Shelly gen4 ervaringen

Hoi daar,

Dank voor je info.
Ik gebruik mijn Homey als centrale controller en probeer daarmee alles te doen. Buiten dat ik de Shelly-app zelf mogelijks gebruik om een module toe te voegen oid, doe ik binnen die app hier bij mij niet dadelijk iets speciaals. Tevens ga ik naar die modules via mijn Web-browser wat ik persoonlijk verkies ( als ze LAN/Wifi gekoppeld zijn ) . Ik heb verschillende Shelly modules in gebruik (ook van die kWh meters via Spoelen) en daarbij zijn er oudere maar ook Gen4. Bij mij zitten er momenteel geen achter een drukknop of schakelaar. Gewoon ter test of in mijn ( enorm grote … ) zekeringkast.

Momenteel heb ik die eigenlijk gekoppeld, beetje raar eigenlijk maar toch,… :face_with_peeking_eye: , … als koppeling tussen mijn Homey-Pro en mijn ouder bestaande Domotica-systeem, mijn PHC Domotica systeem ( PEHA ) waarmee mijn woning is uitgerust ( door mezelf ) van bij de bouw in 2000.
Dit systeem was toen zeer modern en ik ben er nog steeds zeer blij mee maar, dat werkt uiteraard volgens technologie van net voor 2000. Er is een mogelijkheid via nogal wat omwegen om dit op een of andere manier te koppelen via een extra adapter , op LAN maar dat is zeer omslachtig, dan moet ik ook ALLES om-programmeren en die weg wil ik niet ( meer ) gaan. Daar ik dit PEHA systeem zelf toch wel redelijk goed ken en onder controle heb, en ik nog wat extra ( voor de zekerheid… ) modules heb, en ook nog wat vrije poorten, heb ik dus verschillende UITGANGEN van mijn PEHA systeem over en ook nog vele INGANGEN.

Wat heb ik nu gedaan … ( niet verder vertellen he :face_with_peeking_eye: :shushing_face: ) is gewoon verschillende Shelly modules netjes op een DIN-rail gemonteerd in van die 3-D geprinte houdertjes voor die modules op DIN-rail en die Shelly modules gebruik ik nu als … INTERFACE. Enkele Shelly Relais-uitgangen gaan naar mijn PEHA INGANGEN en omgekeerd, enkele PEHA-UITGANGEN gaan naar de Schakelaar/Drukknop ingang van een Shelly module.

Gezien ik op mijn PEHA systeem een ALLES-UIT knop heb, kan ik nu dus ook alle andere dingen die ik wil ( lampen maar ook mijn TV en Stereo enz… ) die gekoppeld zijn met mijn HOMEY, nu hiermee bedienen. Dit is maar een voorbeeld maar er zijn nog dingen van mijn ouder PEHA systeem die ik vroeger enkel kon bedienen via een drukknop ergens in huis maar nu dus ook vanop mijn GSM via mijn Homey-app ( garagepoort, fietsstalling-rolluik, schuifpoort … )

Ik weet, dit is misschien niet echt fraai maar, het laat me toe mijn ouder PEHA systeem gewoon operationeel te laten en te houden en gewoon enkele dingen die ik aan mekaar wil doorgeven, kan ik dan gemakkelijk bij programmeren in het PEHA gebeuren en in mijn HOMEY.

Welnu, gezien die Shelly modules eigenlijk gewoon een doorgeef-luik zijn, had ik voordien de bedoeling gehad om alles mooi met ZIGBEE te doen.

Doch toen had ik die Zigbee problemen om dat aan het werk te krijgen maar ook, een tegenvaller in eerste instantie want, ik had gerekend op die mogelijkheid binnen Shelly om die INGANG en de UITGANG van die Shelly module APART te kunnen houden en sturen want dat kan je op de Shelly module als ze via WIFI werkt. Maar volgens wat ik kon uitvinden, ENKEL als die Shelly module op WIFI werkt en dus niet als ze op Zigbee werkt. Tenminste dat had ik toch zo teruggevonden maar ondertussen ook al weer maanden terug. Gevolg : ik moest meer Shelly modules inzetten dan oorspronkelijk mijn bedoeling was. Niet zo heel erg maar ja.

Moest jij weten dat ik nu, als ik die Shelly-GEN4 module gebruik op ZIGBEE en ik daar TOCH die uitgang en ingang kan loskoppelen van mekaar, laat het me dan weten aub.

Dan heb ik nog een vraag en dat is je laatste voorstel ivm de Shelly APP.

Ik kan DIT zien binnen de Shelly App mogelijkheden.
Ik gebruik die naar wat ik denk, de officiele Shelly App binnen mijn Homey. Maar jij spreekt over Shelly Control App . Mogelijks heb ik iets niet begrepen of staat hiervoor in dit onderwerp daarover meer maar ik heb geen zin om alles te lezen… Kan je me hier nog even op weg zetten.

Met dank bij voorbaat.

MVG Walter

Een interessant verhaal met historie :grinning_face:.

Er zijn op dit moment twee officiële Shelly-apps:

The tweede is nog in bèta maar wordt al het goed is binnenkort algemeen beschikbaar gemaakt. Daarom zie je hem nog niet via een reguliere zoekactie in de app store (en heb je de directe link nodig).

Het bèta-karakter heeft vooral te maken met dat de ontwikkelaar nog bezig is ondersteuning toe te voegen voor Shelly-modellen. Hierbij terugwerkend van Gen4- naar Gen2-modellen (Gen1 wordt niet ondersteund).

Er is ook een apart topic op dit forum over de Shelly Control app: [APP] Shelly Control - Smart home automation is that easy!.