Hoe somfy screens bedienen met spraak via Google home

hallo iedereen,

ik ben op zoek naar een suggestie om me screens te bedienen via spraak via Google home.

wat gedaan/aanwezig

screen’s in homey app (via tahoma app io)

naam van een screen: screen westzijde woonkamer.

heb in verschillende zins delen enz proberen te benaderen. bijv oké Google, vraag homey, screen naar beneden.

of wordt dit heel lastig omdat Homey het via de Tahoma box moet aansturen?

bijvoorbaat dank voor meedenken.

Kun je ze niet rechtstreeks aansturen?
Dus van Google home naar je Tahoma box.
Is misschien ook een idee.

Ik heb het werkend met ifttt, hé google sunscreen down. Wat (nog) niet lukte was hé google sunscreen position 1. Idee was daarbij dat ik drie posities heb, ⅓, ½ en geheel uit. Door er een nummer bij te geven wilde ik het nog makkelijker. Helaas op dit moment(moet wel kunnen). Ik heb de io motor en tahoma box.

Marcel,
Ik stuur mijn scenario’s die ik in mijn Tahoma box heb staan met verschillende instellingen van hoogtes aan met Homey.
Dan bepaalt de tahoma box de hoogte.

En op welke manier roep jij die dan aan via google? Sunscreen? 1? Of anders?

Edit: ik zie nu later pas dat je ze niet helemaal open dicht wilt gebruiken en een tahoma box hebt (ik niet). Dus onderstaand is waarschijnlijk nutteloos.

Hey google, Zonnescherm aan
Als “screens” aan dan ook “zonneschermen” aan.

Hey google, Screens aan
Als “zonnescherm” aan dan ook “zonneschermen” aan.

Hey google, zonnescherm uit
= als “zonneschermen” aan, zonneschermen uit

Hey google, zonneschermen uit
= screens en zonnescherm uit

Dit is kort samengevat wat ik heb,
En heb dus allemaal virtual devices aangemaakt zodat google die aanstuurt.

Aha tuurlijk bedenk net dat ik uiteraard een virtuele knop kan aanmaken waarin de bepaalde positie van het zonnescherm middels een flow wordt bepaald. Met de juiste benaming kan ik die via google aanspreken

1 Like

Bijvoorbeeld.
Het ging mij om je opmerking dat de verschillende hoogtes niet lukken.
Ikzelf gebruik geen spraak.

Je kan ook dit proberen.
Bij mij werkt dat perfect

1 Like

Gebruik je hiervoor de group app?

Ja dat klopt

Ik heb een group aangemaakt ingesteld als “lamp” met alleen dimmer functie.

Ik heb even gekeken maar bij mij komen m’n Somfy screens en zonnescherm er niet bij, als ik bij het aanmaken van een “group” kies voor "lamp"en alleen “DIM NIVEAU” aanvink kan ik alleen maar lampen aanvinken.

(Voor mijn schermen gebruik ik de Somfy RTS App)

Dan ben ik bang dat dit trucje niet werkt met Somfy :disappointed:

Het werkt bij mij nu wel door via de app “Virtual devices” een virtuele lamp aan te maken met de naam rolluik… of zonnescherm… Deze lamp heeft alleen de functie dimmer gekregen en is via Google Home te bedienen door het commanda"Ok Google, zet rolluik … op 50 %". Het dimniveau van de virtuele schakelaar is dan via een tag input geworden voor de positie van het rolluik en/of zonnescherm.

1 Like

Heb jij de flows voor mij? De vd heb ik, maar google reageert niet. In principe geeft google aan dat ik dat nog moet instellen. Heb dat gedaan, maar werkt nog niet. Krijg bij de vraag zo wering uit, de route naar de dichtsbijzijnde zo weringzaak;-/

Uiteraard wil ik de flows delen, ik ben nu alleen niet thuis. Maar ik noem het geen zonwering als ik Google een opdracht geef, ik gebruik alleen de naam van het rolluik. Dus bijvoorbeeld: “ok google, zet rolluik zolder op 50%”. Het rolluik heeft dan ook de naam “rolluik zolder” gekregen in Google home en Homey.

Ik ben ook wel benieuwd naar je flows.

1 Like

Dankjewel Raymond, wat ik al dacht. Het Somfy RTS zonnescherm / Homey app ondersteunen niet deze functie.

Ik kan alleen kiezen voor omhoog, stil en omlaag. Of “naar MY positie” waarin ik geen gebruik kan maken van tags (en de functie niet van ken).

Kan je dan geen tijd instellen? Bijv 3 posities, 33%, 66% en 100%. Tijd opnemen hoe lang het duurt tot de gewenste posities. Bijv 10sec 20 sec en 30 sec. Dan drie flows, als dimniveau verandert, en dimniveau is 33, dan zonwering omlaag, dan stil na 10 sec etc etc