Problemen met mijn jaloezie en screens (gaan tegelijkertijd open en dicht)

Ik heb iets raars met mijn jaloezie in mijn woonkamer en mijn screen erbuiten. Beide zijn op mijn Homey Pro aangesloten. de Jaloezie via de Somfy / Tahoma App en mijn screens d.m.v Matter. Beide hebben andere namen in de Homey App zoals te zien is.

Echter is mijn Google Home ook gekoppeld aan mijn Homey zodat ik met stem commando’s de screen danwel de jaloezie dicht kan doen.

Wat gebeurt er nu, op het moment dat ik de jaloezie dicht wil doen, gaat ook gelijk mijn screen dicht, zodra ik het commando: doe woonkamer jaloezie dicht.

Bijgaand in de screenshots is ook duidelijk te zien dat ze onder het type jaloezie en zonnescherm vallen.

Weet iemand wat hier mis gaat en hoe ik dit kan oplossen?? :roll_eyes:

1 van de 2 “excluden” van Google home?

Goedemorgen!

Heeft helaas niet gewerkt, want dan kan ik de jaloezie helemaal niet meer bedienen met m’n stem

Ik heb uiteindelijk mijn apparaten moeten hernoemen omdat het steeds gebeurde. Toen werkte alles!

Toch zou je zeggen dat het raar is dat ik verschillende apparaat namen gebruik maar de commando’s toch door elkaar gehaald worden? Ligt dit aan Google Home?

Volgens mij is het inderdaad een Google Home dingetje. Ik heb een vergelijkbare ervaring, maar ik denk niet dat het aan de naamgeving ligt. Eerder aan de manier waarop Google Home classes van nederlands naar engels vertaalt.

In mijn woonkamer heb ik screens (aan de buitenkant) en gordijnen. Namen zijn bijvoorbeeld “screen zolder” en “gordijn 1”

Ik krijg de vokgende reacties op google commando’s:

Hey google, close curtains >> dan sluiten alleen de gordijnen.

Hey google, close screens >> dan sluiten alleen de screens.

Hey google, sluit gordijnen >>> dan sluiten de screens en de gordijnen.

Mijn veronderstelling is dat “gordijnen” door google intern vertaald wordt naar het meer generieke “window-coverings”.

Mvg,
Paul

1 Like

Hallo,
Je kan ik Google Home zelf commando’s maken en daaraan een of meerdere flows koppelen.
Je kan dus zelf bepalen op welk commando google home iets moet doen.
Dus niet de standaard apparaatnaam, maar je kan een opdracht maken die je ‘onzin’ noemt.
Daar hang de dan een of meerdere flows van homey in.
Daarmee voorkom je dat Google Home zelf gaat interpreteren…

Henk

1 Like