Overstappen van Domoticz naar Homey

Ik heb dit in het Engelse deel ook al in het Engels gepost. Dus ja, double post.
Op het moment heb ik Domoticz voor mijn home automation en na voor de zoveelste keer al mijn Z-Wave apparaten een tijd kwijt geweest te zijn, weer een harde reset van de server hebben moeten doen, uren moeten besteden om Google Home via Home Bridge verbonden te krijgen enz enz. ben ik het wel onderhand zat. Ik wil iets wat gewoon werkt.

Voordat ik de stap waag heb ik echter nog wat vragen en wat dingen die ik graag wil checken. Ik heb op het YouTube channel en op de website al super veel informatie gevonden, maar er zijn nog een paar punten over.

  • Kan ik de website gebruiken zoals ik dat ook in Domoticz deed? Dus ook gewoon om apparaten te schakelen?
  • Kan ik de website ook van buiten huis benaderen?
  • Is de website beschikbaar als PWA? Met andere woorden: gedraagt de web app zich op ijn Surface Pro als de tablet app op een iPad Pro?
  • Hoe is de integratie met Google Home? Kan ik bijvoorbeeld enkele lampen toevoegen aan Homey, deeze toewijzen aan een ruimte en na synchronisatie met Google Home gewoon zeggen:“Ok Google, zet de lampen in de woonkamer uit”? Of moet ik dan een aparte flow maken die ik kan aanroepen vanuit Google Home?
  • Er wordt gesteld dat er een maximum is van ongeveer 20 apps. Maakt het type app daar ook nog verschil of is het puur het aantal apps?
  • Heeft het aantal flows ook impact op de performance?
  • Op het moment heb ik via een USB stick een interface tussen mijn slimme meter en Domoticz. Hoe krijg ik die waarden in Homey? Gaat dat via Toon? Of kan Homey verbinden met de wireless interface die nu ook met Toon verbindt?
  • Wanneer ik begin met toevoegen en mixen van LSC, Lidl, Hombli en andere Tuya gebaseerde apparaten, doe ik er dan goed aan te kijken of er specifieke apps zijn of kan ik beter werken met Ă©Ă©n Tuya app om zo het aantal apps te beperken?
  • Is het gemakkelijk om flows te copy-pasten?
  • Is het gemakkelijk om Homey Script flows te copy pasten?
  • Is het mogelijk om flows om te zetten in Homey Script of omgekeerd?
  • Worden alle waarden opgeslagen in Homey Insights? Dus temperatuur, licht, verbruik, dim niveau, aan/uit status enz.

Op het moment heb ik de volgende apparaten/services:

  • Fibaro rookmelders
  • Fibare koolmonoxide melder
  • Greenwave powernodes (single and 6 slot)
  • Neo Coolcam power plugs
  • Neo Coolcam multisensors
  • Danfoss radiator knoppen
  • Stork CMFe R centrale ventilatie
  • Trädfri lampen
  • Trädfri bewegingssensor
  • KaKu schakelaars
  • KaKu ACM-100
  • KaKu dimbare tussenstekker
  • Xiaomi Aqara water leak sensor
  • Xiaomi robotstofzuiger
  • Xiaomi Mi Box S
  • Eneco Toon
  • Samsung smart TV
  • Tesla
  • Sonos speaker
  • Spotify
  • Smart meter/P1
  • Xbox One
  • Philips Living Colors Gen 1
  • Ziggo Next
  • Ubiquiti Unifi netwerk

Tot zover heb ik gezien dat er geen apps zijn voor:

  • Stork CMFe R centrale afzuiging. Volgens mij zit die op 868Mhz
  • Xiaomi Mi Box S. Maar als ik daar iets mee wil gaat dat waarschijnlijk via de ingebouwde Google Chrome Cast
  • Philips Living Colors Gen 1

Zo bekeken verwacht ik ongeveer 16 apps nodig te hebben om mee te beginnen

Dit zijn de huidige automations die ik in Domoticz heb of waar ik graag mee zou willen beginnen:

  • Wanneer een bepaalde scene actief is (bijvoorbeeld “Iedereen is weg van huis”) wil ik een bericht krijgen bij detectie van beweging
  • Wanneer een tussenstekker geactiveerd is wil ik dat deze na een uur weer uitgeschakeld wordt. Of wanneer een apparaat dat verbonden is meer dan x Watt verbruikt moet ie na een uur uit gaan.
  • Wanneer een bepaalde scene geactiveerd is (bijvoorbeeld “We zijn thuis” of “Het is bedtijd”) moet afhankelijk van de hoeveelheid licht en of er beweging gedecteerd is het licht voor een bepaalde periode op een bepaald dim niveau ingeschakeld worden. Op het moment heb ik in Domotcz dummy schakelaars om bij te houden welke scenes geactiveerd zijn. Hoe gaat dat in Homey?
  • Wanneer er een notificatie komt van de rookmelder of van een multisensor zou ik graag Ă©Ă©n universeel script kunnen maken met een variabele. Zodat ik bijvoorbeeld een melding krijg:“Er is rook waargenomen door rookmelder in [variabele van rookmelder die melding getriggerd heeft” of “Er is beweging vastgesteld door [naam van multisensor die script geriggerd heeft]” Is dat mogelijk? Of moet ik dan voor iedere rookmelder of multisensor een aparte flow maken?
  • Is het mogelijk om lampen bijvoorbeeld van 0% tot 100% dimlevel te laten toenemen over een half uur. Of omgekeerd verlichting gedurende een uur te laten dimmen naar 0%?
  • Ik heb mijn PC, monitors, printer en versterker gekoppeld aan een Greenwave 6 node power node. Ik wil die stekkerdoos slechts uitschakelen wanneer de PC uit staat en dus op Ă©Ă©n van de stekkers minder dan bijvoorbeeld 20 Watt verbruikt wordt. Is dat mogelijk?
1 Like