Shelly Cloud onbereikbaar voor Homey Bridge


Heb sinds een paar weken deze meldingen. Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Herinstalleren van Shelly app heeft geen effect.
Grt André

Ik heb een Homey Pro en heel soms heb ik bij mijn Shelly schakelaar ook een rood uitroepteken.
Resetten van de app op mijn Homey Pro kan ik dan proberen maar meestal helpt dat niet.
Het resetten van de router zorgt er voor dat hij weer verbinding krijgt via WiFi.
Of resetten van de app misschien ook helpt bij een bridge weet ik niet.
Ik heb geen Bridge.

Heb zelf beide, met de Pro herken ik jouw manier van resetten. De melding die ik hier plaats is afkomstig van mn Bridge …is beta, zou wel fijn zijn als ik dit gefixt krijg😉

En heb je hier ook al gekeken?
https://community.homey.app/t/app-pro-cloud-shelly/765

Heb je die problemen alleen vanuit Homey of ook vanuit de Shelly app (dus van Shelly zelf)?

Ik had sinds de aanschaf van een nieuwe WiFi mesh set (Asus XT8) ook problemen. Schijnen meer problemen te zijn met CoIoT (CoAP) die Shelly gebruikt icm bepaalde WiFi netwerken.
Heb ik in de webinterface(!) van de Shelly’s uitgezet onder Advanced Developer settings en in de Homey Shelly app config.

Tot op heden geen problemen meer…
(ik heb trouwens wel een Homey Pro)

De oplossing staat hier. [APP][Pro&Cloud] Shelly - #2677 by Phuturist

Dit duidt dus op netwerk problemen. Als de Shellies wel bereikbaar zijn via de officiële app is het een issue met de netwerk stack van Homey waar ik weinig aan kan doen. Een app restart op homey of het herstarten van Homey zelf kan dan ook helpen.

Dat valt wel mee sinds de switch naar unicast CoAP. Als het niet voor je werkt zal het eerder een misconfiguratie in het netwerk zijn. Homey die bijvoorbeeld op een ander vlan zit of dat de CoAP instelling in de Shellies nog verwijzen naar een het oude IP adres van Homey. De oplossing die je voorstelt zorgt er voor dat status updates tot wel 60 seconden later binnen kunnen komen en is dus verre van ideaal.

In de Shelly app werken alle channels van de Shelly 4PM prima …(gelukkig maar, dat is nu m’n backup). Deze Homey Bridge gebruik ik in een loods, in mn woning heb ik ook een Homey Pro…daar werkt Shelly probleemloos.

Dank …en excuus voor het verkeerd plaatsen :wink:

Volgens Homey gebruik ik ondertussen versie 3.9.3 van de Shelly app. Heb alles in Homey verwijderd, ook de app en vervolgens opnieuw gekoppeld. Als ik in Shelly app ‘schakel’ zie je de Homey app wel veranderen, maar met uitroepteken. Vanuit Homey is schakelen niet mogelijk.
image

@Andre_van_den_Bosch @Henk_Renting wat is de firmware versie van jullie Shelly Pro 4PM?

image
Heb meerdere 4PM’s allen met de laatste firmware …voor zover ik dat kan zien :wink:
Heb de 4PM’s ook eens verwijderd uit Shelly cloud en opnieuw gekoppeld…ook dat is niet gelukt.
Zijn er nog meer dingen dit ik kan checken?

Ik heb een wijziging gedaan in de volgende release die mogelijk het probleem verhelpt. Je zou deze nu al kunnen testen door de test versie op jouw Homey te installeren om te kijken of dit het probleem verhelpt.

1 Like

Dank! …heb de app geupdate. Eerste indruk (ben nu niet op locatie) is goed, geen foutmeldingen meer. Zie echter in de Shelly app geen statuswijziging, maar in Homey wel stroomverbruik…dat lijkt me een goed teken :wink:
Vanavond kijk ik verder!!

Nogmaals dank…dit is de oplossing! Alles werkt weer naar behoren.

Sorry voor de late reactie; de hond werd deze eek geopereerd en dat ging effe voor… :slight_smile:

Ik heb geen Shelly 4 PM’s, maar 1x Shelly Dimmer, 1x Shelly Dimmer 2 en 2x Shelly 2.5.

Ik heb ook een ander probleem dan hierboven vernoed ik. Wilde alleen aangeven in mijn voorgaande post dat het wellicht zinvol is te kijken wat de Android iOS Shelly app doet, om zo te bepalen of het aan Homey/Homey App of aan de Shelly’s zelf lag.

Mijn problemen zijn helaas ook weer terug.
Om de haverklap verliezen de Shelly’s verbinding met WiFi; dus ook zowel met Homey als met de Shelly Android app. En na de laatste update van de Android app verschijnt 1 van de channels van één Shelly 2.5 steeds in een andere ruimte dan ik hem in heb gezet. Terugzetten helpt niet. Na een herstart van de app is ie weer terug in een andere ruimte. Er gebeuren hier rare dingen de laatste tijd… :slight_smile:

De Shelly’s zaten in hetzelfde VLAN als Homey en zelfs het “fixen” van de Shelly’s aan het accesspoint waar ook Homey op zit (zodat de Shelly’s niet over de mesh hoeven te communiceren) hielp niet. IP van Homey is nooit gewijzigd.

Ik heb nu CoAP(CoIoT) weer aangezet en de Shelly’s eens op de wifi van mijn Fritzbox gezet. Effe kijken hoe dat gaat.
Overigens heb ik geen enkel negatief iets kunnen ontdekken als ik CoIoT uitzet. Updates komen steeds meteen door. VOor zolang de Shelly’s verbinding houden dus. :-/

@moderators: Mijn probleem is duidelijk geen Homey probleem en hoort mss ook niet meer thuis in dit topic. @Phuturist had me alleen vragen gesteld waarop ik bij deze reageer. Wees gerust zo vrij dit topic te splitsen naar een nieuwe (off-topic)…