Nybörjare fattar inte flow

Hej, ny på Homey och försöker skapa ett flow där om rumstemperaturen når 22 grader(plejd trm-01) ska en fläkt(plejd ctr 0-10v) starta på 20% sen vill jag att den ökar linjärt med tempen upp till 27 grader, då vill jag att fläkten går på 60%. Och sedan följer med tillbaka på samma sätt för att stanna helt när tempen är nere under 22 grader igen. Borde inte vara så svårt tycker jag men jag fattar inte hur jag ska forumlera detta i Advanced flow.

Tacksam för hjälp.

Behöver du ens göra ett avancerat flow? som löser ditt behov är att ha ett (förvisso avancerat men utan avancerade funktioner) flow som bara har 5 olika NÄR, lite beroende på app men antingen ha temperatur >=22 OCH < 23 SÅ ställ fläkt 20%, >=23 OCH < 24 SÅ ställ fläkt 30% etc. till >= 26 grader och slutligen ett temperatur < 22 SÅ fläkt av. Du kanske kan nöja dig med att bara kontrollera om temperaturen är över X grader, men då kommer flera av villkoren att vara sanna om temperaturen ex. vis är 25 grader, vilket eventuellt skulle kunna leda till “oväntade resultat”.

Annars kan ett skript vara ett alternativ, osäker om det faktiskt blir enklare..

Tack för svar. Behöver och behöver, troligen inte🙂

I nuläget har jag löst det så här och det funkar men den stegar inte ner på samma sätt som den stegar upp tror jag. Tänkte att det fanns en “snyggare” lösning någonstans.

va det så du menade eller går det att klämma in i ett flow? Jag hittar inte hur man ställer “större än X men mindre X” som NÄR, det skulle få den att stegar ner som önskat🙂

Nu hittade jag så klart större än-mindre än funktionen, den va bra👌

Sen får man göra den 4 gånger så att säga och en stäng av fläkt?

Ja lite så, du kan ju även leka med variabler och ha en PÅ och en AV i ett avancerat flow, där du anger % för fläkthastighet i dina OM-SÅ beroende på temperatur, samma resultat men du får kanske ett mer lättolkat flow. Förhoppningsvis kommer även andra att kunna ge input, det finns säkerligen effektivare (och snyggare) flow-lösningar!

Om man använder {{ }} så kan man utföra beräkningar.

Med denna formeln så blir det 20% vid 22° och 60% vid 27°

{{ 8 * TEMP - 156 }}

Okej snyggt och tack så mycket, ska testa den nån dag.

Jag tror att jag är alldeles för obevandrad i programmeringsspråk, jag ser att det skulle kunna fungera men jag förstår inte hur man kommer fram till formeln och vad den betyder😅

För tillfället har jag fått det att fungera enligt följande som jag fick tips om av Micke.

Vilket fungerar bra dock när jag gjorde tillägget för att få det att varva ner i samma “stege” som upp så slutade allt funka.

Jag frågade chatgpt efter en formel som gav 20 vid 22 och 60 vid 27, och det var vad den gav (och som jag verifierade).

De formlerna jag kom fram till själv var antingen 10 vid 22° eller 70 vid 27°

(TEMP - 22) * 10 + 10

(TEMP - 21) * 10 + 10