Nybyggnation av smart hem

Hejsan, helt ny på smart hem förutom Google home och lite wifi lampor i mitt nuvarande hem. Nu har jag nöjet att bygga en ny hästgård i lite av en herrgårds stil. 3 byggnader i U-form med innergård. Mittenhuset 15x8m i 2 plan. Sidobyggnaderna 24*8m i 2 plan. Det kommer bli allt från stall, lösdrift (Hästar), lager, butikslokal (showroom), kylrum, slaktrum, garage, spa/bar, golfsimulator/bio, Airbnb/gårdshotell 5-6 rum i sidobyggnaderna och villan är en villa. Ute blir det ridbana, pool m.m. Det blir en hel del kommersiell verksamhet ihop med privat. Sjukt nyter på att köra allt med plejd eller liknande och bygga upp ett smart hem/verksamhet. Belysning, persienner, övervakning, bio, audio, portar, incheckning, lås, ja så mycket det bara går automatiseras… Är Homey Pro något att titta på för detta eller skall man se på Home assistant, eller kanske något helt annat? Tycker jag gillar det jag ser om flöden och väljer man rätt produkter verkar det inte finnas många begränsningar i detta. Jag är ingen programmerare och tycker om att spara tid med smarta avancerade flöden som Pro verkar ge. Vill köra så mycket som möjligt via lokalt ethernet och lite via trådlöst. Om jag har en Homey Pro ihop med Audio, Video, Server, NAS stacken i huset kopplat till Ethernet. kan den då kommunicera till dom andra husen? Jag ser att det finns en Bridge men det verkar ju vara mer trådlös mesh. Tänker väl att över ethernet borde det gå att kommunicera med ethernet anslutna produkter 50m bort i en annan byggnad eller måste jag bygga trådlöst mesh? Hur hade ni gjort för att få full teckning i alla 3 byggnader med bas i huset… Tacksam för tips :slight_smile:

Håper det går greit å svare på norsk. :slight_smile:

Som du skriver så er det i utgangs punktet ingen begrensing i Homey Pro, og vil vel si at dette er den beste hjemme automatiserings enheten på markedet. Er vel svært få enheter den ikke klarer og den har “Alle” typer protokoll for automatisering. Men tenker slik du beskriver det så er det litt viktig og planlegge litt. Jeg ville vell kjørt på ethernet så langt det går. Ellers er Zigbee litt samme som WIFI men for smart enheter. Det gjelder å bygge ut et netverk slik at enheter som kan “prater” med hverandre og videre formidler kommandoer. (Som et mesh netverk). Flows har litt bekrensninger, Advanced flows er bedre men mangler fortsatt litt men man får til det man ønsker.

1 Like

Tanken är absolut ett gemensamt ethernet spritt i alla byggnader. Så en kanske dum fråga, behöver jag en PRO enhet kopplad till ethernet som kommunicerar med alla andra enheter kopplade till ethernet oavsett avstånd och byggnad (inom 100m ethernet!). Jag behöver väl homey bridge om jag vill förlänga trådlöst nät? Måste dom i så fall vara inom trådlöst vstånd från varandra för att bygga ett mesh nät eller kan en Homey bridge anslutas till ethernet i en annan byggnad och kommunicera med PRO över ethernet? Bara skapa en trådlös hub i den andra byggnaden för eventuellt trådlösa enheter… Hoppas du förstår vad jag menar :-). Jag bygger ju nytt så kommer verkligen att slösa på ethernet kabel och sätt uttag väl utspritt i tak och väggar. Men vissa saker blir man säkert tvungen att köra över ett lokalt wifi för annars blir det galet mycket ethernet uttag. Med vänlig hälsning, Janne

Jeg ville vell bygd 2 nett, ett for offentlig. Gjeste wifi på ulike plasser etc. Og et “stengt” Ethernet som er for kameraer, smarthus, etc. Du har egentlig ingen “begrensning” på Ethernettet, jeg ville satt en hoved Router og forgrenet ut der. Som du skriver er “max” lengde for en kabel ca 100m, men så fort du er innom flere routere eller switcher så har du 100m til. Home Pro kobler du da bare til ditt ethernet (Med adapter må kjøpes extra).

1 Like