEE verbonden elementen.
Wanneer het werkt met ZIGBEE is dat voldoende voor mij.
Maar MATTER … : daar kan ik veel over lezen, daar is nogal wat om te doen maar wat dit dan juist extra is, wat dit meer of anders kan bieden dan wat ik nu heb via Z-wave of Zigbee is voor mij een beetje onduidelijk. Binnen mijn weten heb ik tot nu toe geen Matter verbonden elementen gekoppeld op mijn Homey-Pro. Kan je me verwijzen naar een ander onderwerp waarbinnen Matter eens duidelijk/goed uitgelegd staat? Dank bij voorbaat.
Succes verder. Walter
Hoi daar,
Ik heb enkele extra Shelly 1 GEN-4 modules in gebruik, momenteel zijn de modules gekoppeld via WIFI. Ze werken binnen Homey. UITGANG kan ik AAN/UIT zetten.
Binnen de Shelly module “SETTINGS“ kan ik bij Input/Output-settings de INGANG loskoppelen van de UITGANG.
Dat werkt op zich prima. Indien ik de ingang nu bedien, gaat de uitgang niet volgen.
De uitgang kan ik verder prima AAN of UIT zetten vanuit Homey.
Doch die ( losgekoppelde ) ingang van de Shelly Module geeft geen ACTIE mogelijkheid binnen Homey. Hier bedoel ik dat wanneer ik die ( losgekoppelde ) ingang "ACTIVEER” ( Drukknop of eventueel zelfs een schakelaar die ik kan omschakelen ) ik niets merk binnen Homey. Daarom kan ik die ingang niet apart gebruiken om IETS te starten, om daar bijvoorbeeld iets anders mee te doen.
Nochtans was DAT net mijn doel een beetje…
Heeft er iemand ervaring hiermee ? Kan ik dit misschien toch nog ergens laten werken.
Misschien een andere manier van werken die dit vooralsnog mogelijk maakt ?
Dank voor HINTS/TIPS. Groetjes Walter