Rood bij thermostaat opwarmen

Volgend probleempje:
Graag zou ik als mijn thermostaat aan het opwarmen is, een rode ring hebben bij homey en als hij in rust is (gevraagde temperatuur is bereikt) een groene ring voor x aantal seconden.

Daarom had ik volgende in gedachten:
https://homey.app/f/jA5fbm

https://homey.app/f/5ghgbm

Logica in mij zegt: opwarmen is rood voor 18000 seconden en wordt dan overruled door groen wegens thermostaatmodus uit.

Werkelijkheid: rood werkt tot groen overruled, en dan weer rood. En dat rood is langs geen enkele kant uit te krijgen. (buiten homey zonder stroom te zetten 😀).

Ik heb ook al geprobeerd om een kaartje toe te voegen die de ledring uitzet, maar werkt ook niet. Mss verkeerd kaartje, verkeerde plaats?

Dank aan allen

Het lijkt me dat je geen tijd moet meegeven aan de ring: verwarmen = rood. Niet verwarmen = groen.

Groen maar bv 30 seconden. Anders staat homey bijna de ganse dag op groen.

Ik zou met een variabele gaan werken.
Verwarmen zet variabele op 1 en niet verwarmen zet de variabele op 0.
Maak dan een aparte flow die de kleur van de ring aanpast op basis van de variabele met een if en else en de tijd voor hoelang. De reeds gemaakte 2 flows pas je aan dat ze alleen de variabele op 0 of 1 zetten.

Kan Homey eigenlijk wel de situatie van mijn thermostaat uitlezen vraag ik mij soms af. Thermostaat is Honeywell Lyric T6.

edit na getest te hebben zie ik dat de variabele opwarmen effectief verandert van ja->nee of omgekeerd afhankelijk van de situatie.

Ik heb dus een flow gemaakt om mijn variabele op 1 of 0 te zetten en deze getest en goedgekeurd.

Daarna dan onderstaande flow gemaakt maar geeft een foutmelding bij het opslaan/testen. Verwijder ik 1 kaartje bij THEN dan kan ik wel opslaan en testen. Pfff, dacht dat ik het snapte maar blijkbaar totaal niet.
Eerste pulseerkaartje is naar groen, tweede naar rood.

Na enkele testen ontdekt dat de logica toch juist zit, want met mijn philips hue lampen werkt alles zoals het moet. Maar met de kleuren op de ledring van homey niet.

Je zet nergens de ledring uit. 30 sec groen is tijdelijk en daarna springt ie waarschijnlijk gewoon terug naar rood. Want je hebt hem vertelt dat ie dat 5 uur lang moet doen. Groen overruled hem alleen tijdelijk.

Als je het als volgt doet?
Als verwarmen, dan ledring rood (geen tijd opgeven)
Als verwarmen stopt, dan ledring groen EN na 30 sec ledring uit.
Vraag is wel hoe je gaat bepalen hoe het verwarmen STOPT en niet gewoon uit staat.

Maar waarom wil je die groene ring? Ledring uit betekent gewoon dat er niet/niet meer verwarmt wordt.
Als je 30 sec in de keuken bent (bijv) mis je de melding waarschijnlijk ook.

Ivm dat groen heb je overschot van gelijk. Ik was het ook aan het bedenken: waarom eigenlijk groen, uit wil zeggen niet rood. Laat ons zeggen dat groen een beetje was om verder te testen.
Wat ik wel niet begrijp: als ik bij de flow een kaartje bijmaak zet hue ledstrip uit, dat hij effectief wel uitgezet wordt, maar ik hem met niets meer aan krijg. Ook de gewone hue app krijgt de ledstrip niet meer aan. Het enige dat werkt is stopcontact uittrekken. Pffffffffff. Om zo stilaan de moed te beginnen verliezen.

Deel die flow met die Hue strip es dan? Geef je daar ook een tijd op?

Heb je gekeken wat er gebeurt als je het programmeert zoals ik voorstelde?

Zoals jij voorstelde heb ik nog niet geprobeerd, maar ga ik zeker doen.

Dit is zoals jij het voorstelde:


Het werkt, maar homey geeft maar enkele seconden rood. En zolang mijn verwarmstatus 1 is, zou hij rood moeten geven.
Is dat nu zo moeilijk wat ik wil of is het zodanig simpel dat ik erover kijk? :see_no_evil:

Daar gebruik ik de app “led it be” voor.

  • download de app via de appstore
  • maak in je (eerdere gedeelde?) flow bij nieuwe ‘dan’ kaart aan. Ga bij de ‘dan’ kaart naar beneden bij ‘apps’. Daar vink je ‘Led it be’ aan. Daar kies je de vaste kleur en stel je de kleur (rood) in.
  • Stel via instellingen van Homey --> ledring --> “led it be” in (of maak een flow dat de screensaver ‘led it be’ aanstaat.)

Bij mij staat standaard de screensaver ‘weer’ aan. Als de kamerverwarming aanslaat, dan wijzigt hij de screensaver naar ‘led it be’. Als de verwarming uit gaat zet hij de screensaver ‘weer’ weer aan.


1 Like

wat is juist de meerwaarde van die app?

Dat je een screensaver kan instellen. Een animeer actie van de Homey led ring is een korte animatie. Die duurt dus niet for ever. Met een led ring app kan je een screensaver instellen die net zo lang blijft staan totdat je hem veranderd. Dus rood, totdat jij wilt dat hij weer groen wordt of uit moet via een flow. Bijvoorbeeld als je variabele is veranderd. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Veel dank voor deze heldere uitleg.

Any time!

Als ik test op waarde 1 krijg ik rood: olé
Als ik test op waarde 0 geen screensaver: olé
Opnieuw test op waarde 1: homey blijft uit. Niet olé :crazy_face:

Waarschijnlijk ligt de oorzaak dat na test op waarde 0, mijn screensaver niet meer led it be is.

Dit oplossen door een aparte flow te maken?

Je doet de led ring uit zetten in Homey. Daarna zal je die weer aan moeten zetten.
“DAN screensaver zet led ring aan” toevoegen aan je EN kolom?

https://homey.app/f/Ic8Jfm (nu de juiste flow hoop ik)

zoiets?

Ow haha, die was niet handig.
In de DAN kolom dus.
Maar gebruik je die led ring alleen maar voor dit?
Anders kan je ook de helderheid instellen in je flows.
Bij 1 doe je helderheid naar 100%, bij 0 naar 0%
Ik zie geen optie om de screensaver aan te zetten,.