Shelly aansluitn op combinatie stopcontactdoos/schakelaar

Hey allemaal,

Ik ben in m’n hele huis Shelly’s achter wandschakelaars aan het inbouwen om m’n Hue of Tradfri lampen te schakelen.

Nu heb ik in de badkamer een wandcontactdoos met een combinatie stopcontact en schakelaar (die twee lampen schakelt).
Kan ik hierachter een Shelly 1L aansluiten en zo ja, hoe dan?
Foto van huidige schakelaar:


Wil deze vervangen door deze:

Graag jullie hulp! :grinning:

Ik neem aan dat je alleen de lampen wilt schakelen met de Shelly.

  • Gebruik een lasklem (niet gaan lopen pielen met kroonsteentjes) om een zwarte draad vanuit de O uitgang van de Shelly te verbinden met de bestaande twee zwarte draden. Dit is een lasklem:
  • Gebruik ook een lasklem om de bruine draad te verbinden met de L ingang van de Shelly en het stopcontact (dus bestaande bruine draad in de lasklem, dan een bruine draad naar de Shelly en een bruine draad naar het stopcontact)
  • De blauwe draad (nuldraad) gaat ook naar het stopcontact. Omdat je toch een nuldraad hebt zou je er voor kunnen kiezen om (wederom met een lasklem) de N ingang van de Shelly ook met de nuldraad te verbinden, dan hoef je namelijk geen bypass te gebruiken voor je lampen als die minder dan 20W gebruiken. Het enige mogelijke probleem hierbij is dat de nuldraad in je wandcontactdoos en de nuldraad bij de lampen niet op dezelfde groep zitten, dat kán voor problemen zorgen (meestal niet).
  • Om de Shelly te schakelen heb je twee extra draden nodig, één van de Sx van de Shelly naar de ene kant van de schakelaar, en één van de SW1 van de Shelly naar de andere kant van de schakelaar.

Ok dus ik kan hem gewoon aansluiten zoals ik eigenlijk altijd doe, alleen ook even bruin en blauw in het stopcontact aansluiten.

En als ik 1 van de lampen constant onder stroom wil hebben, sluit ik doe zwarte draad ook op de las klem met bruine draden aan, neem ik aan?

Ja, klopt.

Misschien offtopic, maar een wandcontactdoos zonder randaarde in de badkamer? Zou niet mijn voorkeur zijn :slight_smile:

1 Like

Dit ook niet nee.

Heb je gelijk in, ga even kijken of ik er een met randaarde kan plaatsen.

Waarom geen voorkeur om de lamp constant onder stroom te zetten? Ook niet als ik een stopcontact met randaarde installeer? (ga even kijken of dat mogelijk is)

Dat zei ik niet. De draden van verschillende kleuren zomaar doorverbinden met elkaar kan verwarring scheppen bij eventuele latere bewoners. Daar ben ik geen voorstander van. Die Hue lamp hoort constant onder spanning te staan, goed idee. Maar wel met de goeie kleurtjes.

Ah ja die gedachte snap ik

1 Like