Hej!
Nybörjare pÄ detta, försökt lÀsa in mig men blir inte riktigt klok pÄ det. Skulle vilja koppla upp byggnaderna A, B och C enligt bifogad bild med hjÀlp av en Homey Pro i byggnad A, för att primÀrt styra belysning (plejd), radiatorer med smart plug, fukt/vatten-sensor och kameror i respektive hus. Röda streck symboliserar nedgrÀvd nÀtverkskabel, avstÄnd mellan hus ca 30-50 meter. Mellan husen finns belysningstolpar, markerade med stjÀrnor, som kanske kan anvÀndas för att underlÀtta trÄdlös överföring (enligt gröna streck)?
Har idag plejd samt mesh-nÀtverk, deco x50 (kopplade med kablarna mellan husen). Bör jag byta ut deco/mesh (deco verkar inte fungera helt problemfritt med homey)?
Kan man fÄ ihop detta pÄ nÄgot enkelt (för en amatör) och bra (stabilt) sÀtt till en rimlig kostnad? Att nyttja mesh/wifi + bridge Àr ingen lösning och det gÄr heller inte att koppla in bridge med kabel/ethernet förstÄr jag det som. Om jag t ex i hus C vill ha en zigbee-sensor sÄ behöver jag ett trÄdlöst zigbee-nÀt hela vÀgen till Homeyn i Hus A? Kan jag fÄ det med hjÀlp av ex. Philips Hue-ljuskÀllor i belysningsstolparna (förutsatt inom rÀckvidd)? Dock tappar jag ju alla övriga protokoll.
Har jag missat nÄgot, förslag?
Tack pÄ förhand! ![]()
/Emil