Welke kaku wandschakelaar ontvangers

Hoi Allemaal,

Ik ben onlangs begonnen met het automatiseren van mijn huis met een Homey en een aantal Hue lampen voor in de woonkamer. Ik wil dit nu mondjesmaat verder uitbreiden. Graag zou ik een aantal wandschakelaars willen verbinden met Homey. Ik heb gekeken naar Qubino en Fibaro, maar budgetwise wordt het toch voorlopig eerst Kaku.

Nu loop ik alleen vast op welke KaKu ontvangers ik precjes nodig heb. Ik hoop dat iemand daar wat uitsluitsel over kan geven of tips/adviezen.

De meeste schakelaars zijn enkelvoudige schakelaars en de verlichtingsbron is LED. Daarnaast wil ik de bestaande schakelaar kunnen behouden. Afgaande van productomschrijvingen vermoed ik dat ik de AWMR-300 nodig heb.

Daarnaast heb ik ook een drietal LED spotjes op een dimmer. Ook zou ik deze graag willen aansturen met behoud van manuale dim functie. Kan ik hiervoor de AWMD-250 voor gebruiken?

Tot slot heb ik een hotelschakeling voor de overloop op de 1e verdieping. De schakeling boven is enkelvoudig, beneden is deze tweevoudig. Ook hier wil ik graag de manuele schakeling behouden. Ik heb echter heen flauw idee welke ontvanger ik hier moet gebruiken.

Alvast bedankt!

Antwoord geef je eigenlijk zelf al: gebruik geen KaKu. Als budget een probleem wordt, ga dan bijvoorbeeld voor zwave van Neo Coolcam of zigbee van xiaomi aqara:

Punt is dat die geen inbouw modules hebben alleen opbouw. En dat is dan weer iets waar de vrouw des huizes het niet mee eens.

Als budget een issue is kan ik je alleen maar adviseren iets minder snel uit te breiden en dan toch voor iets met Zwave en Zigbee gaan. KaKu ga je spijt van krijgen.

2 Likes

Thanks! Toevallig persoonlijke ervaringen met TKBHome?

Ik heb ervaring met TKB home en hoewel ze goed werken met Homey, de insteek dimmer althans, vind ik het zelf verre van goede kwaliteit. Bij deze TKB dimmers hoor je dat er geschakeld word. Niet omdat er een relais ofzo aan/uit gaat maar door een heel hoge zoem tot dat het gewenste niveau is bereikt. Heb dat bij beide dimmers. Heb ze daarom dan ook maar verwijderd uit het netwerk omdat Dimmen wel leuk is maar deze manier niet.

Weet niet of dat dat voor andere zwave dimmers ook het geval is. en inderdaad wat @neluz al aangeeft. Je hoeft het niet meteen alles te vervangen hoe leuk dat ook is. Wij hebben hier ongeveer een jaar of 3 gedaan om het netwerk wat we nu hebben op te bouwen. En dan heb ik het over

  • 3 bewegingssensoren (neo coolcam v1, v2)
  • 3 deursensoren (neo coolcam )
  • 5 zwave stekkers (neo coolcam, greenwave )
  • 2 zwave lampen (domitech)

Nope. Nog geen noodzaak gehad om er Ă©Ă©n aan te schaffen. Kan tot nu toe alles met Coolcam Plugs schakelen.

Ik weet dat zigbee en zwave superieur zijn aan 433mhz maar wij besturen alle zigbee lampen, zwave en kaku plugs met kaku afstandsbedieningen en het werkt Ă©cht heel goed.

Met de kaku afstandbediening en de juiste flows 0 problemen.

Even een ander voorbeeld,
Buiten hebben we zo’n katten verjaag piep geval op een kaku buiten plug en die schakelt uit voor 3 minuten op het moment dat de tusendeur word geopend (xiaomi deurmelder) omdat de kids last hebben van die piep als ze naar buiten willen. (Even kort door de bocht).

Dit werkt PERFECT terwijl die kaku plug buiten is en ik denk al gauw 10 meter van Homey af staat en nog wat betonnen muren tegen komt.

Ik wilde toch even kwijt dat ik het grote voordeel van Homey vind dat hij ook 433/868 aankan, dit geeft Homey voorsprong op concurenten en Ik zou niet weten waarom (eerder) aangeschafte kaku artikelen vervangen zouden moeten worden.

De 2 weg communicatie werkt ook niet altijd perfect bij zigbee of zwave.
Ik heb op zolder 2 fibaro zwave plugs vervangen voor kaku (zowel de zwave als kaku’s had ik nog liggen) omdat die fibaro’s aangaven dat ze uit stonden terwijl dat niet zo was (of andersom). De kaku’s geven geen
“antwoord” maar werken wel altijd (en dat heb ik in dit geval ook nodig).

Slechts mijn ervaringen…

1 Like

Gezien de verschillende ervaring denk ik dat ik eerst met één KaKu ontvanger ga proberen en tijdje ga testen. Als dat inderdaad niet bevalt dan schuif ik hem door op Marktplaats en sparen we door voor Qubino’s of Fibaro’s.

Iedereen bedankt voor het meedenken en delen van ervaringen!

Er zit een verschil tussen batterij-apparaten en apparaten die aan 220 hangen. Ook zit er een groot verschil tussen zenders en ontvangers. Ik zou dus beginnen met een paar apparaten (twee kant en klaar setjes oid).

De ervaringen zullen ook bij iedereen anders zijn, omdat geen enkel huis of installatie hetzelfde is. Ik had ook op 10 meter een dimmer op 433 met slechts 1 betonnen muur ertussen, maar die werkte met zowel Homewizard als Homey nooit 100%. Omdat ik overstapte van Homewizard naar Homey had ik vrijwel alles op 433. Met Homey was de ervaring wel slechter met dezelfde devices (zal vast een verschil in antenne zijn).

Maar het grote gebrek vond ik uiteindelijk dat je inderdaad geen feedback terugkrijgt van de 433 devices, maar daar kom je pas achter als je wat Fibaro/Zigbee spul gaat proberen. Inmiddels heb ik nu een hele doos vol met KaKu op zolder liggen en is bijna alles vervangen.

Misschien wat om te verkopen aan de topic starter, raak jij er vanaf en heeft @jkjk1989 minder verlies als hij inderdaad de spullen later wilt vervangen…

Ik stuur je even een DM