Overstappen van KaKu naar Zwave/Zigbee

Goedemiddag allen,

Ik sta op het punt over te stappen van Homewizard naar Homey, omdat ik (geleidelijk) wil gaan afstappen van het gebruik van het 433mhz protocol.
Wellicht een aantal stomme vragen maar ik ben nog niet zo thuis in de wereld van Zwave/Zigbee:

Ik gebruik momenteel 2 types KaKu om mijn (plafond)verlichting te schakelen
KAKU ACM-2300H inbouwschakelaar welke in de plafonddoos direct aan de lamp verbonden zit.

  • voordeel is dat de bestaande (hotel)schakelaars gewoon nog blijven werken
  • Nadeel zou kunnen zijn dat je niet kan dimmen

KAKU AWMD-250 inbouwdimmer welke achter de bestaande schakelaar aangesloten is.

  • voordeel is dat dat deze kan dimmen en dat je geen blauwe nuldraad nodig hebt
  • nadeel is dat je geen hotelschakeling kan gebruiken

Als ik deze wil gaan vervangen voor Zwave/Zigbee schakelmateriaal, wat kunnen jullie mij aanraden?
Ik zie dat de meeste gebruikers de Fibaro inbouwschakelaars gebruiken, alleen hebben deze altijd een blauwe nuldraad nodig volgens mij?
Ik heb echter niet overal een blauwe draad achter de schakelaars aanwezig.
Kun je deze schakelaars ook in de plafonddoos aansluiten of heb ik daar wat anders voor nodig?

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen :grinning::sweat_smile:
Gr Marco

De Fibaro dimmers hebben volgens mij geen nul-draad nodig. En ja, je kan altijd ook in de plafonddoos aansluiten. Achter de schakelaar hoeft niet 2cm erachter te zijn, dat kan uiteraard ook op het eindpunt zijn, net voor de lamp :wink:

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik begrijp uit je reactie dat ik een Fibaro switch dus zowel in plafonddoos als achter schakelaar kan plaatsen?
Bij KaKu heb ik daar echt verschillende producten voor nodig en verschilt de manier van aansluiten dus ook.
Voor mij zou aansluiten op de lamp in de plafonddoos het meest ideale zijn want dan blijft de bestaande hotelschakeling gewoon werken.

Achter een schakelaar of in een plafonddoos maakt niet zoveel verschil uit hoorā€¦ de fasedraad die naar de schakelaar toe gaat komt uit de plafonddoos, de schakeldraad die terugkomt van de schakelaar ookā€¦ nul-draad zit meestal ook wel in de plafonddoos.
Bij Fibaro zijn volgens mij alleen de dimmers aan te sluiten zonder nul-draad. De niet dimmende schakelaars volgens mij niet.

Voor mij klinkt dat als (amateur in elektra) ook gewoon logisch.
Ik begrijp ook niet wat KaKu allemaal moeilijk doet wat betreft het aantal producten en verschillende aansluitingen en daarbij horende voor en nadelen.

Dus stel dat ik de Fibaro inbouwschakelaar in de centraaldoos plaats aan de lamp, kan ik dan alle bestaande schakelaars van deze lamp dan gewoon normaal gebruiken? (zijn geen pulsschakelaars btw)

Ja, bij de Fibaro dimmers heb je zelfs de blauwe draad niet nodig. Maar om dim-functionaliteit te kunnen gebruiken heb je wel een pulsschakelaar nodig.
Met een ā€œnormaleā€ aan-uit schakelaar kan je de lamp wel aan/uit zetten maar niet dimmen.

Zie hier voor 2 verschillende aansluitingen (1 met en 1 zonder blauwe draad en uiteraard kan dat ook met alleen S1 ofwel 1 schakelaar).

image

Ok, dus als ik het goed begrijp kan ik mijn 2 soorten KaKu schakelaars beide omwisselen voor 1 soort Fibaro dimmer.
Dat ik met de schakelaar niet kan dimmen is niet zoā€™n ramp, dat gebruik ik eigenlijk alleen in een flow.
Ik kan dan wel gewoon een vaste dimwaarde opgeven bij inschakelen via schakelaar?

Ik vind via internet ook schakelaars met een ingebouwde ontvanger, zoiets als dit:


Is dit misschien een mooie oplossing?

En zijn er nog iets goedkopere alternatieven voor zoā€™n Fibaro dimmer? Iemand ervaring met de alieexpress spullen bijv.?

Ik word in ieder geval al wel wat wijzer zo! Bedankt! :grin:

Tsja, waarom duur doen als t goedkoop kan? :sweat_smile:
Wil niet zeggen dat het altijd goed werkt, vandaar de vraag :wink:

Maar dan heb je een aarde draad nodigā€¦

Zo heb ik een werkeloze neo coolcam wandschakelaar liggenā€¦

Fibaro is voor mij de beste oplossing in een huis van 100 jaar

homey werkt met uw huidige opstelling ookā€¦ Waarom dan extra nieuwe hardware kopen?
Ik ben ook nog altijd aan het overschakelen van homewizard met Kaku naar homey. Maar ik ga niet al mijn schakelaars en dimmers van kaku die nog perfect werken gaan vervangenā€¦ die werken even goed met de homey :slight_smile:
Het integreren in de homey is iets minder logisch en eenvoudig. Maar het werkt welā€¦

Omdat het juist niet altijd goed werkt wil ik van dat 433mhz KaKu spul af, in ieder geval van de probleemschakelaars.

Ps. Ik denk dat Hipstarr een nuldraad bedoeld ipv een aarde draad :wink:

Dat denk ik ook :joy:

1 Like

alles is al zoā€™n beetje gezegd - alleen zijn een paar dingen mij opgevallen met de FibaroV2. Een neutraaldraad (blauw) kan handig zijn bij gebruik van lage belastingen met dimfunctie. Het kan voorkomen dat de dimfunctie ā€˜hakkeltā€™ voeg dan een neutraaldraad toe. Ga je lager dan 1,8 W belasting dan helpt een neutraaldraad niet meer, dan heb je echt een ByPass nodig. Bij ā€˜minder goede ontvangstā€™, dit is echter niet altijd evident, is bij mij gebleken dat de neutraaldraad een kleine verbetering verricht net genoeg voor wel of geen reactie ā€¦ā€™. Inmiddels ben ik volledig overgestapt van Homewizard naar Homey en van KaKu naar Zwave en Zigbee en bevalt uitstekend. En als je dan toch gaat veranderen ā€¦ Voor sensoren gebruik ik nu NeoCoolcam NAS-PD02Zv2 ik heb veel last gehad met de Fibaro Motion sensoren in combi met Homey, voor schakel/dim functies gebruik ik het Fibaro materiaal. verschil tussen de senoren is ā€˜sabotage alarm bij Fibaroā€™. hoop dat het een beetje helpt en heel veel knutsel plezier :smile:

Ik gebruik deze. Geen blauwe draad nodig. Werkt al drie jaar zonder problemen met Homey.

Ik heb de zelfde vraag als Marco die niet beantwoord is. Dat was : Ik kan dan wel gewoon een vaste dimwaarde opgeven bij inschakelen via schakelaar?
En je kan neem ik aan zoizo een vaste dim waarde geven als je via Homey schakelt ?

M.v.g Robert

Dat kan sowieso via homey ja

Het is zover, ik ben doordat de Homewizard steeds meer problemen gaf overgestapt op de Homey Pro.
Ik schrik alleen wel van de slechte communicatie van de Homey met mijn 433mhz KAKU spul :scream:, dit is echt een stuk slechter dan de Homewizard.
De enige oplossing is dus om snel over te stappen op andere protocollen, en daarover ook gelijk een vraag.

Ik zoek een Zigbee schakelaar welke ik in mijn plafonddoos kan monteren, maar dat ik WEL mijn huidige bestaande hotelschakeling met normale wandschakelaars kan blijven gebruiken.
Is dit wel mogelijk? en zo ja, welke schakelaars moet ik dan aanschaffen?

Je kunt ook een flow maken met het kaku-spul, waarbij je steeds met een pauze van een seconde hetzelfde signaal herhaalt. Mijn lamp krijgt bijvoorbeeld drie keer achtereen het signaal voor aan, waarvan hij uiteindelijk wel ergens een keer ā€˜paktā€™.

3x hetzelfde signaal werkt wel maar dan moet de desbetreffende lamp niet dimbaar zijn. Dan word het een discotheek.

Het blijft mij te onbetrouwbaar, dus ik wil hem vervangen.
Dus als iemand een antwoord heeft op mijn vraag, graagā€¦:blush:

Wel een goede tijdelijke oplossing, ga eens kijken of dit beter gaat werken. Bedankt