Somfy motoren via Google home display en speakers

Hallo allemaal, Weet iemand met welk spraak commando of wat je moet zeggen om de Somfy rolgordijnen, rolluiken, luxaflex en het zonnescherm in de tussen positie te zetten via het Google Home display of speakers en hoe je hiervan een flow kunt maken? Ik heb de Homey pas aan geschaft en moet nog ervaring opdoen met het maken van flows, heeft iemand een tip of waar ik voorbeeld flows kan downloaden en uploaden in mijn Homey? Alvast bedanktđź‘Ť

Kijk hier eens naar, gevonden via de handige zoekfunctie (Vergrootglas boven aan de pagina)image

Hallo Jan,

Ja , ik ben ook begonnen met mijn (5x)rolluiken, (1x) rolgordijn, (1x)zonneschermen en (2x) luxaflex met Somfy alle RTS motoren te koppelen aan de Homey. Vervolgens is mijn Homey weer gekoppeld aan de (1x) Google Home Nest Hub in de woonkamer en tevens (2x) een Google speaker in de woonkamer, vervolgens (1x) Google Home Nest Hub in de slaapkamer en (1x) Google speaker in een andere zolderslaapkamer. Goed dit even in een notendop: op deze wijze heb ik mijn Somfy RTS motoren gekoppeld, ik heb dus RTS motoren, dus geen Tahoma box nodig.

Alle sturing vanuit de Homey App naar de RTS motoren werkt goed.

Vanuit de Google Home App is het met roepen nog uittesten:

Als ik roep “*Hi Google”:

  • *Rolgordijn open of dicht: werkt prima!

  • Wat ik moet roepen voor de tussen stand de zgn “my stand op AB” is me nog niet duidelijk?

  • *Rolgordijn stop: tijden het op of neer gaan werkt niet.

  • *Rolgordijn omlaag of omhoog: begrijpt Google niet!

  • *dezelfde stem commando’s geld ook voor voor de Rolluiken en de zonnewering.

Hierbij weet ik nog niet de stem commando’s voor de tussen stand.

Hieronder de Google apparaten:

  • 2x Google Home Nest Hub’s Display

  • 3x Speakers Nest 2e generatie

  • Wifi Mesh netwerk 5x TP-Link Deco M9 plus.

Goed dit is nog een wat beknopt verhaal gericht op Somfy RTS motoren. Ik ga zelf een Excel overzicht maken van stem commando’s omdat ik naast de Somfy apparaten ook verlichting, contacten, bewegingsmelders, Roldeur etc heb en hiervoor een zo natuurlijk-logisch mogelijke commando wil gebruiken in samenwerking met mijn familie. Goed als je geïnteresseerd bent om samen ervaring uit te wisselen en te testen dan verneem ik dat graag van je?

Vriendelijke groet,

Fred Kragt

1 Like

Ik heb hier 2 vouwgordijnen van Luxaflex met Somfy RTS bediening op homey. Deze apparaten worden met de Google home intergratie niet overgezet. Wat ik heb gedaan om dit op te lossen is met virtuele apparaten app een virtuele schakelaar aangemaakt genaamd “Gordijn voor”, en 2 flows aangemaakt. schakelaar aan = gordijn omlaag en schakelaar uit = gordijn naar omhoog (MY posititie).

De schakelaar gaat als apparaat wel naar de Google Home, nu kan ik dus zeggen Ok Google, Gordijn voor aan om het gordijn dicht te doen en gordijn uit om het gordijn open te doen.

Dit gebruik ik enkel als het nodig is, standaard gaan alle gordijnen dicht op zonsondergang en open bij zonsopgang maar zo kan ik ze toch bedienen via GH en homey.

Hallo Jan

ik bedien al even de rolluiken met google home, maar in het begin herkende Google de Somfy motoren niet en werkte ik met virtuele schakelaars/dimmers die Google wel herkende en dan was het commando " hi Google zet rolluiken beneden op 100 % " om te sluiten, 0% om te openen en 50 % voor de My stand. en dat werkte prima maar dat waren veel flows en virtuele apparaten.
heb nu alle flows en virtuele apparaten verwijderd en werk nu zoals U rechtstreeks met de herkende rolluik en nu heb hetzelfde probleem en heb ook al van alle commando’s geprobeerd, tot ergernis van de huis genoten :grinning: :grinning:

Heb jij ondertussen het juiste commando al gevonden voor de "My stand " of moet ik voor de my stand toch terug gebruik maken van een virtueel apparaat?

Groeten,
Peter

Hier ook 6 RTS rolluiken. In de Homey APP kan ik naar beneden, naar boven en stop doen, maar in Google Home kan ik alleen open en dicht doen.

Kijk er naar uit om de stop functie ook toe te voegen aan google nest, en wanneer mogelijk een %!

Ik heb een flow gemaakt
ALS deze flow is gestart
DAN zet de status “stil”

De flow heb ik opgeslagen en deze flow heb ik als favoriet toegevoegd in Homey.

In Google Home heb ik bij routines een routine aangemaakt met de starter “zonnescherm stop”
En dan de opgeslagen flow als scene kiezen.

De flows synchroniseren met Homey en het werkt.

Als ik roep, Hè Google, zonnescherm stop
Dan gaat hij naar de MY stand. Of hij stopt als hij op of neer beweegt.

2 Likes