Homey integratie met Domoticz

Hallo,

Zelf heb ik geen Homey, maar ik help iemand die er recent 1 heeft gekocht. Hij gebruikt nu al reeds Domoticz met een Z-Wave stick. Ik heb behoorlijk wat issues met de integratie tussen Domoticz en Homey in de zin dat het enorm veel werk is. Ook werkt Z-Wave geheel niet. Ik vraag mij af of ik wellicht de verkeerde manier gebruik om dit te realiseren.

Wat ik wil:

  • Z-Wave lamp in een bestaand netwerk besturen via Homey stemcommando

Wat ik heb gepoogd:

  • Ik heb de Homey als secondary controller in het Z-Wave netwerk gehangen. Het includen ging prima, maar Homey ziet de apparaten niet. In de Homey DEveloper omgeving zie ik wel alle 5 nodes staan, maar verder geen details. Kan ook niet op de nodes klikken, etc. Ik kan deze nodes dus zo te zien niet als een lamp toevoegen in Homey. De Z-Wave integratie in Homey als tweede controller lijkt geheel niet te functioneren? Alsin, je kunt er niets mee?

Vervolgens heb ik een andere route geprobeerd:

  • Ik heb de app “Virtuele Devices” geinstalleerd en en een virtuele lamp toegevoegd.
  • Daarna heb ik de app ‘HTTP Flowcards’ geinstalleerd.
  • Vervolgens heb ik een flow gemaakt: 'IF virtuelelamp X veranderd in AAN then send HTTP commando naar Domoticz. Dit werkt, maar slechts 1 kant op en alleen voor ‘lamp aan’.
  • Ik moet een tweede flow maken voor ‘lamp uit’.

Homey roept de flow voor ‘lamp aan’ niet aan als Homey denkt dat de lamp al aan staat. Het gevolg is dat wanneer ik de lamp lokaal schakel dit niet wordt gerapporteerd naar Homey en de stemcommando’s dus niet meet werken.

Ik moet dus ook nog een HTTP API call doen van Domoticz naar Homey om lokale besturing van de lamp terug te koppelen aan Homey. Ik begrijp dat er geen publiek gedocumenteerde HTTP API is om dit te doen? Dit lijkt mij 1 van de basis zaken?

Kortom, ik heb het idee en ik hoop van harte dat ik dit enorm omslachtig aan het doen ben, en ik hoop dan ook dat iemand mij kan vertellen hoe ik wel redelijk eenvoudig te koppeling tussen Homey en Domoticz kan realiseren. Of nog beter, dat Homey als tweede controller in een Z-Wave netwerk werkt.

Wie helpt? :slight_smile:

Verplaatst naar Nederlands.

  1. Correct het is nooit volledig geĂŻmplementeerd om homey als 2e controller te gebruiken, en staat ook heel laag op het todo lijstje van athom.
  2. Inderdaad waarom zo omslachtig, homey heeft zelf een zwave chip, voeg de zwave apparaten direct toe aan de Homey (dus zonder domoticz ertussen), geen http commando’s voor nodig, en dan doet het alles wat jij wilt.
2 Likes

Het idee achter Homey is dat het de controller is van alles in huis, net als Domoticz. Vervang dus Domoticz door Homey en zet Domoticz uit.

1 Like

Ja, ik snap dat dat het idee is. Maar helaas is er geen domotica controller in de wereld dat alles ondersteunt, dus ook Homey niet. En dus zul je voor een oplossing waarbij je alles geautomatiseerd hebt toch moeten werken met meerdere ‘controllers’ die onderling met elkaar communiceren.

In dat opzicht vind ik de API mogelijkheden van de Homey wat teleurstellend.

Ik heb ongeveer dezelfde setup.
Homey bestuurt mijn:

  • Z-wave apparaten
  • Klik-Aan-Klik-uit apparaten
  • Somfy gordijn motoren
  • evoHome

Gedeeltelijk bedien ik via HomeyDash op een tablet aan de muur. Daarop zijn ook mijn IP-Cams zichtbaar.
Ik heb echter ook Mi-light LED-verlichting (LED-strips, LED-lampen RGB/RGBW/DualWhite, echt van ALLES)
Daarnaast heb ik een aantal zaken op 2 stuks 8-kanaals relais/ingangsprinten zitten (3 Deurbellen, garagedeur opener, poort-opener, verlichting). https://i.ebayimg.com/images/g/43oAAOSwC4Va01XX/s-l300.jpg
Mi-light ondersteuning door Homey is niet optimaal. Ondersteuning voor de relaisboards is kansloos!
Mi-light en de relais boards worden dus door Domoticz bestuurd. Via HTTP-requests stuur ik zowel de relais als de MI-light aan.
De deurbellen zitten op ingangen van het relaisboard. Domoticz stuurt een HTTP-bericht aan Homey wat daar een flow start.
Dit is misschien omslachtig, maar werkt wel!
Daarnaast wordt mijn haard (Dru met Mertik controller) nog niet door Homey ondersteund. Domoticz gaat wel, dus ook daarvoor zal ik de omweg Homey->HTTP-request->Domoticz gaan toepassen.

2 Likes

Perfect Jeroen!.. can you make this app compatible with v2?
When now searching for domoticz the app of homey crashes

I will when my homey is upgraded to v2. But I’m not sure when I will upgrade. Depends on the next few weeks on how things are handled by Athom / community :slight_smile:
Could you try rebooting homey? For some reason sometimes that helps with the app ( dunno why ;))

Unfortunately not
 so i will wait untill you upgrade :wink:

hi @Daan256

I just updated my homey to 2x and for some reason I can’t seem to reproduce the issue you seem to have. Do you have some more information on the crashes and such?

Sure

When the app searches for the devices after About 20 sec, the app crashes.
Can i Sens you a log somehow?

1 Like

Nope unfortunately. I will see if I can reproduce.

In domotiz i have setup a user that has access to all devices. Are there any specifics that need to be set in Domoticz?

Thanks for your help by the way.

Nope all it does is retrieve the devices with that user. Do you have any protected devices? Is homey in a different vlan as the domoticz?

No. Both iOS and Android app crash
 should i look for specifics in the log?

2019-1-26 21:38:25: No devices configured yet. Skip
2019-1-26 21:38:25: Retrieve devices
2019-1-26 21:38:24: No devices configured yet. Skip
2019-1-26 21:38:24: Retrieve devices
2019-1-26 21:38:23: No devices configured yet. Skip
2019-1-26 21:38:23: Retrieve devices
2019-1-26 21:38:22: No devices configured yet. Skip
2019-1-26 21:38:22: Retrieve devices
2019-1-26 21:38:21: No devices configured yet. Skip
2019-1-26 21:38:21: Retrieve devices
2019-1-26 21:38:20: Initialize driver
2019-1-26 21:38:20: Domoticz app started

No vlan and no protected devices

Zie het nu pas maar mag hier NL praten ;-}

Heb de app net geinstaleerd maar kan niet inloggen, domoticz staat op mijn Synology

Krijg je een foutmelding? Gebeurt er niks? Krijg je geen devices te zien?