Hej, ny pÄ Homey och försöker skapa ett flow dÀr om rumstemperaturen nÄr 22 grader(plejd trm-01) ska en flÀkt(plejd ctr 0-10v) starta pÄ 20% sen vill jag att den ökar linjÀrt med tempen upp till 27 grader, dÄ vill jag att flÀkten gÄr pÄ 60%. Och sedan följer med tillbaka pÄ samma sÀtt för att stanna helt nÀr tempen Àr nere under 22 grader igen. Borde inte vara sÄ svÄrt tycker jag men jag fattar inte hur jag ska forumlera detta i Advanced flow.
Behöver du ens göra ett avancerat flow? som löser ditt behov Ă€r att ha ett (förvisso avancerat men utan avancerade funktioner) flow som bara har 5 olika NĂR, lite beroende pĂ„ app men antingen ha temperatur >=22 OCH < 23 SĂ stĂ€ll flĂ€kt 20%, >=23 OCH < 24 SĂ stĂ€ll flĂ€kt 30% etc. till >= 26 grader och slutligen ett temperatur < 22 SĂ flĂ€kt av. Du kanske kan nöja dig med att bara kontrollera om temperaturen Ă€r över X grader, men dĂ„ kommer flera av villkoren att vara sanna om temperaturen ex. vis Ă€r 25 grader, vilket eventuellt skulle kunna leda till âovĂ€ntade resultatâ.
Annars kan ett skript vara ett alternativ, osÀker om det faktiskt blir enklare..
Tack för svar. Behöver och behöver, troligen inteđ
I nulĂ€get har jag löst det sĂ„ hĂ€r och det funkar men den stegar inte ner pĂ„ samma sĂ€tt som den stegar upp tror jag. TĂ€nkte att det fanns en âsnyggareâ lösning nĂ„gonstans.
va det sĂ„ du menade eller gĂ„r det att klĂ€mma in i ett flow? Jag hittar inte hur man stĂ€ller âstörre Ă€n X men mindre Xâ som NĂR, det skulle fĂ„ den att stegar ner som önskatđ
Ja lite sÄ, du kan ju Àven leka med variabler och ha en Pà och en AV i ett avancerat flow, dÀr du anger % för flÀkthastighet i dina OM-Sà beroende pÄ temperatur, samma resultat men du fÄr kanske ett mer lÀttolkat flow. Förhoppningsvis kommer Àven andra att kunna ge input, det finns sÀkerligen effektivare (och snyggare) flow-lösningar!
Okej snyggt och tack sÄ mycket, ska testa den nÄn dag.
Jag tror att jag Ă€r alldeles för obevandrad i programmeringssprĂ„k, jag ser att det skulle kunna fungera men jag förstĂ„r inte hur man kommer fram till formeln och vad den betyderđ
För tillfÀllet har jag fÄtt det att fungera enligt följande som jag fick tips om av Micke.