Omslagpunt airco vs cv

Is er app of een flow die kan helpen uitrekenen van het omslagpunt waarbij het goedkoper is om de cv aan te zetten in plaats van met de warmtepomp/airco te laten verwarmen?

Het hangt af van het verschil tussen gas en elektriciteit-prijs, en
van de efficiency van de warmtepomp/airco die weer afhankelijk is van de buitentemperatuur.

Ik heb dit wel een Excel uitgerekend, maar zou het ook graag in een flow of app willen doen.

1 Like

Interessant. Zou ik ook wel interesse in hebben. Heb nu afkapwaarden die maken dat Homey kiest voor CV, AC of een combi (opwarmen met beide en daarna behouden met AC). Deze waarden heb ik gebaseerd op de kosten (power by the hour) door te kijken wat beide kosten. Denk dat dit voor een ieder anders is afhankelijk van de gas/elektra kosten, wel of geen zonnepanelen, vermogen warmtepomp en hoe zuinig deze is. Hebben we het nog niet gehad over soort ketel, of deze waterzijdig goed is is ingeregeld, of cv water laag staat en/of de radiatoren van voldoende capaciteit zijn. Om maar af te sluiten of je gebruik maakt van lokaal te bedienen radiator knoppen of dat bijvoorbeeld standaard de badkamer mee stookt.

Anders gezegd, geen idee hoe iemand hier een (universele) app van kan maken… misschien een zelf lerende app die vermogen gas en warmtepomp kan inlezen met wat vragen voor de gebruiker?

@Ranney heb je dat in een flow gezet? kan je die delen?

It is working now. I fitted a line through the COP vs Temp values that I got from the LG website:

1 Like

Zeker, ga ik doen! Ik probeer dit morgen even te doen. Hij is vrij groot dus heb mijn Mac daarvoor nodig (om eea aan elkaar te plakken). Let wel op; het is nog een ‘oude’ flow. Kortom, niet opgeruimd, rommelig maar ‘it just works’. Was volgens mij mijn eerste AF :face_with_peeking_eye: