Hierbij mijn ervaringen met de nieuwe hub van Philips. Ik had deze al een tijdje liggen maar had gelezen dat ik beter kon wachten op de release van de app op de Homey (2023) waarbij de Pro wordt ondersteund door een automatische migratie.
Het installeren van de Philips hub ging niet zonder moeite. Ik had reeds versie V2 (de vierkante) in huis en volledig up and running. Pro aangesloten met ethernetkabel en de bestaande hub gewoon aangesloten laten. Philips Hue app gestart. Gezocht naar nieuwe hub. Niet te vinden; drie keer geprobeerd, geen succes. Hub gereset. Opnieuw geprobeerd; geen succes. En dan de oplossing; je MOET installeren via wifi!! Dat geeft Philips nergens aan. Dit moet kennelijk omdat de oude hub via wifi verbonden is. Installatie ging vlot daarna met een update van de firmware. Je hebt dan in de Hue app twee hubs staan. De app komt zelf met de vraag of je wilt migreren naar de nieuwe hub. Dat was de bedoeling dus ja. Dan beginnen de problemen! Een aantal devices kan wel worden overgezet maar er zijn extra handelingen nodig om die weer aan de gang te krijgen op de nieuwe hub. Meestal zijn het apparaten van een andere fabrikant. Daar heb ik er nogal wat van, inbouwdimmers in de wand en plafond bijvoorbeeld en opbouwschakelaars voor lampen (aan/uit). Aantal jaren geleden aangeschaft toen het Hue assortiment nog niet zo groot was. Afijn, gewoon doorgaan. Als alles is overgezet keurig aangegeven dat de oude hub moet worden gereset, van de stroom en netwerk zodat je maar een hub in de hue app hebt. Het duurt even voordat alles is overgezet trouwens, bij mij 30 minuten. De voortgang wordt keurig getoond. Dan veel gezeik met de apparaten die de nieuwe hub niet kent. De app geeft keurig aan welke het zijn. Maar dan: bijna altijd is een reset nodig van het apparaat! Leuke klus bij ingebouwde smart apparaten. Plafond open, opzoeken hoe een reset te doen en op je laddertje proberen of na een reset de nieuwe Philips hub het apparaat “ziet”. Heel veel gedoe dus. jullie zijn gewaarschuwd! Een van de twee identieke Hue deursensoren was niet doorgekomen bij de migratie, heel vreemd natuurlijk, en moest ook een reset. Zat bovenaan de deur van de schuifpui, dus weer laddertje op en af. En toen werkte alles! Althans in de hue app. Maar dat moet je absoluut op orde hebben anders krijg je problemen in de Homey. Dat was een misrekening dus. Er was geen enkele “groep” gemigreerd naar de homey. De flows zien er betrouwbaar uit maar het werkt niet! Homey gereset, homey hue app gerestart; werkt niet niet. uiteindelijk moest ik alle flows doorlopen en zoeken waar er groepen gebruikt werden. Het betreffende kaart vervangen door een identiek kaartje, flow opslaan en voila het werkt. Het is dus uiteindelijk allemaal gelukt maar het is bepaald geen appeltje-eitje. Het leek mij zinvol mijn ervaring met jullie te delen. Ik vind het wel de (grote) moeite waard, maar ik zat ook tegen de 50 apparaten aan. Doe je voordeel er mee!!
3 Likes
Ik heb een soort gelijke ervaring (v7.1.4 stable), de hue groups/scenes heb ook ik stuk voor stuk opnieuw moeten toewijzen aan het Homey flow kaartje.
Apart, maar ik kan me voorstellen dat het met “vreemde” doch compatibele apparaten “natuurlijk weer” uitdraait op handmatig aanpassen. “Smart” is nog zó vaak “helemal niet smart”.
Toch zie ik in het Engelstalige topic meerdere posts dat het migreren appeltje eitje was.
Vermoedelijk hebben zij geen of minder “vreemde” apparaten aan Hue gekoppeld?
Ik denk dat het meer te maken heeft met scenes en groepen uit de hue app? Ik heb alles in homey geconfigureerd en dat werkte probleemloos na een paar keer herstarten. Bij mij was het noodzakelijk kwaad omdat bijna 70 hue devices heb wat dus niet goed meer werkte, nu weer probleemloos.
Hoi Leen, ik heb geen idee of het aan de homey of aan de Philips kant zat. In de hue app waren de groepen opgenomen. Het gekke was gewoon dat de kaartjes in de flows niet werkten. Als ik dan zo’n nietwerkend kaartje verving door een identiek kaartje waarbij ik de groep gewoon kon selecteren in de homey dan werkte het! Gewoon vreemd maar niet veel werk omdat de kaartjes “zichtbaar” waren. Wat ik heel vervelend vond was dat er een reset uitgevoerd moest worden op niet philips stuff. Doe maar even een reset op een inbouwdimmer in het plafond! Philips levert geen ladder en schroevendraaier bij. 
Ter verduidelijking…. Alle lampen en sensoren etc zijn bij mij zonder probleem overgezet naar de nieuwe Hue pro bridge en naar mijn Homey pro 2023, waar het mis is gegaan zijn de scenes die in de Hue bridge / app gedefinieerd zijn. De scenes staan in de flow kaartjes met de juiste naam maar deze werkte pas nadat ik die scenes opnieuw had toegewezen in het flow kaartje en vervolgens de (advanced) flow weer had opgeslagen.
Maar heb jij ook niet philips devices? Daar zat bij mij het probleem. Wat je beschrijft met de kaartjes herken ik 100%.
Slechts 1tje, en die moest ik net als jij resetten en opnieuw toevoegen. Maar was geen onderdeel van een hue scene.
Hoi newhouses, haah ja ik snap het, dat is echt heel vervelend, gelukkig was het maar 1 lamp 
Ik heb zelf ook nog een hele boel andere apparaten van weerstations, tado thermostaten en knoppen, sensors, rolluiken ed. Maar die zijn rechtstreeks aan Homey gekoppeld. Want, als ik het mag vragen, waarom zou je die lamp via Hue koppelen en niet via Homey of ondersteunt Homey deze lamp niet?
Hoi Leen, helaas waren het meerdere apparaten waarbij het proberen was wat te doen. Stroom er af en weer er op (niet fijn bij een inbouwdimmer) of een reset. Wat wel in alle gevallen zo was dat de nieuwe hub daarna wel het apparaat herkende en op de juiste manier in de hub zette. Jouw tweede vraag: ik ben meer dan 10 jaar geleden begonnen met hue. Eerst alleen spul van Flipse zelf maar daarna kwam er behoefte aan inbouwdimmers en meer zoals opbouwschakelaars. Die maakte onze vrienden uit Eindhoven gewoon niet. Dus dan krijg je uiteindelijk een scala aan hue compatible apparaten die gewoon nog steeds perfect functioneren. En soms is de spoeling heel dun; jaren gezocht naar zigbee inbouwdimmer. Uiteindelijk kwam die er wel voor de hue. Toen de volgende stap: een homey 2019. Jaren later uitgebreid met een 2023. De 2019 gekoppeld vanwege apps die niet draaien op de 2023 en de speaker! En waarom zou ik het op zich stabiele zigbee netwerk van Flipse opheffen? De homey kende nog geen moods of zoiets en Philips had wel scenes en ook groepen. Het is dus gewoon zo gegroeid. En eerlijk de producten van philips zijn top helaas wel aan de prijs. Laatst nog twee deursensoren vervangen door exemplaren van Philips. Eerst veel gezeik met Aquara via zwave. Wat een gepruts alleen al om het in de homey te krijgen! Ik bedoel dat moet binnen 10 cm (!!!) afstand van de homey omdat om veiligheidsredenen het signaal bewust heel zwak is bij de aanmelding. Zo heb ik ook twee mini inbouwdimmers op zwave. Soms zit je vast aan maatgeving en alleen deze pasten in het gat in het plafond. Dan heb je nodig: lange netwerkkabel voor de homey, stroom voor de homey, trapleer, schroevendraaier, iemand die de homey vlakbij de inbouwdimmer houdt dus binnen de 10 cm wederom. De dimmer moet natuurlijk wel stroom hebben. En een cursus evenwicht houden is ook een aanrader! Ben ook de jongste niet meer. Maar het houdt je van de straat zullen we maar zeggen. En ik vind het gewoon leuk. Het houdt je ook jong op dit gebied. Inmiddels aangesloten: zonneschermen voor en achtertuin, deurbel met camera, ovens, vaatwasser, wasmachine, verlichting, ventilatoren, kookplaat, verschillende sensoren, tuinverlichting en nog meer.
Ahh duidelijk! Je was er vroeger bij met de eindhovenaren als ik. Heb een hele tijd met homewizzard gedraaid wat steeds beroerder werkte. Toen naar Hue en toen ik de mogelijkheden van Homey zag overgestapt en ja, toen kon ik wel echt leuke dingen gaan automatiseren. Het werkt niet altijd super maar ben tevreden al denk ik soms om gewoon Hue de meeste dingen qua licht te laten regelen en homey de rest maar dan mis je ook weer functionaliteit maar andersom ook, een hue tap dial knop instellen via homey is gewoon een drama terwijl dat via hue perfect werkt, lichtinstellingen ed werkt ook 10 keer zo makkelijk via Hue maar ja, heb nu alles onder controle na heel veel uren, maar net als jouw, tis ook wel leuk om te doen, maar het moet wel werken. Heb het een jaar geleden een keer gehad dat ik de hele hue zooi op matter had gezet en opeens was de hele link verbroken. Ik betaal voor dagelijkse backups van Homey maar ook daar kon het niet van terugzetten. Dan ben je gewoon 5-6 uur bezig om alles weer aan de praat te krijgen. Enfine, elk voordeel heeft zijn nadeel en andersom. Hue werkt beter als Homey, maar Homey is gewoon super sterk in enorm veel merken en protocollen op 1 apparaat samen te voegen 
Leuk dit van je te horen! Wat mij nogal eens gebeurd is dat als ik een apparaat vervang door bijv een betere versie het kaartje in een flow weg is. Rara wat er heeft gestaan. Ik heb via mijn laptop en webapp van homey allemaal schermafbeeldingen gemaakt van al mijn flows en in een map op mijn laptop opgeslagen. Even werk maar het gaat vrij snel. Daar heb ik al enkele keren gebruik van gemaakt. Misschien een tip voor je!