Ontwikkeling Homey apps

Ben al ruim twee jaar een (redelijk) tevreden gebruiker van Homey.

Wat mij opvalt is de toename van het aantal apps dat niet meer werkt, niet goed meer werken of geen update krijgen. Dit geldt naar mijn mening ook voor apps van Athom zelf.

Had een aantal flows met o.a Google TTS, Marantz, Ziggo Next Box, Aanwezigheid etc. Steeds vaker doen deze apps het niet. Uit commentaren in de appstore valt op te maken dat zo’n app dan al minimaal een jaar niet geupdated is en het probleem zich al langer dan een jaar voordoet. Een reactie op deze problemen van de ontwikkelaar van zo’n app volgt zelden.

Ik vind het dan ook erg vervelend dat je apparatuur aanschaft die werkzaam is met Homey-apps. Na installatie en het maken van flows, blijkt dan dat het maar tijdelijk werkt of zelfs helemaal niet werkt. (Marantz, Ziggo Next box, I-robot, Gardena ). Je bent voor de kwaliteit en werkzaamheid dus afhankelijk van updates, ontwikkeling en kwaliteit zowel de individuele (vrijwillige) app-ontwikkelaar als de updates van Athom zelf.

ik zie dat apps van "top"producten zoals TADO, HUE etc prima werken. Waarom lukt dat dan met veel andere app’s dan niet?

Ben ik hierin de enige of heb ik gewoon pech dat ik gebruik maak van “oude” apps?

Zomaar een paar redenen:

  • Prioriteiten: Athom heeft maar een beperkte ontwikkelcapaciteit, en dus moeten ze prioriteiten stellen. Veelgebruikte apps als Hue krijgen dan meer aandacht dat apps met misschien enkele tientallen gebruikers. Voor individuele ontwikkelaars geldt iets vergelijkbaars: die hebben ook lang niet altijd (meer) de tijd om een app verder te ontwikkelen (want nieuw huis, nieuwe baan, nieuw gezin, kies maar uit).
  • De ontwikkelaar heeft het product zelf niet meer. Sinds ik een jaar geleden verhuisd ben heb ik geen Nefit Easy meer, dus verder ontwikkelen aan de Nefit Easy app is daarmee erg lastig geworden.
  • De ontwikkelaar is overgestapt van Homey naar iets anders.
  • De “ontwikkelcommunity” is vrij klein. Daardoor is het lastig om als ontwikkelaar iemand anders te vinden om je app aan over te dragen als je er zelf niet meer aan kunt doorontwikkelen.
  • Ontwikkelen voor Homey is vervelend en (relatief) duur. Dat is voor mij persoonlijk een reden geweest om minder te gaan ontwikkelen voor Homey. De ontwikkelomgeving zorgt ervoor dat appontwikkeling traag gaat (even een regeltje code aanpassen en hop, je moet weer je hele app uploaden naar Homey), en Athom heeft daar nooit aandacht aan besteed. Daarnaast is het voor ontwikkelaars eigenlijk een noodzaak om twee Homey’s te hebben, Ă©Ă©n die “stabiel” is en de ander die experimentele firmwares kan draaien, en dat mag je uit eigen zak betalen (tenzij je toevallig een app hebt die tig duizend gebruikers heeft, dan valt er misschien wel iets te regelen met Athom).

Dank voor je duidelijke reactie. Dit verwoord aardig hoe ik over Homey denk. Ik begrijp ook niet waarom apps die niet (goed) werken of niet langer ge-update worden, niet verwijderd worden uit de appstore. Ik wil nu bijvoorbeeld een (niet al te dure) video-deurbel aanschaffen. Net als bij al mijn andere smartproducten kijk dan eerst of het compatible is met Homey, anders koop ik het niet. Als dan uit een app blijkt dat het zou moeten werken, moet je daar vanuit kunnen gaan. Kortom geen app = niet compatible. Wel een app in de store = compatible en werkt goed. Nu is het vaak een teleurstelling. Gelukkig zijn steeds meer apparaten aan Google-Home te koppelen en wordt dit (denk ik) op den duur een aardig alternatief voor Homey.

Omdat dat niet past in Athom’s marketingverhaal (“Homey verbindt 50.000+ apparaten van 1000+ merken”).

Maar daarnaast is het natuurlijk even de vraag hoe je “niet (goed) werken” definieert. Misschien dat een app niet met nieuwe apparaten van een bepaald merk werkt, maar wel met oude. Of niet met nieuwe firmware maar wel met oude. Voor nieuwe gebruikers is dat vervelend, voor oude gebruikers is het net zo vervelend als zo’n app uit te store geknikkerd wordt.

Ik heb de Homey nu enkele maanden in gebruik. De Ziggo Next app is dan een jaar lang niet geupdate maar bij mij werkt de app prima op versie 4.2.0 van Homey.
In ieder geval wat ik er mee wil doet hij.