PLC aansturen via Modbus

Ik heb een PLC draaien waarmee ik schakel.
Deze stuur ik nu aan met IP Symcon via Modbus.
Dit is zo simpel als een IP adres instellen voor de gateway en dan welk modbus adres een specifieke waarde moet krijgen.
Ik heb zitten kijken maar kan zo geen App vinden die deze mogelijkheid bied.
Kan iemand mij op weg helpen om dit zelf mogelijk te maken?

Mss kan/wil Edwin je op weg helpen, hij heeft een app welke modbus gebruikt:

Hey.

heb je een doc die all registers beschrijft? ik heb wel een node javascript die je kan gebruiken en aanpassen. daarna kun je bijna dezelfde code gebruiken voor je app.

dit leest de waarden uit https://github.com/biemond/solaredge.modbus/blob/main/test.js
pas dit aan met jouw waarden.
je moet dan wel nodejs installeren, plus de jsmodbus npm en daarna starten met nodejs test.js.

2 Likes

Hallo Edwin,

Nee, de registers zijn variabel. Dus eigenlijk zou ik het zo willen maken dat je een soort van “gateway” hebt waarin de host instellingen komen. En dat je dan een “apparaat” toevoegt met een instelbare read en write waarde.

Ik ben een beetje druk geweest afgelopen week, maar zal dit weekend eens een duik nemen in jouw voorbeeld. Dank!

1 Like

Hey,

lastig , ik weet HA heeft zoiets , je moet dan veel instellen zoals 1 of 2 registers , input of holding registers, verwachte type zoals float, float32 , char , uint. big and little endian.

misschien met een plc is het eenvoudiger, maar homey app /device is niet zo flexible wanneer je het vergelijkt met HA.

ben ik het niet helemaal mee eens, de device capabilities app kan ook dynamisch devices aanmaken. daar kunnen opzich ook configs bij als IP/type/address/length en R/W/RW met een evt interval.

of gewoon een modbus flowcard om dit in advanced flows te kunnen oplossen.